Vilka bindningar ska jag ha?

k2vilkor95

Ny medlem
köpte nya skidor igår- k2 silencer 2009. Fick med ett par marker free tc 11.0 bindningar, men har läst att dom är sämst så jag vill ha nya, vilka ska jag köpa som passar på skidan? ja väger ca 57kg!:)

// victor

Även om Look px18 och Marker Jester är bra bindningar, tror jag inte att en 57kg tung 15åring behöver såna köttiga bindningar, eller så dyra.

Mit tips är att kolla på:
Look px12/CoreUPT DLD 12/Rossignol Axial 120 (samma bindning, bara olika namn).
Marker Griffon
Salomon STH 12/Atomic FFG 12 (samma bindning, bara olika namn).

Freeridefredde sa:
Även om Look px18 och Marker Jester är bra bindningar, tror jag inte att en 57kg tung 15åring behöver såna köttiga bindningar, eller så dyra.

Marker Griffon
Jeg må tydeligvis påpeke at PX18 ikke var et seriøst forslag. PX12 er nok en fin binding til ham, dog.

DrJ sa:
Kör på marker free, om dom inte funkar så är det väl bara att köpa nya senare?
Det är en mycket dålig idé. Det snackas mycket om racebindningar och högdin hit och dit osv här på forumet, tex i den här tråden där någon av reflexmässighet tipsar om 18-bindningar, trots att det är en lättviktare som har frågat. Väldigt få behöver bindningar som går upp till 18. Men när det gäller Marker Free så är det inget snack. Den ÄR verkligen skit och en ren säkerhetsfara att åka med, även för en lätt åkare. Den passar enbart till pensionärer som åker mycket lugnt och är svaga i knän och leder.

Lyssna på Freeride-Fredde. Det var bra förslag.

Freeridefredde sa:

Marker Griffon
okej, tack för tipsen!

DrJ sa:
nej för när jag åker till fjällen och kör nu i vinter vill jag ju inte att dom ska paja mitt under dagen så de blir massa strul med bindningar och sånt, plus att det inte finns någon stadium butik så jag kan byta bindningarna, då måste jag ändå köpa nya.

k2vilkor95 sa:
DrJ sa:
nej för när jag åker till fjällen och kör nu i vinter vill jag ju inte att dom ska paja mitt under dagen så de blir massa strul med bindningar och sånt, plus att det inte finns någon stadium butik så jag kan byta bindningarna, då måste jag ändå köpa nya.
Är du i fjällen finns det gott om butiker där du kan byta bindningarna , butiker som är bra mycket kunnigare än stadium!

Men det är helt klart rätt inställning att byta ut Marker Free, mindre ovärt dock att du köper skidorna med den bindningen när du vet att det är skit då om du nu köpte begagnat så går priset för hela upp till vad du kunde fått gett för nytt och köpte du det nytt så va det ju bara slöseri på pengar :S

Senast ändrad:
linder sa:
k2vilkor95 sa:
DrJ sa:
Är du i fjällen finns det gott om butiker där du kan byta bindningarna , butiker som är bra mycket kunnigare än stadium!

Men det är helt klart rätt inställning att byta ut Marker Free, mindre ovärt dock att du köper skidorna med den bindningen när du vet att det är skit då om du nu köpte begagnat så går priset för hela upp till vad du kunde fått gett för nytt och köpte du det nytt så va det ju bara slöseri på pengar :S
Jag köpte dom för det var 70% köpte dom för 1400 typ sen hade jag planerat att köpa nya bindningar men vet inte vilka.

k2vilkor95 sa:
linder sa:
k2vilkor95 sa:

Jag köpte dom för det var 70% köpte dom för 1400 typ sen hade jag planerat att köpa nya bindningar men vet inte vilka.
Sen om jag ska byta dom i fjällen måste jag ändå betala så då kan jag lika gärna köpa nya nu

Inne och kollar lite på sport-conrad och ser att de har fina erbjudande när man kombinerar bindningar och skidor...,
tänkte väl slå till på völkl Kendo + Marker F10/12.
Men så som jag förstått det är F12 (och de andra bindningarna man kan skapa paket med) "TOUR"-bindingar. Jag har inte för avsikt att ta mig upp för berget med andra medel än den hederliga liften.

Så är det bara att slå till och kombinera med ett par vanliga pjäxor och vara glad att jag har möjlighet att gå uphill med dem, eller finns det någon anledning jag inte ska köra F10/F12/Fritschi till traditionell puder/pist åkning?

thx /guldis

Lima-ko sa:
Victor, vad brukar du ha dina bindningar inställda på, för vilken vikt/DIN alltså?

Om du kör rätt hårt och högt
Om du kör hårdare och högre
Om du kör hårdast och högst

Med din ringa vikt tänker jag att du bör klara dig utmärkt med Squire, eller kanske Griffon, Jester är overkill för dig.
Jag kör väl rätt så hårt i skogen och i posen men i parken kör jag lite lugnare, jag har faktiskt ingen aning vad jag brukar ha för inställningar!

k2vilkor95 sa:
Lima-ko sa:
Victor, vad brukar du ha dina bindningar inställda på, för vilken vikt/DIN alltså?

Med din ringa vikt tänker jag att du bör klara dig utmärkt med Squire, eller kanske Griffon, Jester är overkill för dig.
Jag kör väl rätt så hårt i skogen och i posen men i parken kör jag lite lugnare, jag har faktiskt ingen aning vad jag brukar ha för inställningar!
No offense, men jag har en känsla av att du klarar dig på dina Marker Free...

Lee-nus sa:
k2vilkor95 sa:
Lima-ko sa:

No offense, men jag har en känsla av att du klarar dig på dina Marker Free...
kanske klarar ja, men jag vill inte ha dom.

k2vilkor95 sa:
Lee-nus sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vad är det för fel på Marker?
undrar detsamma.
har knappt hört ngt posetivt om dom, men ni kan säkert mer än mig så jag kör på dom till dom går sönder då...
alltså, den bindning du har är knappast en av de bättre de gjort, men friåkningsserien med duke, jester, griffon, osv är riktigt bra. du kanske skulle kolla på marker squire?

Lee-nus sa:
k2vilkor95 sa:
Lee-nus sa:
har knappt hört ngt posetivt om dom, men ni kan säkert mer än mig så jag kör på dom till dom går sönder då...
alltså, den bindning du har är knappast en av de bättre de gjort, men friåkningsserien med duke, jester, griffon, osv är riktigt bra. du kanske skulle kolla på marker squire?
Aa, vet du hur mycket dom ligger på? för jag har tyvärr inte råd med att betale över 2500 typ

k2vilkor95 sa:
Lee-nus sa:
k2vilkor95 sa:
Aa, vet du hur mycket dom ligger på? för jag har tyvärr inte råd med att betale över 2500 typ
Griffon kostar under 2k

linder sa:
Åter till frågan ... Köpte du skidorna nya eller begagnade?

Jag skulle hellre köpt Salomon STH12 då dom är lika bra fast billigare http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4591

edit: såg nu att det inte va sth driver ... men det är fortfarande en bra bindning :)
STH14 EJ Driver
Dags att börja basha på salomon då.. Overshootade och överroterade big air arenan, tådelen sprack. Pajjade 3-4 skistoppers pga pre-release oavsett hur du justerade bindningen, rätt förspänning 12 i din.

Senast ändrad:
Bjo-rnR sa:
linder sa:

Jag skulle hellre köpt Salomon STH12 då dom är lika bra fast billigare http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4591

edit: såg nu att det inte va sth driver ... men det är fortfarande en bra bindning :)
STH14 EJ Driver
Dags att börja basha på salomon då.. Overshootade och överroterade big air arenan, tådelen sprack. Pajjade 3-4 skistoppers pga pre-release oavsett hur du justerade bindningen, rätt förspänning 12 i din.
Om du overshootade big air arenan i tandå så är det inte konstigt att bindningen pajar för den landningen är lååång! Fattar inte riktigt vad du menar med "STH14 EJ Driver" är det bindningarna du hade? för jag länkade STH12

Jag är asnöjd med mina griffons, klagar inte på marker eller några bindningar utan tycker bara priset är sjukt för dyrt när killen precis har köpt skidorna.

Han köpte ett par 09 silencer med marker free... köpte han dom för 500kr så är det väl helt okay, men nu lär han ju lagt mer pengar på dom och sen att köpa ett par marker griffons för 1750kr när ett par K2 silencer 10/11 med griffons från sport-conrad kostar 3000... Njaeee känns inte värt det speciellt inte eftersom skidorna garanterat är monterade så man måste borra om.

Samt att han förmodligen inte åker tillräckligt grymt för att känna skillnad på STH12, Griffons.

Skistoppers pajar man oavsett vilken bindning man har thats it.

Mitt råd om du inte är nöjd med skidorna och bindningen är att helt enkelt försöka sälja dom och köpa nytt... Inte värt att enbart köpa en ny bindning för att man inte tror den nuvarande ska hålla

linder sa:
Bjo-rnR sa:
linder sa:

STH14 EJ Driver
Om du overshootade big air arenan i tandå så är det inte konstigt att bindningen pajar för den landningen är lååång! Fattar inte riktigt vad du menar med "STH14 EJ Driver" är det bindningarna du hade? för jag länkade STH12

Jag är asnöjd med mina griffons, klagar inte på marker eller några bindningar utan tycker bara priset är sjukt för dyrt när killen precis har köpt skidorna.

Han köpte ett par 09 silencer med marker free... köpte han dom för 500kr så är det väl helt okay, men nu lär han ju lagt mer pengar på dom och sen att köpa ett par marker griffons för 1750kr när ett par K2 silencer 10/11 med griffons från sport-conrad kostar 3000... Njaeee känns inte värt det speciellt inte eftersom skidorna garanterat är monterade så man måste borra om.

Samt att han förmodligen inte åker tillräckligt grymt för att känna skillnad på STH12, Griffons.

Skistoppers pajar man oavsett vilken bindning man har thats it.

Mitt råd om du inte är nöjd med skidorna och bindningen är att helt enkelt försöka sälja dom och köpa nytt... Inte värt att enbart köpa en ny bindning för att man inte tror den nuvarande ska hålla
bindnigarna är inte på skidorna just nu, dom var omonterade när jag köpte dom, o jag köpte allt för 1500kr helt nytt. nej jag kanske inte känner någon skillnad på dom men jag vill ha grejer som håller så jag slipper fixa nya bindningar och sånt i backen, visst de är ju säkert där man egentligen borde fixa men jag orkar inte:)

Jeg hadde Marker Free i min varetekt et par dager, ettersom jeg fikk dem billig. Hadde planer om å få fruen over på ski, men det ønsket hun ikke egentlig.

Jeg forstår hvorfor du vil ha nye bindinger, for de er det mest plasticky jeg noen gang har tatt på. Når du i tillegg fikk hele skipakken for 1500 kroner, kan du selge bindingene for 4-500 kroner (jeg mener dette er en halvrealistisk pris - i alle fall i Norge), og kjøpe deg et par Griffons, som rent mekanisk er en mye bedre binding, enkelt og greit.

Beklager at jeg kom med spøken ingen oppfattet som en spøk med "PX18"-svaret, det var bare barnslig. PX18 er en tung racingbinding med seriøse problemer i hælen, "lateral slop in the heel track", som jeg liker å kalle det.

Bottomline: Kjøp Griffons! :)

Senast ändrad:
k2vilkor95 sa:
bindnigarna är inte på skidorna just nu, dom var omonterade när jag köpte dom, o jag köpte allt för 1500kr helt nytt. nej jag kanske inte känner någon skillnad på dom men jag vill ha grejer som håller så jag slipper fixa nya bindningar och sånt i backen, visst de är ju säkert där man egentligen borde fixa men jag orkar inte:)
:) Då tycker jag du köper ett par nya bindningar och säljer dom andra, alt. säljer skidorna också ;)

Det går inte lämna tillbax på öppetköp eller något? :)

Senast ändrad:
linder sa:
k2vilkor95 sa:
:) Då tycker jag du köper ett par nya bindningar och säljer dom andra, alt. säljer skidorna också ;)

Det går inte lämna tillbax på öppetköp eller något? :)
aa bindningarna funderar jag på att sälja för typ 500kr, haha. men skidorna tror jag duger för mig, men om dom inte gör de köper jag nya nästa år! öppet köp går, men de var så billigt så jag köper nog till ett par griffions om dom är bra! tack för tipsen:)

Kommer butiken du köpte skidorna i montera bindningarna sen eller måste du betala för det?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp