Vi sväljer mycket skit

Fo_Ja

Medlem
Vi sväljer mycket skit
Yo, har aldrig postat en tråd förut men måste se ifall det finns fler här som tänkt samma sak, om inte så vill jag gärna väcka tankar hos någon.

Vinterolympiaden går 2014 i ryska Sochi och vårt slopestyle landslag ska dit. Jag vill inte beskylla enbart dem för något då det är en grupp väldigt bra människor vad jag erfarit utan jag vill skälla lite på Sveriges olympiska kommitté. Alla nationers kommittéer inklusive det centrala organet borde egentligen få samma utskällning enligt mig, eller snarare en chans att reflektera och ändra sig.

Varför?
Först och främst fick ett land med människorätts vidriga lagar och regerande ett OS, så ska det ju inte vara? OS ringarna ska ju vara en symbol för jämlikhet och/eller samhörighet? OS skulle väl stoppa krig och förmedla enighet?
När Ryssland efter att ha fått spelen sedan skärpte och skapade nya lagar som enbart går ut på att bli mer totalitära och fientliga valde inga länder sedan att höja rösten mer än att en svensk höjdhoppare målade naglarna(vilket hon fick skäll för av svenska förbund). Efter allt detta får man veta att SVT och TV4 inte får sända spelen då de faktiskt har nyhetssändningar. Nyhetssändningar är ju farliga förstår ni då de kan rapportera om saker som händer och så, på ett verkligt sätt. Man kan ju råka filma hbtq bashing/fängsling, journalister som blir kidnappade för att aldrig mer existera eller liknande händelser.

Min poäng ja- Vafan ska vi dit för? Helt fruktansvärt att vi och alla andra nationer som normalt sett deltar i spelen skickar sina trupper(ironiskt med trupper kan jag tycka...) som om inget är fel.

Jag vill precis som resten av världen att Henrik ska vinna skiten och att någon annan svenska gör bra ifrån sig i en av de mer etablerade grenarna. Men helst av allt vill jag att vi inte skickar någon dit alls för att visa att det inte är helt cool med oss att Ryssland funkar som det gör. Det är lite som ett trotsigt barn skulle agera men samtidigt tror jag att det är, om än barnsligt och fruktlöst, viktigt att någon gör något stort för att protestera mot spelen i Sochi.

That's the truth, Ruth.

Vi sväljer mycket skit
Har du någon källa på att SVT och TV4 inte får visa OS av de anledningar du nämner? Lyckas inte hitta något om det nämligen.

Var av uppfattningen att de inte kan sända eftersom Viasat köpt rättigheterna?

Vi sväljer mycket skit
Bra, bra med tankar, bra med engagemang! Det svåra i sammanhanget är ju att vi i väst-världen sett från helikopter antagligen inte är ett dugg bättre än Ryssland på många punkter. Ta det här med att vi har politiska/ekonomiska system där vita kostymklädda män genom egoistiska och direkt omoraliska handlingar kan fiffla vidare så att miljontals människor, och vårt klimat, blir lidande - den orättvisa resursfördelningen. Och dessa skamfläckar till s.k. män ser många som något eftertraktansvärt (jag spyr...). Att inte skolmassakerare i USA/Breivikare ej vänt sitt hat/psykiska lidande mot ego-svin i styrelser världen över ist, ja det ser jag som mycket märkligt - mod. Men visst, man måste ju börja där man står och kan. Så att du vill agera mot Rysslands dynga är också bra!

Vi sväljer mycket skit
Så du tycker att folk som har tränat hela sitt liv och drömmer om att få åka till OS och kanske aldrig får uppleva det igen inte får åka dit pga att Sverige säger Nej?

Viasat gav ett högre bud på rättigheterna till sändningarna och då får inte dom andra bolagen sända därifrån utan Viasats tillåtelse.

Vi sväljer mycket skit
Duffis sa:
Så du tycker att folk som har tränat hela sitt liv och drömmer om att få åka till OS och kanske aldrig får uppleva det igen inte får åka dit pga att Sverige säger Nej?

Viasat gav ett högre bud på rättigheterna till sändningarna och då får inte dom andra bolagen sända därifrån utan Viasats tillåtelse.
Fast det är tydligen IOK som har ett finger med i spelet, om man ska tro kvällstidningarna.
http://www.expressen.se/sport/os-2014/viasats-svar-vi-har-aldrig-hindrat-svt/

Och alla stora saker kan man alltid sända kortare inslag om tack vare nyhetsrätten.
http://www.expressen.se/sport/os-2014/kryphalen-som-ger-svt-hopp-om-os/

OnT: Tycker TS har bra/intressanta tankar och jag håller med om mycket h*n säger.

Vi sväljer mycket skit
SVT eller TV4 kan inte sända OS då dem inte hade råd.

Men jag håller med dig i det du säger, samtidigt som man lite naivt önskar att sport och politik kunde hållas isär. Men känner jag mig själv kommer jag titta ändå, eftersom det är ett så stort steg för sporten, och får se över det faktum att rysk politik är ett helvete.

Vi sväljer mycket skit
Allt prat om bojkott gör mig bara sur och tvär.
Skyll inte på atleterna, och tvinga dem inte att ta ställning i en fråga bara för att du har en uppfattning!
De har offrat så otroligt mycket för att vara där de är och det är nu det gäller, det dröjer fyra år till nästa gång och då kanske chansen är borta.
De ska inte straffas för något de inte kan rå på, det är inte atleterna som har valt att förlägga spelen där.

Att Viasat sänder är för att de betalade mer helt enkelt, vad är det som är så svårt att förstå med det?

Vi sväljer mycket skit
absolut är det fruktansvärt att HBT människor inte har samma rättigheter och att folk behandlas med byråkrati och korruption för att tystas ner. men är Ryssland verkligen de värsta landet vi skickat en OS-trupp till? måste finnas många svenska idrottare som har tävlat i länder med vidrigare människosyn och behandling utav invånare utan rättigheter.
+ hur stor påverkan hade en bojkott kunnat göra, hur stor kraft har det egentligen haft tidigare år?

är Ryssland värre en USA och Kina för exempel. det är ju illa men i ett annat perspektiv kanske inte.. (utgår från att en ev. bojkott bara handlar om Rysslands anti-gay lagar eftersom det är det ända som tas upp)

edit: Efter att ha kikat på listan utav arrangörer utav OS kanske mitt argument blir lite blekare... de va ju en ganska städad rad länder, men som sagt, att Ryssland fick OS alls känns ogenomtänkt.

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Problemet är väl att Ryssland fick OS överhuvudtaget... känns ju lite segt att komma dragandes med det nu några månader innan spelen går av stapeln, som någon tidigare skrev så är det ju individer som tränat hela sitt liv för OS och att förvägra dem rätten att tävla tycker jag inte heller är rätt, hur paradoxalt det än må vara. Samtidigt som det är ett löjligt påstående från svenska olympiska kommittén och andra förbund att säga att idrott och politik är åtskilda varandra. finns hur många exempel som helst på att så inte är fallet (OS i mexiko, Båstadskravallerna, OS i Berlin osv) Men som sagt tycker jag det är lite sent att agera nu. Det kan ju inte komma som en chock för någon att Ryssland är en i princip fascistisk stat styrd med järnhand av en före detta GRU agent. Ett av IOKs slagord är "Sport for all, Sport belongs to everyone" något man kanske skulle ha haft i åtanke....

*Edit*

Tv4 och Svt får visst sända från Ryssland men de har ingen ackreditering till OS-Byn och Arenorna... De är mao inte förvägrade att befinna sig i Ryssland.

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Tycker inte att Sverige som så ska neka dem att åka. Men någon som tror lite på rättvisa och juste behandling av folk allmänt kanske skulle välja själv att inte åka. Nu förstår jag till fullo att de gör de. Jag skulle antagligen göra samma om jag fick chansen men ta mig fan om inte min outfit skulle vara i glatt sprudlande pride färger med en flagga som cape :)

Vi sväljer mycket skit
Bara så att ni vet får både SVT och TV4 sända intervjuer och inslag osv från OS, _OM_ de skriver på ett avtal. Har inte någon koll på vad som står i avtalet men det är pågrund av det och inte ekonomiska skäl som de inte kommer att sända några inslag från OS.

Vi sväljer mycket skit
Åh, det här är en så himla svår fråga att ta ställning till. Grundproblemet är (som andra redan nämnt) att Ryssland fick spelen från första början. Problem nummer två är att det inte är rimligt att straffa enskilda idrottare för att landet de ska tävla i har lagar hämtade från medeltiden. Problem nummer tre är att IOK, (och i en mindre utsträckning även de nationella organisationerna, SOK – I'm looking at you) enligt mig är ett gäng fega, korrupta betongrövar som är rädda för att stöta sig med folk och därför inte agerar i den utsträckning jag tror att de skulle kunna.
De gömmer sig bakom politiskt korrekta formuleringar och byråkratspråk och jag hoppas innerligt att de lär sig av sina misstag (Peking och Sochi) och slutar ge spelen till länder vars lagar inte säkerställer människors lika värde. Det kommer alltid finnas enskilda personer som har en olik uppfattning, men jag tycker att det minsta man kan begära är att lagstiftningen i ett OS-land ska utgå från att alla människor ska kunna leva sina liv öppet och i trygghet, oavsett om det handlar om vem man ligger med, vad man tror på eller hur man ser ut. Att folk blir fängslade, misshandlade och mördade för att de råkar älska en annan människa är så fundamentalt fel att jag mår illa och vill skrika högt bara jag tänker på det.

Och även om det sagts att Ryssland inte kommer arrestera aktiva eller besökare under spelen har jag svårt att tro att de kommer tillåta öppna demonstrationer eller liknande. Jag har även svårt att tro att det inte kommer manifesteras på ett eller annat sätt. Det kommer bli en shitstorm, och förhoppningsvis kommer någon ta vid efter Emma Green Tregaro (på tal om fega förbund, vad fan sysslade Friidrottsförbundet med i somras?) och göra en Tommie Smith/John Carlos eller något annat. Eller att någon idrottare som är homosexuell gör som Jesse Owens gjorde under OS i Berlin 1936 (spöade allt och alla i en massa grenar och Hitler var där och såg på) och vinner en massa medaljer rakt framför näsan på Putin.

Jag förstår att de aktiva inte vill bojkotta spelen för de har tränat hela sina liv för att nå dit i vissa fall, men jag förstår inte hur pamparna i slips kan vara sådana fegisar och inte kräva mer av länderna som kandiderar för att få arrangera. När IOK gick ut och sa att de "inte såg några problem med" Rysslands lagar ville jag bara kräkas. eller ännu hellre lägga laxermedel i hela IOK-styrelsens kvällsmat. (Det är alltid extra drygt att ha krånglande mage nattetid.)

Egentligen vill jag bara dunka skallen i väggen för jag kan inte förstå vad det är som är så skrämmande med kärlek? Jag bara fattar inte.

Apropå Viasat-debatten hittade jag en intressant krönika av Expressens Anna Friberg, med slutklämmen att det indirekt är regeringens fel att SVT inte hade pengar nog att köpa loss OS (som sett till publiciteten för marginalsporter är det överlägset viktigaste idrottsevenemanget ur en sportslig mångfalds-synvinkel, om ni frågar mig).

Det var allt jag hade att säga i ämnet för tillfället. Det lär komma mera.

Vi sväljer mycket skit
Något att betrakta är att även om vi alla här är rörande överens om att homosexualitet inte är något fel, inget som ska bestraffas eller utrotas så håller faktiskt inte majoriteten av världens befolkning med oss.
Att påstå att våra värderingar är de enda rätta och att alla andra skall tvingas att dela dem är en väldigt farlig utveckling.

Vi sväljer mycket skit
Tompan14 sa:
Att påstå att våra värderingar är de enda rätta och att alla andra skall tvingas att dela dem är en väldigt farlig utveckling.
precis som att det var en farlig utveckling att tvinga nazi Tyskland att dela våra värderingar då antar jag ;)

Vi sväljer mycket skit
Fo_Ja sa:
Jag vill precis som resten av världen att Henrik ska vinna skiten och att någon annan svenska gör bra ifrån sig i en av de mer etablerade grenarna.
Jag tror inte hela världen vill att Henrik oavsett vilken Henrik du nu nu menar, inte ens hela Sverige,
problemet är att folk bryr sig om resultat/prestationer i sport för mycket, sluta titta på OS så dör det ut, då hamnar det inte i "fel" länder och IOK har inga pengar att leva på...
För övrigt är inte Ryssland bara fullt av homofober utan också fullt av rasister, skumt att då bjuda in fler "utlänningar"?

Vi sväljer mycket skit
limegreen sa:
Bra, bra med tankar, bra med engagemang! Det svåra i sammanhanget är ju att vi i väst-världen sett från helikopter antagligen inte är ett dugg bättre än Ryssland på många punkter. Ta det här med att vi har politiska/ekonomiska system där vita kostymklädda män genom egoistiska och direkt omoraliska handlingar kan fiffla vidare så att miljontals människor, och vårt klimat, blir lidande - den orättvisa resursfördelningen. Och dessa skamfläckar till s.k. män ser många som något eftertraktansvärt (jag spyr...). Att inte skolmassakerare i USA/Breivikare ej vänt sitt hat/psykiska lidande mot ego-svin i styrelser världen över ist, ja det ser jag som mycket märkligt - mod. Men visst, man måste ju börja där man står och kan. Så att du vill agera mot Rysslands dynga är också bra!
+1

Vi sväljer mycket skit
Det bästa är väl att som publik bojkotta OS och deras huvudsponsorer (samt meddela varför). Sport är ju en så sjuk pseudohändelse så man missar ändå inte något.

Vi sväljer mycket skit
Tompan14 sa:
Något att betrakta är att även om vi alla här är rörande överens om att homosexualitet inte är något fel, inget som ska bestraffas eller utrotas så håller faktiskt inte majoriteten av världens befolkning med oss.
Det beror väl lite på vilka värderingar det är man propsar på? Jag förstår hur du tänker, för det går egentligen aldrig att tvinga folk att tycka på ett visst sätt, hur god grundtanken ändå är (se scenen i Star Wars när Anakin och Padme diskuterar senatens sönderfall för referens) för då blir det en åsiktsdiktatur även om grundtanken och själva värderingarna i sig är goda.
Samtidigt kan jag inte låta bli att känna att åsikten "alla människor är lika värda oavsett hur man ser ut, vad man tror på eller vem man blir kär i" ur ett medmänskligt perspektiv är mer "rätt" än åsikten att så inte är fallet. Dock skulle jag aldrig komma på tanken att tvinga någon att dela min åsikt. Däremot skulle jag gärna diskutera det hela med någon oliktänkande i förhoppning att få dem att ändra sig. Jag tror mer på diskussion och resonemang än tvång och våld som medel för att förändra världen.. (fast i ärlighetens namn – hade jag fått tillfälle att knäa Putin hade jag gjort det utan att tveka.)

Vi sväljer mycket skit
Heddious sa:
Tompan14 sa:
Det beror väl lite på vilka värderingar det är man propsar på? Jag förstår hur du tänker, för det går egentligen aldrig att tvinga folk att tycka på ett visst sätt, hur god grundtanken ändå är (se scenen i Star Wars när Anakin och Padme diskuterar senatens sönderfall för referens) för då blir det en åsiktsdiktatur även om grundtanken och själva värderingarna i sig är goda.
Samtidigt kan jag inte låta bli att känna att åsikten "alla människor är lika värda oavsett hur man ser ut, vad man tror på eller vem man blir kär i" ur ett medmänskligt perspektiv är mer "rätt" än åsikten att så inte är fallet. Dock skulle jag aldrig komma på tanken att tvinga någon att dela min åsikt. Däremot skulle jag gärna diskutera det hela med någon oliktänkande i förhoppning att få dem att ändra sig. Jag tror mer på diskussion och resonemang än tvång och våld som medel för att förändra världen.. (fast i ärlighetens namn – hade jag fått tillfälle att knäa Putin hade jag gjort det utan att tveka.)
+2 till Heddious

Vi sväljer mycket skit
Ska OS bara få hållas i länder där alla människor har lika värde så är OS nedlagt då jag är skeptisk till att något sådant land existerar - jag blir gärna bevisad om motsatsen dock.

Vidare blir vi alla indoktrinerade i ett visst tankesätt, så att det inte går att tvinga folk att tänka, tro eller tycka på ett visst sätt är falskt.

Ska vi vända på myntet som ligger i trådstarten så kanske det faktiskt inte är fel att hålla OS i länder med, ur våra ögon sett, tvivelaktig världsbild. OS finns trots allt till för att överkomma våra olikheter, att i platser - och tid - av orättvisa, lägga ner våra meningsskiljaktigheter och för en gångs skull behandla en stor grupp människor som jämlikar, oavsett bakgrund, utseende, sexualitet eller liknande. Jag tycker att det är förbannat vackert, och det stärker min tro på mänskligheten, att vi vartannat år faktiskt klarar av att göra detta. Något jag tycker är ganska hemskt är att vi inte kan klara av att göra det varje dag och inkludera varje människa som lever här på jorden.

Därför tycker jag att vi ska hålla all politik utanför OS, släpp det, lämna det under kudden, gör vad fan du vill. Men snälla, försök inte att förstöra den lilla tid av enighet vi människor har.

Med det sagt så kan jag, paradoxalt nog, inte låta bli att beundra människor som John Carlos - som tar sin förtrycktas minoritet lilla chans att föra fram rättvisa och jämlikhet för en världspublik, konsekvenserna till trots.

I övrigt är IOK giriga as som är mer intresserade av pengar än vad OS står för. Jag hoppas de skäms.

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Vi(som land) ska dit för att tävla om medaljer, vilket är det som OS faktiskt går ut på. Sen är idrott av sig själv ett väldigt bra sätt att förena människor, övervinna olikheter och allt sånt är ju självklart jättebra. Men OS ska aldrig i huvudsak bli ett politiskt event, oavsett vilka åsikter som skjuts fram. Det handlar om folk som gör volter på skidor, åker skridskor och kastar curlingklot, inte om homosexuellas rättigheter/förtryck/politiska utspel etc.*
Alla ska kunna tävla på lika villkor, och de får de väl göra?

* vilket självklart ändå kommer att uppmärksammas och ta mycket plats, och faktiskt är jättebra!

Tompan14 skrev:
Vilket stämmer. Vi kanske tycker att Rysslands syn på homosexualitet är omänsklig/avskyvärd/omodern, men majoriteten av den ryska befolkningen verkar tydligen inte tycka det.

TL;DR- OS handlar om tävling på lika villkor, och då alla verkar få tävla på lika villkor så är det bra. Resten bör faktiskt(politiska utspel etc.) hållas till ett minimum.

Och ja, OIK är giriga as som är söndermutade.

Om vi driver det ännu längre, vill vi se att idrottare med endast "rätt" åsikter ska få delta i spelen? Ska man behöva svära en lång ed över folks lika värde & genusneutralitet samt skriva en C-uppsats i värdegrundspedagogik innan man får slänga den där trippeln i OS?

Vi sväljer mycket skit
Skilj på oliktänkande och intolerans. Oliktänkade är inget dåligt, tvärtom.
Men det heter "tänkande", att få sina åsikter från andra eller en bok är inte att tänka.

Vi sväljer mycket skit
Dekadent sa:
Om vi driver det ännu längre, vill vi se att idrottare med endast "rätt" åsikter ska få delta i spelen? Ska man behöva svära en lång ed över folks lika värde & genusneutralitet samt skriva en C-uppsats i värdegrundspedagogik innan man får slänga den där trippeln i OS?
Nej, enskilda idrottares åsikter tycker inte jag är relevanta i sammanhanget, så länge de inte gör offentliga uttalanden som strider mot det egna landslagets regler och värdegrunder (ex: Kevin Bäckström).

JL76 sa:
Men det heter "tänkande", att få sina åsikter från andra eller en bok är inte att tänka.
Tumme upp!

Vi sväljer mycket skit
Att vara oliktänkande innebär heller inte att man på något sätt trakaserar andra som inte tänker på samma sätt.
Att vara intolerant kan innebära att man tar till handgripligheter eller på annat sätt försöker trycka ner de som inte tänker som du (typ via lag).

Ser att det finns funderingar på att det är merparten av den ryska befolkningen som inte delar vårt sätt att tolerera oliktänkande.
Källa på det tack.
Tänk nu på vem/vilka som styr media i Ryssland.

Oavsett vad man tycker så har man rätt att existera så länge man inte försöker trycka på andra sitt speciella sätt att tänka. Då börjar man närma sig förtryck.
Det är med andra ord stor skillnad på att tänka olika och tillåta det och vara intolerant.

I Ryssland är man intolerant mot personer med avvikande sexuell läggning (bland annat) från statsmakten vilket inte är bra och bör inte stödjas av andra.

Vi sväljer mycket skit
Heddious sa:
Dekadent sa:
Nej, enskilda idrottares åsikter tycker inte jag är relevanta i sammanhanget, så länge de inte gör offentliga uttalanden som strider mot det egna landslagets regler och värdegrunder (ex: Kevin Bäckström).
Jaha, och vem har satt upp den sortens regler? Det är ju ännu värre än "allt-ska-vara-trevligt-och-mysigt-på-Freeridereglerna". I synnerhet i lagidrotter är reglerna rent fascistiska. Kommer man i tid till träning och presterar som förväntat är det allt som behövs. Punkt.

Vi sväljer mycket skit
Heddious sa:
Agreed. Problemet blir ju då, tyvärr, att Carlos gjorde fel. Att hbtq-atleter från Ryssland som eventuellt gör publika uttalanden också gör fel osv. Logiskt dilemma. Det lättaste, och kanske lämpligaste, är att bara lämna politiken utanför OS över huvud taget.

[START OT]

JL76 sa:
Helt rätt, oliktänkande är det som för mänskligheten framåt, tyvärr tänker människor (åtminstone i de delar av världen som driver utvecklingen) alldeles för likt. Samma sak hände i den "upptäckta" delen av världen när medeltiden startade...

Intolerant är ett ord som är väldigt spännande i vardagsspråket då det ofta används i samband med förakt/ilska/waevva vilket gör den uttalande intolerant.

Ake_Astrom sa:
Att vara oliktänkande innebär heller inte att man på något sätt trakaserar andra som inte tänker på samma sätt.
Att vara intolerant kan innebära att man tar till handgripligheter eller på annat sätt försöker trycka ner de som inte tänker som du (typ via lag).

Ser att det finns funderingar på att det är merparten av den ryska befolkningen som inte delar vårt sätt att tolerera oliktänkande.
Källa på det tack.

Oavsett vad man tycker så har man rätt att existera så länge man inte försöker trycka på andra sitt speciella sätt att tänka. Då börjar man närma sig förtryck.
Det låter som att du förklarar ett gigantiskt problem världen har i stort - varenda nation - och inte bara Ryssland (i synnerhet den fetstilta delen). Skillnaderna är att olika medel används, vilket gör det hela till en gradfråga om "ondhet".

[/END OT]

Vi sväljer mycket skit
Jarle sa:
Ake_Astrom sa:

Källa på det tack.

Det låter som att du förklarar ett gigantiskt problem världen har i stort - varenda nation - och inte bara Ryssland (i synnerhet den fetstilta delen). Skillnaderna är att olika medel används, vilket gör det hela till en gradfråga om "ondhet".
Och någon däremot?
Varför gradfråga?
För när du säger gradfråga så undrar man ju vem som skall sätta "graden"
Låter man bli att gradera och i stället accepterar att vi är olika men inte "prackar" det på varandra så kanske det kan funka.

Är det inte ett problem att många är så intoleranta och så gärna prackar på "sin" åsikt med vilka medel som helst?
Just in denna tråd så är ju Ryssland det land som diskuteras.
Det behöver ju inte betyda att det inte går att hitta liknade problem i andra länder av olika grader men som sagt, låt bli graden och se problemet i stället.

Vi sväljer mycket skit
Ake_Astrom sa:
Jarle sa:
Ake_Astrom sa:

Källa på det tack.

Och någon däremot?
Varför gradfråga?
Låter man bli att gradera och i stället accepterar att vi är olika men inte "prackar" det på varandra så kanske det kan funka.

Är det inte ett problem att många är så intoleranta och så gärna prackar på "sin" åsikt med vilka medel som helst?
Det behöver ju inte betyda att det inte går att hitta liknade problem i andra länder av olika grader men som sagt, låt bli graden och se problemet i stället.
Det blir en gradfråga, som är högst subjektiv, därför att det inte existerar en människa som inte är indoktrinerad i ett visst tankesätt. Att gradkonstaterandet öht existerar är ett resultat av problemet. Idag finns det mängder med organisationer som graderar problemen, FN bland annat (jag säger här inte att någon har rätt eller fel i sina graderingar, bara att de existerar).

Alla människor är intoleranta på det ena eller andra sättet, tyvärr.

Du väckte dock min nyfikenhet på vad problemet är. Är det intolerans? Det är ytterligare ett resultat av vad jag ser som problemet - att alla (ja, alla) människor indoktrineras i system som förnekar människors lika värde.

Det fetstilta förstod jag inte vad du menade med.

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Jarle sa:
Ake_Astrom sa:
Jarle sa:
Och någon däremot?
Varför gradfråga?

Det blir en gradfråga, som är högst subjektiv, därför att det inte existerar en människa som inte är indoktrinerad i ett visst tankesätt. Att gradkonstaterandet öht existerar är ett resultat av problemet. Idag finns det mängder med organisationer som graderar problemen, FN bland annat (jag säger här inte att någon har rätt eller fel i sina graderingar, bara att de existerar).

Alla människor är intoleranta på det ena eller andra sättet, tyvärr.

Du väckte dock min nyfikenhet på vad problemet är. Är det intolerans? Det är ytterligare ett resultat av vad jag ser som problemet - att alla (ja, alla) människor indoktrineras i system som förnekar människors lika värde.

Det fetstilta förstod jag inte vad du menade med.
Nu tar jag den enkla vägen och låter all text stå kvar.

Det fetstilta är väl svårt att uppnå men kan ju vara en vision.

Jag vet att alla människor är påverkade av just sin "ryggsäck" och innehållet i den finns det en massa människor, organisationer, myndigheter och andra makthavare som påverkar.

I en värld där man tillåter oliktänkande utan förtryck (eller liknande) så har de flesta större chans att bilda sig en egen uppfattning.

Nu börjar det bli svårt att på kort tid hinna med att lösa problemet men för att återknyta till tråden så påpekades det ju att i Ryssland så är det inte helt "fritt" att vara oliktänkande och skall vi inte visa att vi tycker de går för långt genom att bojkotta OS.

Det har ju skett förr i OS sammanhang.

Vi sväljer mycket skit
Ake_Astrom sa:
Nu tar jag den enkla vägen och låter all text stå kvar.

Det fetstilta är väl svårt att uppnå men kan ju vara en vision.

Jag vet att alla människor är påverkade av just sin "ryggsäck" och innehållet i den finns det en massa människor, organisationer, myndigheter och andra makthavare som påverkar.

I en värld där man tillåter oliktänkande utan förtryck (eller liknande) så har de flesta större chans att bilda sig en egen uppfattning.

Nu börjar det bli svårt att på kort tid hinna med att lösa problemet men för att återknyta till tråden så påpekades det ju att i Ryssland så är det inte helt "fritt" att vara oliktänkande och skall vi inte visa att vi tycker de går för långt genom att bojkotta OS.

Det har ju skett förr i OS sammanhang.
Fetstilta; absolut! Lyckas vi med detta är vi en bra bit på vägen till en utopi, frågan är hur man ska kunna få världens politiker att förstå detta.

Till den sista biten (så att vi äntligen är tillbaka på ämnet :)) så tycker jag faktiskt inte det. Bojkottar vi OS blandar vi politik (vilket jag inte vill, se mitt 1a inlägg i tråden). Blandar vi in politiken av den anledningen kastar vi sten i glashus, även om vårt glashus är fan så mycket bättre än många andra glashus.

Vi sväljer mycket skit
Tompan14 sa:
Så om majoriteten av Rysslands befolkning är emot homosexualitet är det okej att döda/fängsla/förfölja dem för att det i demokratisk anda är viktigt att man får ha sina åsikter och man har kommit fram till att de flesta vill ha det så?

Så om 51% av Sveriges befolkning skulle komma fram till att åka skidor är inget man bör hålla på med och därför ska fängsla alla skidåkare på livstid, vore du okej med det? Om inte är det väl en inskränkning på folks åsikter?
(vet att liknelsen haltar lite men du kanske kan se förbi det och förstå vad jag menar. tänkte att många på det här forumet kan relatera till det).

Som JL76 skrev, det är skillnad på oliktänkande och intolerans.

edit: Ryssland behöver inte tycka att homosexuella är bra och/eller uppmuntra till det. Men ge fan i de som är det i alla fall!

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Om man läser andra media än Aftonbladet så kan man ta reda på att ryssarna inte alls har någon lag mot homosexualitet och det är fullt tillåtet att vara det. Det man har lagar emot är vad man kallar homopropaganda till omyndiga/barn. Tar ingen egentlig ståndpunkt där men svensk media har utelämnat fakta.

Intressant debatt emellertid, vad tycker ni om fotbollsVM 2022 som skall hållas i Quatar? Det får väl ryssarna att framstå som homovänliga i jämförelse? Homosexualitet var olagligt till 1944 i Sverige. Vi ligger helt enkelt bara lite före diverse andra länder. Kanske några tiotal år före ryssarna och ca 1400 är före sharialänderna. Istället för att bara kolla TV4&SVT kan BBC, Al Jasiira oh Russia Today ge lite perspektiv. Kanske lite jobbigt för vissa som bara vill ha åsikter serverade och inte tänka själva men med olika infallsvinklar måste man tänka själv och dessutom kritiskt. Aftonbladet har just nu en hatkampanj mot norrnän, Byt ut norrmän mot valfri annan nationalitet och smaka på det ..

Om man nu tänker lite utan att direkt hamna i PK koma så är "allas lika värde" något som man kan filosofera över.
T ex om du sitter i en livbåt med plats för en till och du har att välja mellan folkmördaren Pol Pot eller helgonförklarade Moder Theresa, singlar du slant då eftersom de är lika värda? Om du självklart räddar Moder Theresa och lämnar Pol Pot är du en dålig människa då? Inte? Då har du hamnat på ett sluttande plan eftersom du då antagligen anser att en skolfröken är mer värd än en pedofil etc? Har jag fel här får någon gärna förklara varför Pol Pot skulle ha lika rätt att bli räddad, dvs varför alla är lika värda oavsett begångna förbrytelser och upprepade brott utan ånger?

I FNs deklaration om mänskliga rättigheter står inte en rad om allas lika värde, det är en svensk politiskt motiverad felöversättning. Det som står och som håller mycket bättre logiskt än den svenska varianten är att alla har vissa grundläggande RÄTTIGHETER. T ex rättigheten till en rättvis rättegång som mycket väl fungerar att tillämpa på såväl massmördare som nunnor.

För övrigt kan jag hålla med om TS rubrik

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Själv tänker jag mer på de ekonomiska effekterna OS har för Ryssland. Det skapar en enorm stimulans i ekonomin. Dels med allt byggande men även under spelens gång. Är väl då ganska schysst att lägga det i Ryssland. Inte för att jag kan deras ekonomi men fattigdom finns helt klart. Med bättre ekonomi blir världen "mindre" för många i Ryssland och som kanske därmed också kan få upp ögonen för hur andra ser på saker. Typ det som TS skriver om.

Vi sväljer mycket skit
En aspekt som är intressant är ju hur våran - dvs Sveriges (om nu en hel kontinent kan ha en gemensam uppfattning av något (vilket ju framgick här ovan att det ej fungerar så)...dvs typ av fikarums-uppfattning...) mer vardagliga magkänsla/stämpel för "nästan-grannen" Ryssland är!

Ex: USA har ju i modern tid varit lite av ett föredöme för oss i Sverige. Innan cyber-space (eller kanske mer den moderna/modiga/grävande journalistiken) såg dagens ljus och hobby-tänkare likt jag själv gradvis började skrapa hål på "The-It-bilden" (Levi´s 501:or, palmer, Hollywood etc.) av det förlovade landet i väst, så fanns (och finns, på turist-nivå) en fin och bra bild av det landet.

Poängen som jag söker här är alltså att jag tror att om det var USA som skulle ha arrangerat OS 2014 så tror ju jag någonstans att tonen i kritiken mot dem hade varit annorlunda. Dvs jag tror (!) att gemene svensk, sedan kalla krigets dagar med Ryss-hot etc., och pga ´tidens tand (...), har en mer ska vi säga grå inställning till Ryssland, mot den mer vita/goda känslan gentemot "framgången" USA.

Och detta blir ju till en grav orätt, då USAs politiska/ekonomiska fadäser antagligen gjort vår jord mer illa (kan man väga mänskligt lidande på våg?) i modern tid än dessa Borsjtj- och Vodka-sörplande medmänniskor i Öst.

Slutkläm: även om det är Ryssland som arrangerar nästkommande OS så vore det minst (om inte mer) lika aktuellt att använda denna grekiska ´kjempe-lek till att kritisera USAs skeva globala och ekonomiska intressen - vilka lurat brallorna av den lilla västerländska människan alldeles för länge nu (den Norske och kloke freds- och konfliktforskaren Johan Galtung har en del matnyttiga idéer kring detta!)

Men man ska ju gräva där man står sägs det - i detta fall Ryssland.
Själv så tror jag att jag håller på att gräva mig en riktigt superb gam-nacke framför denna piss-dator :)
Skönt att skidandet står på glänt!

ps. ´dramaturgin i mitt ovanstående inlägg blev lite märkligt, men sen är ju klockan också sent slagen...

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
snorkel sa:
Finns det folk som läser aftonbladet och tar dem på allvar? Skrämmande. Bristen på självständigt tänkande är ett problem, ett problem som är skapat av systemet vi lever i.

Finns det besvärliga (underdrift i fallet Pot, poängen finns dock där) personer eller finns det besvärligt beteende? En fråga som kräver svar på hur själen (ej religiös mening) fungerar och är. Innan dess tycker jag att vi lämpligen bör utgå från att alla är lika mycket värda. Olämpligt (som av folket bestäms så vara) beteende bör dock beivras.

I frågan om vem jag hade tagit med hade jag först och främst försökt hitta en lösning för att få med alla i längsta möjliga mån. Hade jag till sist och syvende blivit tvungen att välja hade jag givetvis valt Tessan (förutsatt att hon kan ha rationella diskussioner, vilket är en anledning till att Pot inte fick åka med) - jag är precis lika vidrig som alla andra människor i min omgivning.

Senast ändrad:
Vi sväljer mycket skit
Tycker inte Sverige borde skita i OS, atleterna borde ta det initiativet själva. Nån som vet ifall HH har uttalat sig om detta?

Vi sväljer mycket skit
JL76 sa:
Vi är många som är intoleranta mot intoleranta också.
Doktor Kosmos din tolerans är repressiv.

Tolerans är en icke-fråga så länge man lever efter icke-aggressionsprincipen. Den är helt avgörande, inte huruvida man förstår eller inte förstår andra människors val i livet.

Vi sväljer mycket skit
Goora sa:
Själv tänker jag mer på de ekonomiska effekterna OS har för Ryssland. Det skapar en enorm stimulans i ekonomin. Dels med allt byggande men även under spelens gång. Är väl då ganska schysst att lägga det i Ryssland. Inte för att jag kan deras ekonomi men fattigdom finns helt klart. Med bättre ekonomi blir världen "mindre" för många i Ryssland och som kanske därmed också kan få upp ögonen för hur andra ser på saker. Typ det som TS skriver om.
Om man nu är keynesian. Vilket få vettiga människor är numera (jag tittar på dig Krugman!).

Vi sväljer mycket skit
limegreen sa:
Poängen som jag söker här är alltså att jag tror att om det var USA som skulle ha arrangerat OS 2014 så tror ju jag någonstans att tonen i kritiken mot dem hade varit annorlunda. Dvs jag tror (!) att gemene svensk, sedan kalla krigets dagar med Ryss-hot etc., och pga ´tidens tand (...), har en mer ska vi säga grå inställning till Ryssland, mot den mer vita/goda känslan gentemot "framgången" USA.
Har USA fängslat 275 miljoner människor? Eller är det amerikaner som vunnit 75-80% av alla nobelprisen i naturvetenskap som gjort saker som effektiv sjukvård, internet, högteknisk industriell produktion osv möjlig?

Tillbaka
Topp