Vilka bindningar ska jag välja?

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Kollar på nya skidor. Troligen Line Sick Day 110.
Tänkte välja ett par Griffon 13 till dem.
Men det finns även Rossignol Axial² 120 XXL eller Salomon STH² WTR för 100 resp 300kr extra. Är någon av dessa två bättre val än Griffon?
Har haft Head Mojo 15 inställda på 8 på mina förra
Skidor utan problem.
Det är dessa tre som ligger inom min budget så jester eller liknande är inget alternativ om man inte skulle kolla begagnat då för runt 1000kr. Men inget jag sett hittills.

skulle säga att du kan köra utan problem på vilken av dom där bindningarna, är mest en smaksak och du ställer DIN bra i jämförelse med dom bindningarna du kollat på. Enda kan ju vara viktskillnad emellan bindningarna om det är något du skulle bry dig om ?

och om du kör på 8 så behöver du inte jester i första läget just nu så de behöver du inte tänka på

Jag håller med, tror du blir nöjd oavsett vilken av bindningarna du väljer. En personlig favorit är Rossignol (Look) Axial. Bra grejor och mycket prisvärt.

/MM

STH väger lite mer än dem andra, men då får du ett (något) hållbarare hus (rätta mig om jag har fel). WTR funktionen har du mest nytta av om du kommer hika. Annars som dem andra säger, spelar ingen större roll vilken du går på. :)

Ja, ett par bindningar märkta med WTR passar utmärkt med "vanliga" alpina pjäxor. WTR bindningarna kännetecknas av att det går att justera höjden på tådelen.

/MM

Jo, du skruvar upptill. Just justeringen på STH'n är varför jag rankar den högre än Look/Rossi och Marker. Vet man bara var man skall skruva och hur (otroligt enkelt) får man en bindning som håller fast pjäxan mycket precist, även när sulorna börjar bli slitna efter någon säsong...

Utöver justeringen, det är väldigt liten skillnad mellan STH 13 och STH16 till skillnad mot Griffon och Jester där Griffon har mindre metall i konstruktionen än sin storebror. Sånt tycker jag är ganska trevligt.

Skulle ett par ATOMIC FFG 16 TEAM från 2011 med 130mm skistoppers fungera eller blir de för breda på en 110mm skida.
Hittade något om att tådelen på dessa skulle vara självjusterande. Sitter en skruv på ovansidan, är det möjligt att justera manuellt där också. Är det galet att köpa en begagnad bindnig av bättre modell c:a 3-400kr billigare än nya STH 13 WTR eller samma pris som Griffon.
Stämmer det att DIN-skalan börjar på 6 på FFG (från 2011) eller är det högre? Har hittat olika information om detta.

@RWD
Eftersom Atomic är Salomonbindningar tror jag att det går att justera tådelen även på dessa. Men 130 mm skistoppers är för stort på ett par 110 mm och det kommer inte att bli billigare eftersom du kommer att vilja köpa nya stoppers. Bindningar slits och en väl använd 4-åring kan ha sina brister. Har du inte behov av att skruva bindningen hårdare än 10 så tycker jag det är en bättre affär med ett par nya STH 13!

/MM

Senast ändrad:
Råkade se ett par här på köp&sälj som bara var använda motsvarande en vecka, men det kan man ju inte vara säker på så lägger ner det. Fungerar inte skisoppern heller så blir det minst 350kr extra.
Hur åker de som skruvar bindningarna på 12-13 eller högre som man läser att en del gör. Låter ju som extremt högt.
När jag kollar vilken inställning jag skall ha här http://www.dinsetting.com/ så blir det max 8.5 om jag väljer TYP3 åkare.
Sen är ju spannet ganska stort för längd och vikt 182cm och 80kg (svårt at tro att längden ska spela någon större roll?) och jag ligger precis på gränsen för både längd och vikt så lite svårt där.

Senast ändrad:
Carled sa:
Jo, du skruvar upptill. Just justeringen på STH'n är varför jag rankar den högre än Look/Rossi och Marker. Vet man bara var man skall skruva och hur (otroligt enkelt) får man en bindning som håller fast pjäxan mycket precist, även när sulorna börjar bli slitna efter någon säsong...
Kapar tråden en smula. Hur ser man när den är rätt ställd? Har ett par STH på ett par av sonens skidor. Skruvat "på känn" genom att ställa mig på skidan och trycka pjäxan från sida till sida och kolla om det glappar. Finns det ett bättre sätt? Väldigt rädd att klämma fast hans pjäxa för hårt och har antagligen för högt (=löst) ställd tådel nu.

Pistgubbe sa:
Carled sa:
Kapar tråden en smula. Hur ser man när den är rätt ställd? Har ett par STH på ett par av sonens skidor. Skruvat "på känn" genom att ställa mig på skidan och trycka pjäxan från sida till sida och kolla om det glappar. Finns det ett bättre sätt? Väldigt rädd att klämma fast hans pjäxa för hårt och har antagligen för högt (=löst) ställd tådel nu.
Brukar vika ett kvitto dubbelt och pressa fast det, sedan lossar jag trycket tills att jag kan dra ut kvittot utan att det går sönder.

Edit: Eller menar du vingarna kanske..? Kontakt med pjäxan bara.

Senast ändrad:
bootfitta sa:
Pistgubbe sa:
Carled sa:
Brukar vika ett kvitto dubbelt och pressa fast det, sedan lossar jag trycket tills att jag kan dra ut kvittot utan att det går sönder.

Edit: Eller menar du vingarna kanske..? Kontakt med pjäxan bara.
Menade höjden. Skall testa kvitto-metoden. Tack!

I det skidpaket jag kollat på får jag lägga till 1400kr för STH 13 WTR
Bindningen går även att köpa löst för 1500 på ett annat ställe
Finns även STH /FFG 12 där för 1300kr lösa.
Sen har jag hittat FFG 12 för 1010kr (plus 110kr frakt) på snowinn.com också.

Vad tror ni? Kommer knappast bli billigare priser än ovan eller?
Funderar på att köpa skidan löst medans den är billig (40% rabatt). Men det kanske inte är troligt att man får tag på STH WTR för under 1400 sen ändå? Det är nog den bindningen som är mest lockande just nu (snygg färg också) Men är det ingen större skillnad på dem och FFG12 så är det ju alltid några hundralappar att spara.
(Jag kommer montera bindningarna själv oavsett om jag köper dem i paket)

Enbart skidan går på 3600kr.
Med Griffon 13, 4700kr
med STH 13 WTR 5000 (lite störande att detta bara blir 100kr billigare mot att köpa bindningen separat)
med FFG 12 4710kr om jag köper dessa från snowinn.com

Någon som har någon erfarenhet från att handla från snowinn ?

Senast ändrad:
när du jämför priserna sådär så får du räkna in montering också ? om du inte "känner" någon som kan hjälpa dig alt. du kan montera själv...

många butiker är trötta på internethandling, så en montering kan kosta allt från 400-800kr

linkan_110 sa:
när du jämför priserna sådär så får du räkna in montering också ? om du inte "känner" någon som kan hjälpa dig alt. du kan montera själv...

många butiker är trötta på internethandling, så en montering kan kosta allt från 400-800kr
Jag monterar dem själv oavsett, som sagt : )

Ska åka tillbaks med dotterns ena skida idag som blivit felmonterade, har råkat ut för det förr också så det är bättre att göra det själv.

Dock har jag hört att man ska använda allt från vattenfast trälim till epoxi. Så synpunkter på det får ni gärna komma med.

Senast ändrad:
Ok, då behöver du ju inte tänka på de iallfall :P

såg nu att du kollar på ffg12, ska väl vara en "Lite" sämre tådel i den emot sth/ffg14 alt sth wtr13

lim, ja ? skulle jag alltid haft epoxi(24h långtidshärdande) hade jag kanske använt det, men för det mesta så blir de bara rejält med vattenfast trälim.

monterade dock inserts med epoxi, är lite mer kladd :)

Vad är det för inserts du använder?

Har epoxi som jag har till lite båtrenovering, två olika härdare medium/långsam.
Fungerar som lim med, men är som sagt lite kladdigt, speciellt med de lite större förpackningar jag har samt att det är mycket noga med att man blandar rätt förhållande för att det ska härda. Svårt i så små mängder.
Nog bättre med mindre tuber. Hur som helst blir det kanske lite svårare att lossa den dagen det behövs.

Precis, använd vanligt trälim för enkelhetens skull. Lim i monteringen används för att smörja lite och täta, inte för fasthållning. Har man en reko träskida finns det i mina ögon inga anledningar att använda något annat än vanligt trälim. Hål som limmats med trälim är alltid fina och trevliga efter avmontering, med epoxy är det alltid extrajobb att bara få av bindningarna...

Ang. tåhöjdsinställning
@Pistgubbe
Gör som bootfitta skriver, använd ett dubbelvikt kvitto under pjäxan. Jag brukar alltid skruva ut vingar och tåhöjd så att inställningen är tydligt för stor (luft mellan) och sedan tajta till därifrån. En tom pjäxa som trycks i bindningen kan bete sig lite konstigt och "ojämnt" när häldelen trycker på, jag brukar därför applicera ett lätt tryck bakåt på skaftet för att inte kvittot skall nypas fast ojämnt. Sedan skruvar jag nedåt till kvittot nästan fastnar. Med vingarna är det bara skruva tills de får kontakt.

Carled sa:
Precis, använd vanligt trälim för enkelhetens skull. Lim i monteringen används för att smörja lite och täta, inte för fasthållning. Har man en reko träskida finns det i mina ögon inga anledningar att använda något annat än vanligt trälim. Hål som limmats med trälim är alltid fina och trevliga efter avmontering, med epoxy är det alltid extrajobb att bara få av bindningarna...
Låter logiskt.
Men var lite nyfiken på insatserna. Har använt en del sådana i mitt jobb men då för M-gängor och då behövs ju lite längre skruv för att sträcka skruven så den inte vibrerar loss, alternativt nån gänglåsning typ loctite.
Men här antar jag att det är "träskruven" som följer med bindningarna som används och att insatserna är anpassade för dessa skruv?

RWD sa:

Har epoxi som jag har till lite båtrenovering, två olika härdare medium/långsam.
Fungerar som lim med, men är som sagt lite kladdigt, speciellt med de lite större förpackningar jag har samt att det är mycket noga med att man blandar rätt förhållande för att det ska härda. Svårt i så små mängder.
Nog bättre med mindre tuber. Hur som helst blir det kanske lite svårare att lossa den dagen det behövs.
kör med quiverkillers, funkar fint ! köpte dom mest för det var överkomligt pris från -> http://www.vpg.no/Avdelinger/Ski/Bindinger/Inserts
då jag bor i trondheim :)

finns ju en till variant -> http://www.bindingfreedom.com/insert/

men när jag räknade på det så var det inte många kronor om äns några på att beställa från andra sidan atlanten :p

+1 på Carled

linkan_110 sa:
RWD sa:

kör med quiverkillers, funkar fint ! köpte dom mest för det var överkomligt pris från -> http://www.vpg.no/Avdelinger/Ski/Bindinger/Inserts
då jag bor i trondheim :)

finns ju en till variant -> http://www.bindingfreedom.com/insert/

men när jag räknade på det så var det inte många kronor om äns några på att beställa från andra sidan atlanten :p

+1 på Carled
Tror att det är billigare att beställa från dessa: http://www.yellowsportshop.com/gui/shop/index.asp?topId=13&mainId=226&subId=0&paging=1 för har man otur åker man väl på tull från Norge som man gör från Schweiz??

Bra tips av Hasse där!
Hmmm... Jag skulle vilja veta hur QK/insertsanvändarna ser på sitt beslut såhär några år efter att de första började använda det. Är det så effektivt och användbart som alla tänkte sig? Får ta och ställa fråga i stora tråden.

Ok, då behöver man alltså nya skruv också.
Intressant lösning hur som helst. Blir ju starkare infästning med större diameter och så behöver man nån typ av gänglåsning då som jag misstänkte.
Tack för tipsen!

Carled sa:
Bra tips av Hasse där!
Hmmm... Jag skulle vilja veta hur QK/insertsanvändarna ser på sitt beslut såhär några år efter att de första började använda det. Är det så effektivt och användbart som alla tänkte sig? Får ta och ställa fråga i stora tråden.
Ja det är det verkligen Carled... Sjukt nöjd. Skall montera mina nya skidor med de nästa vecka igen. Älskar att ha ett par bindningar och 3 par skidor...

Hasse_Lindborg sa:
Ja det är det verkligen Carled... Sjukt nöjd. Skall montera mina nya skidor med de nästa vecka igen. Älskar att ha ett par bindningar och 3 par skidor...
Hade en marker adapterplatta till ett par gamla Völkl med motionbindning som jag monterade telisbindning på och sedan kunde växla mellan alpint och telemark.
Har funderat på detta med att gör tvärtom med att växla skidor men tanken med insatsgängor har aldrig slagit mig, dock en platta med gängade hål i (finns väl har jag sett) men de brukar vara betydligt dyrare så insatsgänger är ju suveränt.
Har du samma bredd på skidorna då eller flera skistopper?

Kör med samma bredd på mina guardians. De passar på mina Q115 och P100. Inga problem. Inte testat på Boomerangen än men de skall säkert funka på de oxå.

Men kör dubbla insatser på mina nya Opinion 108 är meningen. Både Dynafit och Guardian..

//H

Någon som har beställt bindningar/skidor från Ekosport-shop?
Om man beställer bindningen separat blir det något billigare samt att om man väljer ett paket så verkar man inte kunna välja omonterad bindning.
Men det finns inga uppgifter på vilken bredd skistoppern har. Tror ni den kommer utan stopper?
Eller är det såpass smarta att de kollar att de passar med de skidor man lägger med i samma beställning, känns lite vanskligt att chansa på det.
Eller vet nån om det finns något meddelande som man kan lämna info innan man trycker beställ/betalar. Finns ingenstans man kan lämna info om vare sig bredd på bindning eller längd på pjäxan innan man ska fylla i sina personliga uppgifter i varje fall.

Edit:
Gick vidare i beställningen och kunde då lämna uppgifter för montering av bindning trots att jag lagt in skida och bindning separat. Men försöker jag ta bort uppgifterna protesterar den och säger att jag har valt montering!

Senast ändrad:
Fick skidorna idag, bindningen monterad.
Tycker bindningarna kändes riktigt plastiga men hoppas de är bra nu då.
Exakt hur ställer man in tådelens höjd?
Är det den stora skruven i mitten uppifrån?
Bara att skruva? Vad låser skruven i sitt läge, så den inte skruvar upp sig, bara friktionen i gängan/nylock eller är det en fjäder?

Tillbaka
Topp