Vilka goggles är bäst i dimma/dis?

audiman

Ny medlem
Jag söker ett par riktigt riktigt bra goggels som klarar dimma/dis.
Åkte i helgen i Sälen och det var inte roligt då minsta svacka gjorde åkningen osäker.
Priset spelar mindre roll men de ska vara BRA men tar tacksamt emot tips av er som köpt bra goggels som funkar i dimma/dis.

Åker idag med Scott och brun spegellins och den är super i sol,kvällsåkning och tidig morgon.

Har ett par Electric, också med Hi-Yellow-lins. De funkar bra i dimma, snö och dis. Billigare än tex Oakley, ville inte betala så mkt för goggles jag använder så sällan. På vissa orter i Sverige verkar iofs flatljus vara normalfallet?

Magngan sa:
Några från Oakley eller Dragon (samma tillverkare) med "high yellow" glas...
Nej, Oakley och Dragon är inte från samma tillverkare.

Till trådskaparen;
De flesta av de "bra" märkena har bra linser för dåligt väder. Det handlar mest om personlig preferens där. Gula linser har i regel högst kontrasthöjning och är därmed "bäst" för dålig sikt. Men även rosa i olika nyanser brukar funka bra. Jag föredrar oftast en rosa iom att det blir ett behagligare ljus i dom.

Rosa lät intressant har aldrig hört om det. Men hi-yellow lins är annars ett alternativ då? Är det spegelglas på Hi-yellow eller blir det sämre med sånt?

Just hi-intensity yellow är en Oakleylins som har en lätt oljebeläggning men ingen riktig spegel.

Utter sa:
Magngan sa:
Utter sa:
Nej, Oakley och Dragon är inte från samma tillverkare.
Det har jag blivit informerad om både på Åre Skidsport, Sport Spec och Ski Store, att glasen har samma tillverkare, inte designen.
Ok, men det stämmer inte enligt en bättre källa.
Det stämmer till den lilla grad att dom gjorde en model för typ 10 är sen.
Så du har fått gammal info......Riktigt GAMMAL ;-)

Nog om det..... Jag rekomenderar HI Yellow eller Pink Iridium.
Dom linserna hittar du på dom flesta ställen som säljer OAKLEY.
Sen finns det en massa människor som åsikter om ljuinsläpp i % hit & dit.

TIPS....Ha på dej dina goggles hela tiden då det är dåliga förutsättningar och fippla inte upp å ner av å på.
Din muskler bakom ögat måste få slappna av(10-15min) för att gogglelinserna ska fungera optimalt.

Sen har alla olika bra syn i dålig sikt/flatljus/dimma.

För att få så bra förutsättningar så kan du ju även gå till en LegOptiker för en Synundersökning....Du kanske har dålig syn??? ;-)

Lycka till...............PEACE OUT

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp