Vilka bindningar är mest kompatibel till Armada TST?

MartinPers

Medlem
Som rubriken lyder. Jag söker bindningar till ett par Armada TST!
Just nu står det mellan ett par Look Pivot 14 B115, Marker Griffon 13 eller ett par Marker Jester 16.

Jag är 189cm lång, väger 105kg. Åkningen kommer bestå av 60% pist 40% offpist

Mvh Martin!

Alla nämnda bindningar funkar väl utmärkt till skidan. Det är väl mer din (rejäla :D) vikt som är avgörande.

Jag hade valt Marker Jester pga högre DIN, samt bättre hållbarhet än Griffon.
Är lite osäker på om Pivots bidning är jämförbar med Jestern, den har ju bra elasticitet, men lite lägre DIN-värde.

Senast ändrad:
Jag kör griffon 13 på mina och är nöjd, men jag väger 30 kilo mindre så skulle gå på griffon 16 eller duke om du vill kunna gå med dom..

JohanSundstrom sa:
Alla nämnda bindningar funkar väl utmärkt till skidan. Det är väl mer din (rejäla :D) vikt som är avgörande.

Jag hade valt Marker Jester pga högre DIN bättre hållbarhet än Griffon.
Är lite osäker på om Pivots bidning är jämförbar med Jestern, den har ju bra elasticitet, men lite lägre DIN-värde.
Jo! Kroppsbygge och skidåkning går inte hand i hand direkt.

Men då står det mellan Jester och Pivot då.

Tack för tipsen!

chrillelille sa:
Jag kör griffon 13 på mina och är nöjd, men jag väger 30 kilo mindre så skulle gå på griffon 16 eller duke om du vill kunna gå med dom..
Okej! Jester kan bli en suverän kandidat! Synd bara att man vägde så mycket, annars tror jag också på griffon!

Det finns många här som kan svara på det bättre än jag, men jag skulle föreslå nåt med titanal, typ:
Völkl Mantra/Katana
Blizzard bonafide/coscise
Line supernatural 100/108
Extrem Project 100/110

Armada tst är lite mjukare, men en fantastisk skida! Kanske armada invictus också..

Jag hade köpt pivotbindningen eftersom jag gillar den lätta känslan när man stiger i, känslan när man bara står på skidorna, när man åker och när den löser ut, eller hur bakdelen vrider sig så fint så man bara kan vrida tillbaka foten när utlösning inte var nödvändig. Det väger upp de dåliga sidorna med minimal justeringsmån för olika pjäxlängder när bindningarna väl är monterade, att bromsarna håller ihop skidorna för bra när man satt ihop dem och att byte av bromsar är jobbigt (och/eller dyrt). Vissa säger att den största nackdelen med pivots är att de är svåra att stiga i i puder. Jag tycker fan alla bindningar är svåra och jobbiga att kliva i i puder.

Rätt svårt att gissa vilken du tycker om bäst. Båda två lär funka hur bra som helst :)

Tillbaka
Topp