Varning för top12 i Malmö

Lazzo

Ny medlem
Vill bara varna er för att köpa snowboardprylar på Top12 i Malmö. Köpte själv en Bataleon-bräda, en väska och ett par Flow Flite 2-bindingar i Mars förra året. Efter en timme i i franska alperna gick bindningarna sönder - de var felkonstruerade och en sprint som håller ihop hela konstruktionen släppte under höger fot. Ren tur att jag inte knäckte foten i samband med att de gick sönder - eller hade gott ett par km för att åka offpist. Det gick ej att laga dem på plats och eftersom jag var i Chamonix och ville åke mer resten av veckan, valde jag att köpa ett par nya Burton Cartel istället. Ett bra val.

Väl hemma igen vägrade Top12 att tro mig när jag berättade att bindingarna gått sönder. Motiveringen var att ingen annan hade klagat på den modellen - inte ens när jag kunde visade upp att det var sönder ville man ge med sig. Jag ville häva köpet - eftersom jag ansåg att bindingarna inte höll måttet. Butiken vägrade häva köpet och eller ge mig någon som helst kompensation - istället skulle man "laga" dem (fast man inte trodde på att de var sönder). Några veckor senare ringde de upp och sa att bindingarna var ok - det enda man gjort var att byta ut två bultar i fästet. Pengarna tillbaka eller någon som helst form av ursäkt var bara att glömma.

Slutsast - Är hur nöjd som helst med min Bataleon & Burton Cartel bindingarna - men Top 12 i Malmö vill jag aldrig mer köpa en enda pryl av. Konsumentköplagen gäller tydligen hos dem om något du köper går sönder eller om du är missnöjd. :(

Senast ändrad:
Att en butik kallar sig för "Top 12" borde vara tillräcklig varning. Det var många år sen Top 12 var något att räkna med.

Han kan nog inte vinna hos ARN
I första hand kan butiken reparera bindningen, i andra hand byta den mot en ny
Först i tredje hand häva köpet

Låter väl mer som att flow är kasst än Top 12? Om bindningen är felkonstruerad så är det väl bara att kontakta Flows generalagent direkt?

Först och främst är det väl inte butikens fel att bindningen går sönder. Sen borde dom iaf få en chans på sig att laga den eller hur? Framkommer inte direkt som du har haft några problem med den efter lagningen eller?

Håller helt och hållet med om att man bör akta sig för top12.

I princip samma sak hände mig förrförra vintern, hade varit och köpt en technine-bräda och stack ner till Val Thorens. Vad händer? Jo, efter cirka 45 minuters åkning spricker brädan och belägget ovanpå går av. Detta utan minsta tillstymmelse till aggressiv åkning eller kontakt med stenar eller liknade. Endast cruisande i pisten- Visserligen funkar brädan till viss del fortfarande att köra på, dock är främre stålkanten i princip av. Men eftersom jag har fler brädor med mig väljer jag att använda de under resten av tiden. Väl hemma i Malmö går jag tillbaka till top12 och naturligtvis inser jag också att det inte är deras fel att brädan gått sönder. Men det jag stör mig mest på är deras respons när jag frågar om de kan hjälpa mig att komma i kontakt med agenten för technine för att lämna klagomål dit istället. Men nej, det går de inte med på och hänvisar precis som i fallet med flowbindningen till att de inte haft några andra klagomål tidigare som handlade om detta. Det slutar med att jag efter upprepade påtryckningar lämnar in min bräda i affären och får till svar att de ska försöka fixa saken själva. Två veckor senare för jag ett samtal om att de har lyckats med att laga den. Glad i hågen går jag dit, men vad ser jag? Jo de har kört med nåt jäkla Karlssons klister och limmat på en stålkant på främre delen av brädan vilket leder till att det blir ett jäkla glap med resten av kanterna. När jag påpekar detta och säger att det inte kommer gå och åka säger de att det inte är deras problem...
Kan konstatera att brädan varit totalt obrukbar efter det...

Jag har iaf satt min fot där för sista gången.

Om man kan konstatera att det är ett fel, dvs. ett fel som funnits på varan sedan tillverkningen och inte för slitage, självåsamkad skada på varan eller av åldersskäl, så kan man tillämpa konsumentköplagen som ger köparen 3 års reklamationrätt. Det är sedan den part du har köpt varan av, i detta fallet då Top12, som ska ordna reklamationen hos leverantören. Om de säger något annat så har de med största sannolikhet fel, och då får man helt enkelt bara stå på sig. OM det nu inte är så att ni själva fuckat upp grejerna..

Jag har handlar rätt mycket på top12 och nu senast blev de en hel uppsättning för en jävla massa tusenlappar. Jag har svårt att tänka mig att om man lugnt och sansat går in i butiken och förklarar snällt och fint hur saken gick till, och ber om hjälp så är det inga problem att få det löst.

När det gäller sånna här saker kan inte top12 bara ge ut en ny bindning till dig och ännu mindre ge dig pengarna tillbaka. Som "NJohansson" säger borde top12 hjälpa dig att kontakta Flow. När flow mottagit felanmälan vill de nog ha produkten, när dem granskat bindningarna tar de ställning till vad som ska göras. Antingen skickar dem ut en ny bindning eller så lagar man dem.

Som sagt låter det konstigt att dem inte skulle vilja häjlpa dig med detta. Dem har alltid varit hjälpsamma mot mig och gett mig bra service.

Ett tips när det handlar om sånna här saker det är att man beter sig på rätt sätt. Det gäller att inte vara för "mesig" och låta dem köra över dig, men absolut inte heller vara "upprörd" och stampa in i butiken med krigsansiktet.

Bako sa:
Jag har handlar rätt mycket på top12 och nu senast blev de en hel uppsättning för en jävla massa tusenlappar. Jag har svårt att tänka mig att om man lugnt och sansat går in i butiken och förklarar snällt och fint hur saken gick till, och ber om hjälp så är det inga problem att få det löst.

När det gäller sånna här saker kan inte top12 bara ge ut en ny bindning till dig och ännu mindre ge dig pengarna tillbaka. Som "NJohansson" säger borde top12 hjälpa dig att kontakta Flow. När flow mottagit felanmälan vill de nog ha produkten, när dem granskat bindningarna tar de ställning till vad som ska göras. Antingen skickar dem ut en ny bindning eller så lagar man dem.

Som sagt låter det konstigt att dem inte skulle vilja häjlpa dig med detta. Dem har alltid varit hjälpsamma mot mig och gett mig bra service.

Ett tips när det handlar om sånna här saker det är att man beter sig på rätt sätt. Det gäller att inte vara för "mesig" och låta dem köra över dig, men absolut inte heller vara "upprörd" och stampa in i butiken med krigsansiktet.
Wörd.

Tycker också att det låter konstigt med hur de gick tillväga, såvida du inte betedde dig som en fullblodig idiot. Jag har inte haft några problem med dem när jag har beställt något och det har blivit fel. Det gäller att bemöta folk på rätt sätt när något går galet.

Som många har sagt, det är inte top12's fel att en bindning pajar men de skulle definitivt ha hjälpt dig med att kontakta tillverkaren.

tråkigt att höra! Jag hade en helt annan uppfattning om Top 12. Jag köpte en no brand longboard där i somras som jag knäckte på mitten. Fick en helt ny direkt i butiken, den nya var till och med dyrare.

Jag känner absolut inte igen vad du säger, deras service är ju outstanding och de kom ihåg mitt köp på jacka byxor, och när jag var där för att köpa en snowskate så frågade dem hur jag trivdes med kläderna samt stog och prata jättelänge med den superödmjuka killen i affären:D

Har handlat både snowboards och longboards på Top12 dom har alltid varit otroligt seriösa och generösa har fått super nice deals.

Att Flow skulle vara skit är helt fel köpte min första Flow för säkert 10 år sedan och köpte en nyare förra vintern har inte haft något som helst problem med dom tvärtom de bästa bindningarna som jag någonsin åkt på. Många av mina kompisar har också gått över till Flow. Tror att det är något annat som har hänt med dina Flow.

Blev lite nyfiken på vad du mena kikade lite på mina Flow och nu vet jag nog vad du menar. Vajern sitter fast under foten med en sprintlåsning och om den sprinten var felaktig så är den lätt att byta kostar väl typ 1 kr för en sådan och tar max en minut att byta. Att en skidverkstad i Chamonix inte skulle klara av att byta den sprinten tvivlar jag starkt på, Flow finns worldwide och den sprinten är skitlätt att byta.

Då får man absout inte ett par nya bindningar eller pengarna tillbaka, utan då lagar butiken den och det var väl det som gjorde ? Så funkar det ju med alla varor man köper dom som säljer får lov att laga en vara om det går.

Fattar inte vad du klagar på ?

Min polare köpte en Stella longboard där förra månaden, den gick av på något onaturligt sätt och han åkte in med den trasiga brädan dagen efter och frågade vad man kunde göra, då sa dom att han skulle köpa en ny bräda och skicka in den trasiga till tillverkaren som skulle undersöka om det var tillverkningsfel. Dom bytta tryckarna o allt till den nya brädan medans han va där på 5 minuter och han fick ett mail från de som hade gjort brädan, synd för honom att det inte var något tillverkningsfel så han fick inga pengar för den trasiga men jag tycker fortfarande att det va ganska bra service för att vara ärlig?

vallasen sa:
Fattar inte vad du klagar på ?
word, fattar inte heller va problemet är, du hade ett simpelt problem med din bindning, du lämnade in dem, de blev fixade och du fick tillbaka dem, och du är sur för vad?
alltså, jag gillar också att få nya grejjer, men kom igen. Jag har jobbat i en shop i 4 år och jag hade gjort exact samma sak. inget fel från top12 enligt mig.

Tillbaka
Topp