Vettigt turpaket?

mcwede

Medlem
Vettigt turpaket?
Förslag på turpaket nu när SC o sportbittle har reor?
Behöver inte vara det lättaste o ska funka även i backen om så önskas.
Har tittat på K2 pinnacle 95,Fischer ranger 98,Atomic backland 102 i kombo med kingpin 13,åsikter om dessa?
Sen längd på ett turpaket,ska man hålla sig lite över kroppslängd så man får en lättare,mer hanterlig skida i olik terräng? Är 177cm o kollar på 180-182cm.

Pillard

Aktiv medlem
Vettigt turpaket?
mcwede sa:
Förslag på turpaket nu när SC o sportbittle har reor?
Behöver inte vara det lättaste o ska funka även i backen om så önskas.
Har tittat på K2 pinnacle 95,Fischer ranger 98,Atomic backland 102 i kombo med kingpin 13,åsikter om dessa?
Sen längd på ett turpaket,ska man hålla sig lite över kroppslängd så man får en lättare,mer hanterlig skida i olik terräng? Är 177cm o kollar på 180-182cm.
Har dålig koll på skidorna men valde själv bort Pinnacle till fördel för Navis Freebird. Mest pga att jag fick uppfattningen att Pinnacle kanske var lite väl mjuk och snäll.

Hur kommer det sig att du väljer just Kingpin? Conrad har ju väldigt bra pris på Vipec annars (Skistore har iof samma...)

mcwede

Medlem
Vettigt turpaket?
Jo det kanske är möjligt att Pinnacle är lite mjuk,de flesta testresultat verkar som att det e en toppenskida.
Kingpin verkar vara rejäl men tung,men turerna jag tänkt ta e inte jättelånga.
Får kolla upp vipec oxå.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vettigt turpaket?
Hade jag varit ute efter en skida i den breddklassen hade jag kollat på Blizzard Zero G 95 i 178 cm längd med Vipec.
Är själv lite sugen på samma setup, fast med 108 mm varianten eftersom jag redan har en skida jag är grymt nöjd med med 98 mm midja.

Almen1

Medlem
Vettigt turpaket?
Skulle rekommendera efter det du skriver en skida runt 100 i (+/- 5mm) midja.
180-182 i längd. Bindning Kingpin, vipec eller Dynafit beast 14.

Senast ändrad:

mcwede

Medlem
Vettigt turpaket?
Jupp,frågan e bara vilken skida?
Hyfsat lätt o funka även skapligt i kort/lång sväng i pist. Lite popp kanske?

Pillard

Aktiv medlem
Vettigt turpaket?
Kan återkomma med synpunkter på Navis Freebird efter påsk iaf... Efter att ha försökt läsa en del föll jag för den och tror att det kommer bli en alldeles lagom skida i det segmentet

Om pengar inte är en issue hade jag dock gärna tittat på Völkl BMT-serie...

Senast ändrad:

torax

Aktiv medlem
Vettigt turpaket?
Varför inte slå till på ett av dina val...Backland 102 180. Samma radie som dina Super 7. Hyfsad vikt 1750g. 248 på bittl. Köp till en Vipec för 299.
Ska själv testa denna kombo snart ?

mcwede

Medlem
Vettigt turpaket?
Priset på backland 102 är svårslaget just nu,o kanske 102:an kan ge mer tillbaka även i pisten.
Tanken e väl att använda dom i Kittelfjäll,både i ravinerna o tura exempelvis på borkan. O som turskida i Borgafjäll på klövern.

Marboh

Aktiv medlem
Vettigt turpaket?
Slänger in Kästle TX serien som bubblare.
Köpte just ett par TX107 med Kingpin på.
Laggen finns billigt på Xxl. Bindningen billigare nån annanstans.
Ska provåkas i gränsen nästa helg.
Ligger på ca 1700g.

Vettigt turpaket?
niillle sa:
edelovekillerr sa:
mcwede sa:
Riktigt bra pris.
Best backland 102 igår kväll för 2400kr,så nu e frågan.....
Beast 14,Vipec,Kingpin ?
Beast 14.
Utesluter Kingpin efterom att den inte har roterbar tådel.
Utesluter Vipec för att häldelen är för klen.
Varför inte då köra radical 2 istället? Samma tådel, platt gåläge och lägre vikt.
Det har du rätt i. Jag gissar dock att Beast och Vipec är aktuella då båda är nedsatta hos conrad till 299 respektive 250 euro.

Sen får man ju väga för och nackdelar.
Beasten har som sagt inget platt gåläge om du inte vill pilla med gummiband, samt hästskon som kan gör det bökigt om man inte har utbytbar häldel på pjäxan och vill kunna köra alpinbindning.

För mig personligen så spelar hästskon ingen roll och här i Chamonix är det ytterst sällan du är i behov av ett platt gåläge.
Så för mig väger Beastens egenskaper utför absolut upp nackdelarna, för att inte tala om priset.

Senast ändrad:
Vettigt turpaket?
Pillard sa:
mcwede sa:
Vad är skillnaden på st o ft på radical?
Om de går till 10 eller 12

@edelovekillerr på vilket sätt är Vipecs häldel för klen? Den kan flexa i längsled precis som beasten
Lägre DIN och inte lika vridstyv.

Sen är det självklart väldigt personligt, kan man leva med att bindningen är lite klenare så slipper man hästskon, saknaden av platt gåläge samt att man får ner vikten lite.

F.ö. så har Radical ST en stum tådel, d.v.s. icket roterbar.

Pillard

Aktiv medlem
Vettigt turpaket?
edelovekillerr sa:
Pillard sa:
mcwede sa:
Vad är skillnaden på st o ft på radical?

@edelovekillerr på vilket sätt är Vipecs häldel för klen? Den kan flexa i längsled precis som beasten

Sen är det självklart väldigt personligt, kan man leva med att bindningen är lite klenare så slipper man hästskon, saknaden av platt gåläge samt att man får ner vikten lite.

Ok, aldrig provat Vipec så kan inte uttala mig säkert om den hälen. Den går väl dock inte att vrida alls?

När det gäller radical är väl alla radical 2.0 med roterbar tå, och radical 1.0 görs väl inte längre?

Senast ändrad:

niillle

Medlem
Vettigt turpaket?
Pillard sa:
edelovekillerr sa:
Pillard sa:

Ok, aldrig provat Vipec så kan inte uttala mig säkert om den hälen. Den går väl dock inte att vrida alls?

När det gäller radical är väl alla radical 2.0 med roterbar tå, och radical 1.0 görs väl inte längre?
Precis både ST och FT av den nuvarande modellen av radical har roterbar tådel. Skidan som bindningen ska sitta på är ju ingen super stor skida heller.
Men kan man få Beast för 250€ är det ju inte så dumt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp