Vart man kan köpa fångrem till snowboard!

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 117581
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 117581

Guest
Tja!

efter att ha varit med på ett SLAO regions möte där man har suttit och lyssnat på gammla guppar som tycker att "jibbers" bara förstör backen så kom man tillslut fram till snowboard åkare.

Det vi diskuterade mest där med snowboards var fångrem och hur det nästan var ingen som använde det!

Jag förstår ju att det är ingen större skara som använder det och när jag tänker mig fångrem så är den bara i vägen.
men jag förstod deras argument "OM", för om en person som hikar vid en box, rail eller hopp skulle tappa den skulle det kunna få ödestigna konsekvenser. Men det är inga affärer som jag hitt som säljer fångremmar, junkyard hade en modell.

Så jag är nu på jakt efter en fångrem.

Det jag söker är fler ställen som säljer fångremmar.

Alla fjällbutiker har säkert fångremmar att sälja.
Liftvakten sköter inte sitt jobb om han släpper upp någon utan fångrem.

Undrar hur många som spänner fast fångremmen i armen/benet när de bär brädan? Själv har jag inte använt fångrem på 10 år och ser inte meningen med den. Men om du ska skaffa dig en så har kanske inter sport eller stadium nån.

Hello 2011?
Hur ofta eller hur manga bindningar finns det som folk glider ur 2011 - dvs det enda fall fangrem skulle hjälpa?
Finns säkert kanske fangremmar som passar för hike, men de flesta passar nog inte...

Min personliga statistik:
jag har fangat upp en skida som kom flygandes eftersom nagons marker-bindning hade släppt fran skidan och satt kvar pa pjäxan vid landning. och en annan skida när skistoppern var rutinartat trashad vid switch landning.
jag har fangat en enda snowboard, som var avsiktligt kastad nedför berget i ett vredesutbrott.

jag tror inte jag sett en fangrem pa manga ar.

Senast ändrad:
Sverige är ett av få länder som kräver fångrem.

Reglerna är dock något konstigt skriva eftersom att dom inte kräver att fångrem används när man går

Det står faktiskt inte något alls om att den ska användas, bara att den ska finnas.

Ja, det är konstiga regler kring den, som helldude säger så ska den bara finnas där och vissa backar är hårdare än andra. (Enligt vad folk sa på mötet, så ni som åker utan håll er borta från isaberg)

Jag personligen kommer nog att åka utan för när man åker så vil man unte ha en 50 cm löst band som kan fastna i rails(Jag är en parkråtta)

Men jag kommer nog försöka köpa en fångrem för man kan aldrig vara säker på vilka backar som är extra hårda på det bara för att ha med mig i fall att.

Fast jag hittade en tidagare tråd som handlade om varför man ska ha fångrem och det var en som skrev att hans pappas kompis hade fått en bräda i bakhuvudet, då var det någon som hade tappat sin bräda av oklara skäl.

Senast redigerad av en moderator:
Brukar ha fångremmen under byxorna så den inte syns(tycker personligen att det ser så fult ut med den). Händer väll då och då att dom frågar och då är det ju inte så svårt att visa den. Annars går det ju att ha den i fickan också o sätta på den om dom säger till. Skulle iaf rekommendera att ha en med dig.

Allmän skidsäkerhet:
✳ Alla typer av skidor och blades ska ha skidbroms/skistopper.
Telemarksskidor samt snowskate, snowsurfer och liknande ska ha fångrem.
✳ Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
bäras med fångremmen fäst vid ena benet.
Allmän skidsäkerhet:
✳ Alla typer av skidor och blades ska ha skidbroms/skistopper.
✳ Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
✳ Stavar ska ha trugor.

Det här gäller i Slaos alla anläggningar d.v.s samtliga
Saxat ur Slaos lilla gula.

l.

För några år sedan var jag med en grupp ungdomar till Åre för att åka lite utför. Samtliga i gruppen var nybörjare, varav två skulle åka snowboard. Jag bad dessa två att gå upp för backen lite grann vid VM 6 an, spänna på sig, hålla sig undan å försöka sig på lite svängar medans jag själv tog med resten upp (alltså skidåkarna), för att så lugnt å fint få ner dem. Som ni vet så tar sånt här tid, så när jag till slut kom ner stod mina två snowboard åkare å hängde så där coolt på brädorna som bara snowboard åkare kan. Jag undra varför de inte öva. Här citerar jag fritt fån minnet: "Alltså, de va ju skitsvårt, så vi tog av oss dem å åkte typ pulka på dem istället, å då kom de en sur jävel å tog våra liftkort"....Mina frågor var då:"Men fångremmen, vad tror ni man har den för, å såg ni någon annan åka pulka ?, vart gjorde ni av remmarna?" "Vi kasta remmarna, vi behövde inte dem när vi satt på brädorna"...
Och då kunde jag köpa nya på Åre skidsport iallafall....

Senast ändrad:
Måste man ta ur en fot ur bindningen i liften i sverige eller kan man sitta fast med båda?

rocknerPR sa:
Jag personligen kommer nog att åka utan för när man åker så vil man unte ha en 50 cm löst band som kan fastna i rails(Jag är en parkråtta)
ALPINBUTIK sa:
Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
känns lätt som en 1-2 meters fångrem kan fastna runt ett obstacle eller?

Jag personligen har aldrig tappat en snowboard i backen men har haft 2st skidor som skenat pga pajade skistoppers ...

Körde ~30 dagar i åre förrförra säsongen på bräda och inget tjafs om fångrem ... Frågade på åre skidsport om vad en fångrem kostade och fick som svar att jag kunde skulle köpa bättre saker för pengarna :D

En fångrem hjälpen ju som sagt endast när man nu skulle hika eller ta av sig brädan men behålla fångremmen på men i dom fallen tar man ju av sig fångremmen också eftersom det inte är någon regel som säger att man måste ha det på sig när man går med brädan.

Jag har blivit stoppad av en liftvakt som sa att jag skulle ha fångrem, då svarade jag med motfrågan "säg ett fall då fångrem skulle spela någon roll" , fick då som svar "Om du skulle tappa bindningarna...", mitt svar blev då "Jag känner om dom sitter löst och om dom nu släpper så sitter fångremmen i bindningarna och då gör den ingen nytta" . Då blev det tyst och jag fick åka utan :P lokalbacken i falköping <3

ALPINBUTIK sa:
Allmän skidsäkerhet:
&#10035; Alla typer av skidor och blades ska ha skidbroms/skistopper.
&#10035; Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
Allmän skidsäkerhet:
&#10035; Alla typer av skidor och blades ska ha skidbroms/skistopper.
&#10035; Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
&#10035; Stavar ska ha trugor.

Det här gäller i Slaos alla anläggningar d.v.s samtliga
Saxat ur Slaos lilla gula.
Har själv stora boken :)

Men jag kom fram till att man kan sy egen, rätta mig om jag har fel jag jag tror inte dom behöver någon speciell certifikation.

Men jag kommer göra en och ha med den överallt, åka med den blir det nog lite si och så med Men jag kan rekomendera alla att i alla fall ha en i väskan eller något sånt.

För allt kan hända och tappar man bindningen som fångremmen sitter i är det skit samma. Fast har man fångremmen på sig och tappar brädan medans man hikar så kan det hjälpa!

Jag ska nog fixa en egen jag också ...

04519-Snabbhake_4550.jpg

2st sådana samt 10cm av något slags rep, sen drar man fast ena haken i skosnöret och den andra ett varv runt någon del i bindningen och sen fast i repet ... Så kan man ha det i innerfickan om någon skulle säga något :D

linder sa:
Jag ska nog fixa en egen jag också ...

http://www.olssonsfiske.se/pub_images/medium/04519-Snabbhake_4550.jpg

2st sådana samt 10cm av något slags rep, sen drar man fast ena haken i skosnöret och den andra ett varv runt någon del i bindningen och sen fast i repet ... Så kan man ha det i innerfickan om någon skulle säga något :D
Det var smart, jag tänkte sy fast krborre på polyesterband att ha run benet sen har jag en mindre kanbin hake som man sätter i bindningen :)

vira ett band ett par varv runt bak kappan så är det ingen som fattar att du inte har tattar snöre.

Airblaster leashbag är ju kooolaa!

Värdelöst med fångrem ju, större risk att skida skenar.
Röstar på att skidåkare måste ha två fångremmar!

En skida har skistopper.
En skenade bräda slår lätt av ett ben på någon som står längre ner i backen.

Senast ändrad:
En skida slår oxå av ett ben.
Åker du utan skistopper tar du inte hänsyn till andra i backen.
Du tänker bara på dig själv och skiter i om du skadar andra.
Hur fan har det blivit,man tänker egoistiskt och skiter i andra

Senast ändrad:
problemet är att fångremmen inte gör nån nytta alls, precis som fler har skrivit \"när man tappar bindningarna!\"
så sitter kopplet fortfarande kvar i bindningen. detta är bara ett pinsamt skämt mot brädåkare.

jag kan absolut hålla med om att en skenande bräda är en livsfarlig missil, men jag är 100% säker på att fångremmen har orsakat fler olyckor än den motverkat på grund av att folk går å drar sin bräda i den och inte bär den..! har aldrig funnits nån liftvakt eller nån annan som har givit mej ett vettigt svar om varför man ska ha koppel..

Jag var med om den här oerhört traumatiska upplevelsen i Åre för ett par år sedan... snälla, använd fångrem! Någon kunde ha dött.

ALPINBUTIK sa:
Läser du ens?

Jag fick en skida att skena pga att stoppern gick sönder och den flög ner genom halfpipen i bräcke och träffade något så den studsade upp i ryggen på en turist.

Det är enbart i extrema fall detta skulle hända både när det gäller skidor och snowboard så varför skulle det behandlas annorlunda?

Är jag ute och cyklar när jag tycker det verkar som folk kör sönder typ en skistopper i timmen då känns det lite svårt att hålla på med det...
Alternativt bindingen löser inte ut och stoppern överlever, men bindningen lossnar från skidan..

om alla undviker att stå bakom krön/knuckles och alltid tittar uppför borde det funka även med random missiler...

linder sa:
ALPINBUTIK sa:
Läser du ens?

Jag fick en skida att skena pga att stoppern gick sönder och den flög ner genom halfpipen i bräcke och träffade något så den studsade upp i ryggen på en turist.

Det är enbart i extrema fall detta skulle hända både när det gäller skidor och snowboard så varför skulle det behandlas annorlunda?
^This. Skidåkare borde ha fångrem! Två stycken till och med.

Fast åker man i bräcke så kan man köra en del varv i liften/raillinjen utan att knäppa upp beroende på humöret på liftpersonalen och vädret :P Är det kass väder sitter dom hellre inne och läser eller något :D

Fått mycket svar på hur tycker om det med fångrem :)
Men inget om vart man kan köpa en :)

Men skitsamma nu för jag har gjort en egen, det tog en timme och det ser hyfsat okej ut och den kommer jag nog bara ha i fickan och ta på mig när dom säger till .

IngemarH79 sa:
Att knäppa av sig en fot på brädan är de stenhård på i Åre och de flesta ställen i Sverige tippar jag på. I Finland är det frivilligt och i Ryssland förbjudet.

En fångrem i fickan kan vara bra att ha.
Är det förbjudet i Ryssland?
Det var därför alla ryssar åkte med båda fötterna iknäppta.
Der ju ganska roligt ut när de ska ta sig fram till liften.

Känns som det borde vara säkrare med båda fötterna i bindningarna i liften, mer kontroll om man skulle ramla och det medför ju ingen risk heller tycker jag...

Men fyll gärna i varför man måste spänna av sig.

Thomsson sa:
Känns som det borde vara säkrare med båda fötterna i bindningarna i liften, mer kontroll om man skulle ramla och det medför ju ingen risk heller tycker jag...

Dom som jag har frågat har som argument att om man märker att man är på väg att ramla så kan man sätt ner foten för att stödja.

rocknerPR sa:
Thomsson sa:

Dom som jag har frågat har som argument att om man märker att man är på väg att ramla så kan man sätt ner foten för att stödja.
Ja, och sen är det mycket lättare att flytta på sig om man har trillat och har en fot lös.

Känns som enda risken vore om man ramlar framåt med t-baren mellan bena och fastnar så o får åka superman hela liften upp, eller något mer case?

Undrar om man inte är långsammare flyttad icke fastspänd? jag tycker att ramlar man med bindning på oavsett plats är man ju liksom ff under kontrol... medan om man ramlar med ett ben löst blir det oftast en rejäl hög som tar en stund att tvinna upp...

Senast ändrad:
Problemet är att det oftast är lättare att trilla om man kör långsamt än med lite fart. Har du då inte möjlighet att korrigera genom att ha foten lösknäppt så är det större chans att du trillar.

Delta framhäver de scenario som är det huvudsakliga argumentet, sen är det inte så kul med hoppande människor vid liften heller (personlig åsikt).

Tillbaka
Topp