Vilka kan egenligen något om pjäxor och hur man fixar till dem i Sverige?

Larssa

Ny medlem
Jag har behov av att fixa till mina pjäxor (Nordica Dobermann Wc edt 130) rätt rejält och vill ha hjälp av någon som fattar hela kedjan liksom. Är det någon som har riktigt bra erfarenhet av någon kunnig inom området?

/Larssa

Tack för svar!

Okej Har han koll på anatomin och biomekaniken. Vill även typ justera in "vinklarna" på pjäxorna efter min kropp. Vad är denne Cristian bra på då, eller vad utmärker honom som bättre än någon annan typ? (Konstig fråga men jag är verkligen mån om att det ska bli bra denna gång)

Han hjälpte min polare som har fötter som mer liknar elefanthovar att få till pjäxor som även han kan åka i. Jag vet att flera skidlärarutbildningar har tagit in honom som föreläsare inom bootfitting och liknande. Skiers Accredited använder honom som sin "egna" bootfitter. Jag har även köpt mina pjäxor av honom och är supernöjd. Så jag tror att han har bra koll på biomekaniken.

Men det bästa är väll att höra av sig till dem och snacka lite? Varje gång jag har besökt Åre skidsport har jag fått superservice!

Mattis på Alpingaraget vann VM i bootfitting i Österrike så han är nog oxå lämplig...

Stort tack igen dina svar Victor!

Ja jag har kollat tidigare med dem, förra året, om dom kan sånt om hur man verkligen "ställer in" en pjäxa men det kunde dom inte utan hänvisade till någon annan (minns inte vem). Verkade på han jag pratade med då att dom egentligen bara var bra på att hitta rätt modell och trycka lite i skalen typ och göra någon sula. Inte att förakta dock då det verkar vara en hel vetenskap i sej bara det.

Jag har hört om någon slags "pjäxdoktor" i Sthlm som tydligen ska vara helt überjävlig på att fixa med pjäxor. Har någon erfarenhet av denne pjäxdoktor?

Jag är iofs i Åre lite då och då i jobbet men har ganska lätt att ta mej till tex sthlm.

Dra åt helvete, den där duckade pjäxan = nobelpriset ..typ :)

För egen del har jag ganska dålig erfarenhet av Alpingarget. Dom sprutade en pjäxa åt mig för några år sedan. Sedan har killar i Gbg fått justera pjäxorna allteftersom.

Nu visar det sig att skalet är för stort och jag ska gå ner ett helnummer. Kan ju undra vad killarna på Alpingaraget ger för rekomendationer egentligen. Känns som att garaget bara är en i mängden nuförtiden.

Däremot har jag hört gott om Christian uppe i Åre, både från folk i Åre och i Göteborg. Honom hade jag gått till om jag bott i närheten. Aldrig mer Alpingaraget i alla fall...

G

Inte för att detta tillför speciellt mycket men det är rätt stor skillnad på "mattias på garaget" och "Dom sprutade en pjäxa åt mig för några år sedan." .

Är det inte just Mattias som sprutade din pjäxa så är ju det rätt ovärt. Lite som att alla tipsar om att Christian på Skidsport är bra så kan man ju inte klaga om man åker dit och får hjälp av praktikanten :rolleyes:

Chrille på Åre Skidsport har riktigt bra koll på vad han håller på med, från att välja rätt modell till att anpassa den efter din fot. Men även Jiggan på Hanson är riktigt duktig, dom blir ofta lite bortglömda. Dom har även en maskin som slipar canting på skalet. Vilket iofs mest är applicerbart för racing, men ändå.

Mattis och Mange Wörnert på Garaget är båda grymma på pjäxor.

Fast bootfitting handlar också mycket om dig själv. Det går inte att bara blada ner till en butik, visa fram tassarna och hoppas att dom löser alla dina problem automatiskt. Du måste själv vara aktiv och dela med dig av vilka förväntningar och problem du har för att dom ska kunna hjälpa dig fullt ut, och inte ge dig förrän du är 100% säker på att allt sitter som det ska. Vad jag vet är det inte många bootfitters som är synska och automatiskt kan förstå var pjäxan klämmer eller glappar. Sen handlar inte allt om pjäxans passform, det är också jäkligt viktigt att förmedla vilka åkegenskaper som du värdesätter. Din åkning blir inte bättre för att du fått en racesko som sitter som gjuten på foten när du i själva verket borde haft en friåkningspjäxa med gåläge.

Just det, och gå till butiken på en dag och tid när det är lugnt. Lördag eftermiddag på försäsong är knappast rätt tillfälle att ägna två timmar åt att anpassa pjäxor.

För min del blev mottagandet av Mattis på Alpingaraget ett lyft.
Han har koll på anatomin likväl som på olika skors skal, innerskor och passformer samt vad som händer med passningen när du gör olika justeringar.
Ett stort + för att han kan förmedla det han håller på med så man kan ha en dialog kring åtgärd och resultat.
Det tar tid att göra utprovningen. Men resultatet blev för min del över förväntan och kan inte jämföras med andra bootfitters jag sökt hjälp hos (möjligen med undantag för Laban i Sälen för några årtionden sedan).

En till på chrille på åre skidsport, sen ska väl æven åke på verkstan i åre va bra?!

Något att tänka på också är ju att det är en process att få pjäxorna "färdiga". Dvs jag räknar iskallt med att jag kommer behöva gå tillbaka och göra lite småfixa några ggr innan jag är nöjd. Därav vill jag köpa mina pjäxor där jag åker mest skidor. I mitt fall blir det Crille på Åre skidsport som får fixa.

Ett par pjäxor ifjol och nu ett par touringpjukk i år.

Håller med att Chrille på Skidsport ärt duktig, samma med Mange på Garaget och säkert några till på båda butikerna. Jiggan på Hansson är nog vass att få till cantingen.

Johan på skidshopen Vemdalen, Björnrike är också duktig.

Är du på riktigt hög nivå på piståkning, närmast race (ska man åka på mjukt underlag spelar canting etc mindre roll, för att säga nästan ingen betydelse alls, är Martin Hansson på Dalskidan i Sälen väldigt duktig. Har kört WC i tio år, jobbar med produktutveckling på Nordica. Däremot har han inte samma sortiment på pjuck om man ska köpa som Åre Skidsport, Alpingaraget, Vemdalen.

Mattis är f-n världens bästa bootfitter, ska aldrig låta någon annan peta med mina pjuck :)

Norr om Stockholm bär man vända sig till Skifix i Boden. De har envist fixat alla mina pjäxor med gott resultat.
Bootfitting Luleå sägs vara bra men jag har ingen egen erfarenhet.

Tack för tipsen. Det verkar vara två ställen som anses bra på riktigt vad jag förstår. Garaget och Åre.

Skare sa:
Håller med att Chrille på Skidsport ärt duktig, samma med Mange på Garaget och säkert några till på båda butikerna. Jiggan på Hansson är nog vass att få till cantingen.

Johan på skidshopen Vemdalen, Björnrike är också duktig.

Är du på riktigt hög nivå på piståkning, närmast race (ska man åka på mjukt underlag spelar canting etc mindre roll, för att säga nästan ingen betydelse alls, är Martin Hansson på Dalskidan i Sälen väldigt duktig. Har kört WC i tio år, jobbar med produktutveckling på Nordica. Däremot har han inte samma sortiment på pjuck om man ska köpa som Åre Skidsport, Alpingaraget, Vemdalen.
Gliusseur och Skare, läste era inlägg och har nyfiket tänkt efter i ett par dagar om det ni sa om cantingen.

Skare du verkar ju ha lite erfarenhet verkar det som så vad menar du egentligen med att "Jiggan är nog vass att få till cantingen"? Och varför menar du att cantingen spelar mindre roll om man ska åka på mjukare underlag?

Glisseur, du menar samma att det inte spelar så stor roll om jag inte rejsar. Varför resonerar man så? (Nyfiken)

Är Martin på Dalskidan verkligen duktig på att praktiskt utföra själva pjäxjobbet också, har lyssnat runt lite i veckan och fått en del andra åsikter om just Dalskidan och pjäxorna. Vad jag förstår ska dom däremot vara bland de bättre på att slipa raceskidor.

Jag är förresten jättetacksam för alla svar!

Tillbaka
Topp