Vart skaffa hytte i Norge?

Hejsan! Jag funderar på hytte i Norge. Har åkt skidor lite här och där i landet men inte med eget boende i åtanke. Så jag behöver lite tips här. Hytten ska fungera för alpint men också längd och tur. Ett jättestort plus är om miljön är fin även på sommaren så hytten kan fungera som sommarhus!

Tankar hitintills är Hemsedal och Hafjell eller Kvitfjell. Trevliga ställen tycker jag och nära Göteborg vilket också är viktigt!

Alla tips och tankar är välkomna! Tack!

Hejsan! Jag funderar på hytte i Norge. Har åkt skidor lite här och där i landet men inte med eget boende i åtanke. Så jag behöver lite tips här. Hytten ska fungera för alpint men också längd och tur. Ett jättestort plus är om miljön är fin även på sommaren så hytten kan fungera som sommarhus!

Tankar hitintills är Hemsedal och Hafjell eller Kvitfjell. Trevliga ställen tycker jag och nära Göteborg vilket också är viktigt!

Alla tips och tankar är välkomna! Tack!
Oppdal kanske? Numera gäller liftkorten Hafjell, Kvitfjell och Oppdal :) (visst du kör ju inte mellan orterna över dagen men ändå) Fint skidområde och fantastisk natur.

Innan jag scrollade ner hade jag tänkt skriva Oppdal... men det hade ju BITen redan klarat av. Bra område, med en del lättåtkomliga ställen för toppturer dessutom inom nära räckhåll. Inte för att jag har nött stället speciellt mycket, men jag har haft några riktigt bra åkdagar där i närheten.

Oppdal kanske? Numera gäller liftkorten Hafjell, Kvitfjell och Oppdal :) (visst du kör ju inte mellan orterna över dagen men ändå) Fint skidområde och fantastisk natur.
Innan jag scrollade ner hade jag tänkt skriva Oppdal... men det hade ju BITen redan klarat av. Bra område, med en del lättåtkomliga ställen för toppturer dessutom inom nära räckhåll. Inte för att jag har nött stället speciellt mycket, men jag har haft några riktigt bra åkdagar där i närheten.
Tack! Ser fint ut! Får åka dit och titta. Ligger egentligen en aningen för långt från Göteborg men samtidigt är det kanske smart att komma längre norrut nu när världen blir varmare.

Tack! Ser fint ut! Får åka dit och titta. Ligger egentligen en aningen för långt från Göteborg men samtidigt är det kanske smart att komma längre norrut nu när världen blir varmare.
Ja allt beror ju på hur du tänkt utnyttja stugan :) om tanken är att kunna dra över dagen så blir det ju lite väl :) du har väl Norefjell ca 5 timmar från Göteborg. Kan du ju ta en titt på, måste vara närmaste lite större skidort i Norge från Gbg.

Ja allt beror ju på hur du tänkt utnyttja stugan :) om tanken är att kunna dra över dagen så blir det ju lite väl :) du har väl Norefjell ca 5 timmar från Göteborg. Kan du ju ta en titt på, måste vara närmaste lite större skidort i Norge från Gbg.
Haha nej över dagen blir det nog inte. Men en vecka här, två veckor där och spontana långhelger när det kommer mycket snö är det tänkt.

Ni Göteborgare har en stor fördel där med avståndet. Norefjell är osannolikt nära och är en rejäl bule. Full on WinterWorld. Sen jag fick upp ögonen för stället har snötillgången varit aningen svajig, men det kanske är ren slump. 2024 hade vi en riktigt fin turresa dit i april, men förra året fick vi rikta om pga sämre bas. Jag har ingen längre historik dock och förra våren var ju osedvanligt varm. Bra berg dock och avståndet är ju typ som att dra till Örebro om man jämför med mig som bor en bit nedåt ostkusten i Västervik.

Nu vet jag ju ingenting om TS kapitalläge. Men värt att ha i åtanke är dock att man behöver vara någorlunda kapitalstark för att köpa något i de krokarna. Eftersom Norefjell ligger så pass nära Oslo är trycket på marknaden stort och priserna därefter.

Nu vet jag ju ingenting om TS kapitalläge. Men värt att ha i åtanke är dock att man behöver vara någorlunda kapitalstark för att köpa något i de krokarna. Eftersom Norefjell ligger så pass nära Oslo är trycket på marknaden stort och priserna därefter.
Alla från Göteborg är väl fartygsredare så kulor finns nog ;)

Mellanklasshytter i Norefjell kostar 5-10 milj (vilket naturligtvis är mer än vad de flesta svenska familjer betalar för sin permanentbostad).
Annars är Norefjell väldigt fint (än så länge) och inte alls så drabbat av ”hyttepest” som Hafjell, Kvitfjell och Rauland. Det finns fortfarande en hel del fri terräng som nås direkt från liften.
Röldal är ännu finare och friare tycker jag, men det ligger ju lite off geografiskt.
Titta här vilket fantastiskt fint nästan nybyggt hus man får där för 2,65 milj NOK:

Senast ändrad:
Det viktigaste är dock snösäkerheten och att vintern är lång, samt att omgivningen också är fin på sommaren!
Röldal!
Normalt ca 3-4 ggr mer snö än Norefjell, Gausta och Hafjell.
EDIT:
Bilderna är tagna i början av april.
1768828913780.webp

1768829140041.webp

Senast ändrad:
Hej, jo förstår prisläget och det är redan beaktat. Det viktigaste är dock snösäkerheten och att vintern är lång, samt att omgivningen också är fin på sommaren!
Jag tänker att du ska in i fjellheimen. Norefjell, Hafjell och Kvitfjell må ha stor fallhöjd men ligger väldigt lågt. Efter mina år i Norge menar jag att de inte är särskilt snösäkra. Tycker inte heller de håller för en vecka, möjligen en helg. Fjällmiljön är inte heller särskilt påtaglig.

Jag tycker du ska kika på Hemsedal eller Hallingskarvet. Två helt skilda karaktärer men i samma massiv och ungefär lika långt bort. Hemsedal är dyrt och har massa liftar, Hallingskarvet har få liftar och relativt lite folk. Som att jämföra Idre med Fjätervålen, fast båda är såklart större.

Gillar du området och vill gå med minkpäls är det Geilo som gäller. Inte så bra liftsystem, men nära den riktigt exotiska norska högfjällsplatån. Nåbart med tåg.

Längdåkning får du överallt.

Jag tänker att du ska in i fjellheimen. Norefjell, Hafjell och Kvitfjell må ha stor fallhöjd men ligger väldigt lågt. Efter mina år i Norge menar jag att de inte är särskilt snösäkra. Tycker inte heller de håller för en vecka, möjligen en helg. Fjällmiljön är inte heller särskilt påtaglig.

Jag tycker du ska kika på Hemsedal eller Hallingskarvet. Två helt skilda karaktärer men i samma massiv och ungefär lika långt bort. Hemsedal är dyrt och har massa liftar, Hallingskarvet har få liftar och relativt lite folk. Som att jämföra Idre med Fjätervålen, fast båda är såklart större.

Gillar du området och vill gå med minkpäls är det Geilo som gäller. Inte så bra liftsystem, men nära den riktigt exotiska norska högfjällsplatån. Nåbart med tåg.

Längdåkning får du överallt.
Tusen tack för fina tips! Hemsedal är nog stället i Norge som jag besökt flest gånger och gillar väldigt mycket. Geilo har jag hört talas om men aldrig besökt. Och Hallingskarvet är helt nytt för mig! Ska kolla in bägge två!

Wow! Kanonfina bilder! Ska titta närmre på Röldal.

Men vad tycker ni om Hemsedal?
Hemsedal är väldigt fint men dyra hyttor och liftkort. Svinkallt under dec-mars då liftarna ligger på skuggsida (annars finns ju lilla Soleheisen i närheten ☀️

För egen del skulle jag hellre leta i Sogndal.
Lite längre än Hemsedal men här slipper ni massturism och har riktigt feta berg, större snömängder och 2 spännande skidanläggningar (Sogn med 700m fallhöjd och Sogndal med 550)

Tror inte Geilo platsar i sammanhanget pga låg total fallhöjd i liftsystemet (ca 290 m). Annars mycket klassisk, trevlig och genuin tågförsedd familjeort i en vacker bred fjälldal, med stora möjligheter till fjällturer både sommar och vinter i spektakulär fjällmiljö t.ex. kring Hallingskarvet.

Senast ändrad:
Tack snälla för alla förslag och insikter! Blir många ställen att besöka och återbesöka 🙂
Stor skillnad mellan tipsen här.
Tror ni får bestämma er först och främst vad ni är ute efter.
Stort skidområde med välutbyggda lifter och allt omkring eller mer lugnt och fjällkänsla. Hur långt bort från GBG? Tåg eller bil. Snösäkert i backen eller området. Turmöjligheter? Längdåkmimg i form av kortare spår, eller mer fjälltur? OSV.
Hemsedal tex är ju en typiskt exploaterad skistar område. Klart man kan köpa stuga lite utanför, men då är det längre till åkningen... Vill ni har ski in-out till skidområdet? Eller nära? Nära till en by, eller nära till fjällen och åkning? Osv.
Samma på sommaren. Ute efter fin fjäll eller andra aktiviteter som MTB osv?

Klart vi kan alla skriver vår favoritområde, men det löser inte så mycket?

Men för att slänga in nåt också: Gausta skulle jag nog titta på. Men då vill man ju har en uppe i skidområdet. Fantastisk fjäll, fint skidområde och långa längdspår. Inte lika exploaterat som Hemsedal. Men såklart en massa stugor... Nära till GBG. Marginellt längre än till Norefjell, men på nåt vis mer fjällkänsla. Gillar man bränna svarta backar erbjuder Norefell lite bättre åkning dock. Men Gausta erbjuder fantastisk mycket turmöjligheter (topptur och längd). Och sen har man ju gaustatoppen som granne.
Men billigt är det säkert inte där.

Senast ändrad:
Stor skillnad mellan tipsen här.
Tror ni får bestämma er först och främst vad ni är ute efter.
Stort skidområde med välutbyggda lifter och allt omkring eller mer lugnt och fjällkänsla. Hur långt bort från GBG? Tåg eller bil. Snösäkert i backen eller området. Turmöjligheter? Längdåkmimg i form av kortare spår, eller mer fjälltur? OSV.
Hemsedal tex är ju en typiskt exploaterad skistar område. Klart man kan köpa stuga lite utanför, men då är det längre till åkningen... Vill ni har ski in-out till skidområdet? Eller nära? Nära till en by, eller nära till fjällen och åkning? Osv.
Samma på sommaren. Ute efter fin fjäll eller andra aktiviteter som MTB osv?

Klart vi kan alla skriver vår favoritområde, men det löser inte så mycket?

Men för att slänga in nåt också: Gausta skulle jag nog titta på. Men då vill man ju har en uppe i skidområdet. Fantastisk fjäll, fint skidområde och långa längdspår. Inte lika exploaterat som Hemsedal. Men såklart en massa stugor... Nära till GBG. Marginellt längre än till Norefjell, men på nåt vis mer fjällkänsla. Gillar man bränna svarta backar erbjuder Norefell lite bättre åkning dock. Men Gausta erbjuder fantastisk mycket turmöjligheter (topptur och längd). Och sen har man ju gaustatoppen som granne.
Men billigt är det säkert inte där.
Jag är jättetacksam för den stora spridningen mellan tipsen! Det får oss att vidga vyerna och tänka till! Kanske också se platser med nya ögon. Tack vare era tips kommer vi besöka flera nya fina platser.

Vår ursprungliga tanke är Hemsedal. Vi gillar stället med allt vad det innebär. Dessutom är det okej avstånd från Göteborg. Från Hemsedal kan vi nå andra platser i och omkring Vestlandet för dagsturer eller flerdagarsturer med övernattning på hotell eller annat boende. Gärna tält på sommaren.

Ski-in ski-out är toppen! Men en resort är sällan vacker på sommaren. Så vi har en del att fundera på :)

Senast ändrad:
Som boende i gbg och med lägenhet i Hemsedal tycker jag att det är sjukt bra, och en överkomlig avstånd för helgresor.
Visst är det skistar men du har ett område där dom ser till att backerna fungerar väldigt bra och du har möjlighet till sjukt bra skogsåkning. På det har du fantastiska topptursmöjligheter.
Som du själv skriver kan du ta dagsturer till sogndal, Voss, Mykdalen mm.
Jag skulle inte vilja ha något annat inom samma avstånd.

Tillbaka
Topp