Vem är det som använder ryggskydd och hjälm egentligen?!

sannaa

Ny medlem
Hej där!

Jag skulle vilja veta vilka som använder ryggskydd, hjälm likn...

Fler och fler börjar ju använda ryggskydd, hjälm.. men det kanske inte gäller inom alla
snowboardområden..

finns det någon typ/grupp av åkare som man generellt kan säga använder sig mer av skydd än andra?
typ, är d off-piståkare, el drar man på sig skydden när man ska köra i parken?

Hoppas ju som å få någon sorts bild av hur användningen av skydd förhåller sig till olika åkstilar..
e lite sent ute med ett projekt som ska in imorgon.. hum humm.. *flin*

så d vore super om ni vill dela med er av er syn på saken!

/sanna

Kör med både hjälm och ryggskydd i parken och offpist, men det är nog fler bland de seriösa storabergsåkarna än jibbers som kör med massa skydd. Notera att väldigt många kör även med tandskydd vilket faktiskt är ganska bra.

bara ett tips kör e susp när du railar typ i centrum lr n sånt.. =S .. ja lovar de e bra =/

Jag kör alltid med hjälm och ryggskydd oavsett åkstil, det har blivit en vana.

samma här, kör med hjälm o ryggskydd. lite dumt att skada huvudet bara för att det är "coolare" utan hjälm..?? det finns en jävla massa coola hjämar så why not.

Jag tror att de som kommer från en alpin tävlingsklubb där de har tävlat och tränat generellt har mera skydd

Kör oxå med hjälm & ryggskydd, åker mest offpist om möjligheten finns.
Så man ingår väl i facket "freeriders" gissar jag på. :-)

// Kricke

Känns väl som att typ alla svenskar tycker det är coolt att åka med hjälm och ryggskydd. Sen börjar inte folk använda skydden förrän de känner att de åker tillräckligt bra för att komma undan med det utan att stämplas som wannabees.

Säger inte att det är så det borde vara, bara beskriver fenomenet.

Komma undan med att ha skydden på sig på after-skin menar du färståssss. :)

Höftskyddet är min bästa vän.
/R

jag har för det mesta hjälm när det är kallt annars blir det pannband.. och har även ett ryggskydd som jag inte använder så ofta men jag får väll ta å skärpa mig nu då å ha det lite oftare..

i pistad backe kör jag oftast inte med ryggskydd, men i offpist kör jag ALLTID med ryggskydd och hjälm. hjälm i pistad backe kör jag med ibland, det brukar variera.

hej,
ryggskydd och hjälm är väldigt populärt just nu. Sjäv tycker jag det är snyggare att åka med hjälm än utan på samma sätt som det är säkrare. Ryggskydd är ngt nytt och det hjälper dej i t.ex. en lavin, jag känner några goda vänner vars dotter hamnade i en lavin i verbier. Ryggskyddet och hjälmen räddade hennes liv.

Tänk på det i fortsättningen, ryggskydd syns inte, hjälm är coolt - dessa investeringar räddar liv.

//Axel Benrhard Larson, ax_el

Jag kör också alltid med ryggskydd och hjälm..stör mig inte så det är ju ganska värt att ha det..hjälmen är dessutom skön och det finns ju grymt många snygga hjälmar..!! det är liksom onödigt att ta risker, man vet ju hur man själv åker, men man vet ju aldrig hur andra åker, (hoppas andra tänker så också..jag menar jag åker ju kanske i samma backe). Hjälm är bäst...tycker jag..känns som om jag ser mer upp till åkare som har hjälm!!!

jag håller med hjälm är väldigt bekvämt och åker jag utan hjälm kan jag ibland känna mej osäker...jag åker alltid med hjälm förutom när jag går på topptur...

ax_el

Har inte åkt med hjälm sen jag var 7år förutom några gånger för tre år sedan, känner mig instängd.

jaha, men du vill väl hellre vara instängd än att dö av skallskador.....

mascot2 det va bland det mest idiotiska jag hört. du kanske känner dig instängd när du har hjälm men hur kul är det sen när du slår i huvet så illa att du kanske inte kommer kunna åka mer..
håller med ax_el!!

jag har alltid ryggskydd och hjälm oavsett om jag åker i park eller bergsåkning, men slipper gärna onödiga skador!

ilern hmm tänker man som dig så borde man ju ha full skydds utrustning på sig dyngnet runt man kan ju slå sig när man inte åker bräda.
Hur många sätter tex på sig ryggskydd och hjälm när ni är ute och härjar onyktra?

Risken att slå sig då är nog lika stor som när man åker bräda.

åker så gott som alltid med hjälm och ryggskydd. känns säkrare så och man törs öka farten en aning. och då är jag en sån där trist piståkare som inte riktigt har lärt mig hur kul det är i all lössnö än...

Haré bäst!!

jag har jämt åkt med hjälm skaffade ryggplatta föra sesongen efter on lite "rygg rail crash". desutom är det de skönaste som finns att crasha på skydden och glida ner för landningen och känna adrenalinet pummpa!!! kan tyvär inte förstå att folk känner sig "instängda" i sina skydd, jag tycker att de är bekvämt om man hittar rätt grejor!

kör med både hjälm och ryggskydd, men när man ska se ghetto-cool-dude ut så åker hjälmen av

Jag kör alltid med hjälm och ryggskydd, oavsett park, pist eller offpist, det borde väl alla göra.

att se "ghetto-cool-dude" ut är att åka med hjälm. Iallafall åker de största skidproffsen med hjälm. Du vet det handlar inte om hur man ska se ut! att åka lagg är ingen säker sport...

Klart man åker med hjälm, samt ryggskydd om jag inte har ryggsäck på mig. Kan berätta att det kan vara en idé att köra hjälm i pist också. Trillade i pist så pass illa att jag fick en redig hjärnskakning trots hjälm.

Tror nog det finns mest skydd i parken, sen offpist.

Själv kör jag alltid med hjälm vars jag än åker. Ryggskyddet åker bara på när jag ska testa nya svåra saker jag inte kan, och ibland om det är Skogig svår off-pist, men inte i öppen off-pist.

Nere i alperna snyns detta fenomen ganska tydligt...

Fransmännen åker i tajts och pannband, häfftiga solglasögon.
de ädre i turkosa eller rosa overaller som man drar åt med ett band ovanför naveln.

Danskarna åker med värsta utrustningen i nån ful mössa.

Japanerna är väldigt likt danskarna, om man bortser från utseende och språk.

Så det är väldigt lätt att se vilka som är svenskar. Dom har hjälm.
Och när man väl började tänka på det, så insåg man att det verkligen var så.
Hjälmen är både varm och skön och den skyddar den som vill leva ett liv efter dagen i backen..

intressant att läsa dessa inlägg, själv så har jag för denna säsong skaffat både ryggskydd och en ny modern hjälm. jag kommer alltid ha detta på mig när jag åker, finns ingen sistuation där jag skulle åka utan..

om man ändå har lagt pengar på hjälm rygg skyd så tycker ja lika bra man kan andvända lika bra de ist för att de liger i nån skrub och sammlar dam

Nästan alla jag känner som är hyfsat duktiga behöver både ryggskydd och hjälm då man riskerar allvarliga skador varje gång man faller.

Jag och nästan alla jag känenr använder även ryggskydd och hjälm...

jag ska hädanefter alltid ha ryggskydd på mig. kanske inte alltid då men när jag åker snowboard. mitt snowboardåkande fick ett trist slutförra vintern efter en fraktur i ryggen! it sucks folks .
hjälm ska inhandlas detta år även!

Kör med både och, oavsett vad jag åker. I pisten, parken eller utanför pisten! USEL eller PROFFS, Spelar ingen roll. Olyckor kan hända även den bäste...!

Var det så jäkla nödvändigt att dra upp denna tråden??? Det blir bara svar som: Jag har, jag har inte, det e fult... Bla Bla Bla... lägg ner nu...

Tillbaka
Topp