Vart åka i slutet av Mars?

• Trådstartare Trådstartare Torkkeli
  • Start datum Start datum
T

Torkkeli

Guest
Hej hej allihopa!
Jo det är nämligen så att jag och några polare tänkte dra en vecka till Alperna i slutet av Mars. Men ingen av oss har varit till Alperna förut så vi tänkte höra oss för lite av er som har lite koll på saker och ting.

Vi har kollat lite på Val Di'sere på sportresor.se och det verkar himla bra.

Men vi skulle bli väldigt tacksamma om ni kunde komma med lite tips på ställen där det är bra nattliv, hög puls, många barer, mycket åkning, många liftar o.s.v

Vore hemskt tacksam om ni ville hjälpa oss, tipsa gärna om resebolag också.

Mvh Per

Torkkeli sa:
Men vi skulle bli väldigt tacksamma om ni kunde komma med lite tips på ställen där det är bra nattliv, hög puls, många barer, mycket åkning, många liftar o.s.v
Bra nattliv, hög puls o många barer hittar ni lätt i Val d'Isere.. sen kommer massa fulla skandinaver (i backen), missa färskt puder pga bakfylla, långa liftköer i byn och dyra priser med också iofs.. Men skidsystemet i sig är det verkligen inget fel på..
Ses i parken!

Tack för dem svaren, känner mig dock fortfarande som ett j-vla stort frågetecken...

Vi tänkte beställa en resa idag och då vill jag bara ha svar på 2st konkreta frågor.

1. Vilket land är billigast att åka till och leva i av Schweiz/Österrike/Frankrike?

2. Bästa åkningen för medelbra åkare?(ej offpist)

Svaret på fråga 1 är Italien
Svaret på fråga 2 är Italien (lagom lutande välpistade pister)

Om jag var ni skulle jag, för att slippa att boka så tidigt, hellre boka ett billigt flyg till exempelvis Frankfurt med Ryan Air. Där hyr ni sen bil och åker vidare. Då kan ni i lugn och ro hitta en ort som har snö utan att behöva boka en vecka till ett ställa som kan vara snöfattigt när det beger sig.

Det behöver inte heller kosta mer än en "konventionell" resa, tvärtom. Dessutom kan du åka till en liten pärla utan horder av andra människor. Se bara till att det ligger högt. Sölden brukar vara ett trevligt val vid den tiden på året. Där finns också en massa åkning som jag tror passar in på din beskrivning.

Läs mer i den här tråden om kostnadsexempel för att flyga och hyra bil;
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30272

Tack för alla tips!

Finns även en möjligthet att vi åker den 12:e januari, alltså ganska snart, är det bra med drag i Alperna redan då? Finns det ens snö då? =)

Kan bara snacka om Tignes, Frankrike, för det är enda orten jag säsongat i.. men där var det gott om snö vid nyår.. och höll sig bra fram tills slutet av april.. så mars är verkligen inga problem..
12 januari kanske inte är hetaste partydatumet, för alla kids går ju i skolan, men perfekt om man vill ha relativt lite folk i backarna o så..
Räkna med att januari förmodligen är den kallaste perioden så ta me mkt kläder (i jämförelse med slutet av mars eller april då man kunde åka i t-shirt)...
Sen vilken ort som e billigast? Alla är väl i princip lika dyra.. men man kan ju göra sin vistelse billigare om man snålar lite..
Känns som att alla stora liftsystem är bra för en medelgod åkare, det som annars skulle kunna sätta krav på orten är parker o offpist, men det gjorde ju inte du så de e ju lugnt!

Senast ändrad:
Nu är det äntligen bokat och det blev Val D'isére den 24/3 i en vecka med Langleytravel!

Längtar som en tok redan nu!

Tack för alla vänliga svar och tips.

Over and out!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp