Vart tog skidresan vägen?

Eklund_SKI

Ny medlem
Hej,

Sonen skulle iväg på skidresa tidigare i höstas, var det i alla fall tänkt.
Resan betald och skidorna vallade, vad händer? Resan ställs in.

Okey fine, inga problem än så länge, man får väl tillbaka pengarna.
Det går ett par veckor men ingeting händer så jag ber min son kontakta ansvarig, Chri***r W***eling.

Detta var dock något som var lönlöst då denna man verkar ha gått under jord.
Som jag förstått är inte vi de enda drabbade utan det finns tydligen fler ungdomar/familjer som inte sett skymten av sina pengar sedan resan blev inställd.
Detta är nu månader sedan.

Vet någon hur det ligger till nu, kan vi glömma att få tillbaka pengarna eller har någon hört något?
Vi har inte polisanmält ännu men snart börjar man tappa tålamodet, det är ändå över 7000kr man ligger ute med.

Mvh
Anders, fundersam förälder

Av: batman | 2009-10-21 12:15 Citera

Resan inställd p g a av ett mega avhopp på 24 pers!! En gruppp som skulle vara med för att fylla bussen.

Sen har vi varit i kontkat med Kaprun ett flertal tillfällen och det finns ingen park än då snömängden är dålig. Det har snöat i veckan men det räcker inte på långa vägar.

Ni som betalat in pengar ska få tillbaka dem! skicka ett mail till mig med kontonr, bank å namn så fixar jag det. Märk mailet kontonr.

Jag är skitledsen för detta och hoppas ni har förståelse för det.

Christer
Batman

Jag har tre grabbar som var anmälda, 21.900 kronor som inte är återbetalda. Driver nu ärendet vidare via juridiskt ombud och anmälan om förskingring görs

/ Tomas

Senast ändrad:
Generellt gäller att om du betalt med kreditkort, dvs riktigt kreditkort där du får en separat månadsräkning på månadens köp så är det bara att kontakta kreditkortsföretaget så får du pengar tillbaka av dem. De bråkar då i sin tur med den som inte levererat men det är inget du behöver bry dig om. Du kan dock inte vänta hur länge som helst med att ställa krav.

Har du betalt med betal/bankkort, dvs pengarna dras direkt från ditt bankkonto så är det ditt problem och du får bråka själv. Samma gäller om du betalt via faktura eller kontant. Polisanmäl isåfall.

Han har sina anledningar till varför han varit svår att kontakta, vad tänker jag inte gå in på.
Hur som helst så kan jag tänka mig att när 24 pers hoppar av i sista sekund och han har betalat allt kan det vara krångel med att få tillbaka pengarna till honom. Kan inte göra annat än att beklaga att det blev så här, antar att han bara ville vara snäll mot skidsugna ungdomar och därför arrangerade en resa till så lågt pris som möjligt, och sen gick det som det gick. Kan inte vara roligt för han heller. Sist jag pratade med honom så var pengarna på väg tillbaka till honom. Hoppas allt löser sig för er som betalat in och att ni får tillbaka era pengar så fort som möjligt.

Pizzaaugust sa:
Han har sina anledningar till varför han varit svår att kontakta, vad tänker jag inte gå in på.
Hur som helst så kan jag tänka mig att när 24 pers hoppar av i sista sekund och han har betalat allt kan det vara krångel med att få tillbaka pengarna till honom. Kan inte göra annat än att beklaga att det blev så här, antar att han bara ville vara snäll mot skidsugna ungdomar och därför arrangerade en resa till så lågt pris som möjligt, och sen gick det som det gick. Kan inte vara roligt för han heller. Sist jag pratade med honom så var pengarna på väg tillbaka till honom. Hoppas allt löser sig för er som betalat in och att ni får tillbaka era pengar så fort som möjligt.
Jag är inte inblandad men vafan... Anledningar att vara borta? En anledning att han borde jobba arslet av sig för att se till att dom som inte fårr tillbaka sina pengar ska få det, verkar ju lite skumt t.ex: OJ resan är inställd, nu fixar jag en andledning att sticka, hej då! Sjukt dumt.

Att tänka på nästa gång ni bokar en resa kolla att arrangören har en så kallad Resegaranti http://www.kammarkollegiet.se/resegar/resegar.html det ska alla som arrangerar resor ha för att få bedriva bokning av paketresor!

Hoppas att allt löser sig för er alla som har drabbats. Polisanmäl men framför allt kontakta ÖP (lokal tidningen) www.op.se i Östersund och berätta vad ni har drabbas av. När media skriver brukar det hända saker!

JH

Han var ju inne på Freeride senast idag och kan ändå inte skriva något om hur det går. Skön kille.

jag är en av dom som inte fått tillbaka pengarna och asså de är ju förståeligt att det kan vara svårt att få tbx pengarna.Om han försöker betala tbx pengarna men att de kan ta ett tag så hade de inte gjort mig så mkt. MEN! nu är de såhär att han är ju helt o kontaktbar på alla sätt och vis och har inte hört av sig och man vet inte vad han håller på med! så va ska man göra om inte polisanmäla?

Jag har pratat med polisen igen idag och dom vill att alla som inte har fått tillbaka sina pengar anmäler Christer på en gång. Det är större chans att det snabbare blir uppklarat och det ger större tyngd åt utredningen om alla som har krav på Christer polisanmäler honom. I utredningen kommer polisen naturligtvis att gå igenom mailtrafiken på den här tråden så är det nån som har nått användbart till polisen så är det väl bara att tipsa.

Vi fick ett mail från ägaren av hotellet som resan var inbokad på:

Hej!
Råkade av en slump komma in på er hemsida och fick se alla insändare om Christer Wermelings resa till Kaprun förra november.
Det är jag som driver hotellet där han hade bokat in gruppen.
Vill bara betona att jag har inte fått ett öre trots att han först bokade av 5 dagar innan han skulle komma.....Så här i Österrike har han inte några pengar låsta......

Hälsningar från Uttendorf
Maj-Inger Altenberger
gasthof[snabel a]stubacherhof.com
Mer information hittar ni i denna tråd (som är låst):
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58669

R-R sa:
http://personer.eniro.se/resultat/CHRISTER+WERMELING
Om man nu skulle vilja utföra lite personlig undersökning.
hehe dom upplysningarna har jag med lagt ut några ggr men har snabbt tagits bort ifrån forumet.
men häng ut fanskapet, lura kids på cash är riktigt grisigt.

Men vad gör polisen då? Ingenting?

Isf är det väl lite privat polisarbete som måste utföras.

R-R sa:
http://personer.eniro.se/resultat/CHRISTER+WERMELING
Om man nu skulle vilja utföra lite personlig undersökning.
Om inte eniro ger bra träffar lär ju inte allt för många heta sådär i sverige. Upplysning.se så har ni hans personnr o hemaddress på nolltid, likaså inkomst om ni betalar en slant.

*hemlighetsmakeri*

Senast redigerad av en moderator:
Hur har det gått? Fått tillbaka era pengar ännu? Eller gömmer sig batman fortfarande med sina fladdermöss i sin Batcave? :|

Bump.

Är det någon som kommit vidare i ärendet? Snackat med Batman om var pengarna tog vägen?

Förstår fortfarande inte hur ingen kan veta. Ni som är direkt inblandade borde ju i alla fall ha en susning om vart era pengar försvann.

Har kollat med åklagare i Östersund och fallet är avslutat och det blir inget åtal. Alltså är S.W. frikänd från alla anklagelser.... Har alla som skulle ha varit med på resan i nov -09 fått tillbaka sina pengar nu ?

Det var väldigt intressant! Det måste väl nästan betyda att han inte gjort något fel? I så fall kan man ju verkligen undra varför ingen förklaring dykt upp... varken från han själv eller någon av deltagarna.

Juridiskt sett är han oskyldig och som jag ser det finns 3 förklaringar; 1. Han har återbetalt alla pengar 2. Alla 9 polisanmälningarna är återtagna av annan anledning 3. Förundersökningen är nedlagd i brist på bevis.
Enligt åklagaren är det endast målsägande som har rätt att få veta orsaken till att målet är nedlagt. Det skulle vara intressant om någon av er som har varit drabbad vill höra av sig här på forumet och helt kort berätta varför fallet är avslutat. Det går bra att göra det anonymt och sakligt.

Pricken69 sa:
Juridiskt sett är han oskyldig och som jag ser det finns 3 förklaringar; 1. Han har återbetalt alla pengar 2. Alla 9 polisanmälningarna är återtagna av annan anledning 3. Förundersökningen är nedlagd i brist på bevis.
Enligt åklagaren är det endast målsägande som har rätt att få veta orsaken till att målet är nedlagt. Det skulle vara intressant om någon av er som har varit drabbad vill höra av sig här på forumet och helt kort berätta varför fallet är avslutat. Det går bra att göra det anonymt och sakligt.
2. I Sverige går det inte att återta en polisanmälan. Man kan som målsägande välja att inte medverka i förundersökningen men det är alltid polis/åklagare som bestämmer vad som ska hända.

Låter märkligt att det bara är målsäganden som ska få det beskedet. Beslutet borde vara en allmän och offentlig handling, i alla fall om målet inte innehåller känsliga privata detaljer?

Tillbaka
Topp