Vilka är de 3 bästa orterna? Måste läsas!!!

Dr_Snow

Ny medlem
Nu är det dags!!!
Det börjar dra ihop sig till säsongen 01.
Så vart ska man åka då? Några vet, andra inte, så därför tänkte jag dra igång den här listan där ni kan lägga in er 3itopp-lista på skidorter.
(Den här listan gör jag därför att jag tycker att det är svårt att få en översikt på den speciella "skidortssidan")

GLÖM INTE MOTIVERINGEN. Den är viktig eftersom alla letar efter olika saker.
Ordet är fritt, men ska ni kritisera andras inlägg så gör det på ett eget meddelande så att ni inte fyller massa plats på det här medd. (Förstod ni?)
Rock on!!!
/Ski n´scream

Så du vill veta vilka som är de tre bästa skidorterna?
Ingen lätt fråga eftersom alla kräver olika, men ok här kommer mina (observera att det bara är orter jag varit i, vore sjukt att kommentera andra ställen...)

1. Chamonix
Självklar etta. här är bergen störst, bäst och vackrast, svårt att komma åt puder men bergen gör detta till No.1

2. Oppdal
fet skräll eller hur!?!?
Kan bero på att när jag var här var det fett med puder och åkningen blev helt underbar.

3. Stryn
Eftersom jag älskar slask måste detta slaskparadis vara med på listan.
dessutom blir åkningen så mycket bättre när man har varit utan ett tag :)

Här kommer min topp lista med den självklara ettan Chamonix.

1. Chamonix: Störst,vackrast och bäst berg. Pist åkningen ingen höjdare för dem som gillar det. Underbara korridorer, underbar glaciäråkning och härlig stämning i stan.

2. Stuben: Riktigt lössnö Mecka i Arlberg, Österrike. Få backar men desto mer lössnö och offpist.

3. Åre: Har åkt här sen jag var tre. Kan hända att jag är en smula jävig då vi har en stuga där och jag tillbringat varje vinter där sen jag kunde gå. Fina och varierade pister och också lättillgänglig offpist som inte är dålig men ej att jämföra med Chamonix fallhöjd. Härligt slaskig snö framåt April.

Här är min lista

1 blir helt klart lofoten i nord Norge
bra snö som man kan krach å rulla 100 meter å sedan resa på sig!

2 Jag gillar å åka runt lite så jag var i Ungern å åkte vi som var där 4st fick åka puder åka på puder åk utan att vi såg någon annan. vi hyrde en bil å åkte runt lite funkade skitbra.

3 måste nästan bli Åre å då menar jag Huså.

Jag skriver istället mina fyra favoriter i norden...

1. Åre
Här helt klart den bästa åkningen och den bästa stämningen när det snöat och toppen är öppen finns det underbar åkning på backsidan och rejäla drop lite var som

2. Stryn
Eftersom man kan åka 500 fallhöjds meter mitt i juli det är underbart. Bra liftar och backar men tyvärr lite dryga norrmän.

3. Tänndalen (under bra snöförhållanden)
NÄr det finsn snö som det brukar kan du hitta riktigt bra hopp. Här finns också sveriges bästa Snowboardpark som vi skidåkare får åka i. Inför säsongen bygger man desutom ute den och en ny stolslift... De ni

4. Vemdalen
Eftersom min morbror har stuga där och jag åkt 12 säsonger kan jag dom rätta ställena bara det finns snö finns det feta åk. Pisterna är bra och nattlivet är det inget fel på. Tyvärr lite långa köer vissa sportlov.

1. Telluride

Okänd ort för många sydväst om Denver.8 m snö per år. Ruskigt cool befolkning.

2. Sportgastein (Badgastein)

Oerhört underskattat skidberg längst in i Gasteinerdalen. Hoppa in i ett ägg till toppen, sen har du grym åkning framför dig.

3. Riksgränsen

Hmm...Gränsen har allt som ingen annan ort har.

1. Val Thorens (Åk dit så får du se)
2. Riskgränsen (Sveriges bästa snö, synd bara att det kostar som alperna och liftarna är usla)
3. St. Anton (Kamp om pudret, annars ett jävla röj!)
4. Hemsedal (Allt puder för sig själv, men lite sisådär med snösäkerheten)
5. Åre (Jävligt bra åkning men skippa högsäsongen, inte speciellt kul att köa 45 min vid fjällgården)

1. Sölden, Tirol Österrike.
Flackt i pisten, brant utanför. Tyskarna gillar inte lutning, så de håller sig på manchestern. Enorm nordsida av huvudberget Gaischlachkogel. Hög höjd, två glaciärområden integrerat i liftsystemet. Fallhöjd 1900m. Håller för en hel säsong. Notera StarClub-säsongskortet (13 Nov -> 7 Maj) som gäller i Sölden, Saas Fee, Ischgl, Silvretta, Savognin och Lenzerheide. 7500 Schilling = 4500kr. Kanonerbjudande.

2. Val Thorens, Frankrike.
Enorma ytor, mycket snö. Variationsrik offpist. Stort liftsystem. Dock väderkänsligt och ibland överbefolkat.

3. Stuben, Arlberg Österrike.
Mest snö i Europa. 14-17 meter vit vara/vintersäsong. Nära St Anton. Låg höjd -> skiftande snökvalitet, dålig fallhöjd.

Tillbaka
Topp