Vilka pistskidor för en avancerad åkare?

jonas_Etuna

Ny medlem
Skulle vara bra med lite hjälp i skiddjungeln. Jag har under de senaste säsongerna hyrt skidor men vill nu köpa egna. Jag åker helst i pisten, skidorna ska klara hög hastighet och ha bra riktigt bra grepp i svängarna. Jag söker alltså en skida som framför allt trivs i pisten men som även klarar en vecka om året i alperna där det blir lite offpist vid bra förhållanden. Men det är framför allt pistegenskaperna jag värdesätter. Vilken skida föreslås??
Jag är 178 lång och väger in på 80kg utan skidor och är tränad nog att klara långa roliga dagar i pisten.

Djungel var ordet!
Ett första och enkelt steg är att kika i FR:s skiddatabas under "pistskidor", ev. "all mountain". Tendensen är att pistskidor blir allt bredare. Från att varit ca 65 mm under foten för 10 år sen är ligger man idag i spannet 75-ca 110 mm. 65:orna finns kvar fortfarande men då är det mest rena tävlingslagg (race stock FIS, typ...).
Moderna pistlagg har dessutom ofta rocker, d v s svagt uppböjda fram/bakändar, kombinerat med ett traditionellt spann under foten.

För din del skulle jag rekommendera att kika på och testa lagg med bredd 85-100 mm kanske, och där kommer du att upptäcka att det finns ett stort antal alternativ.

/A

Slår ett (varmt) slag för Hendryx 917..
En pistskida som heter duga, och som samtidigt har grymma egenskaper när det vankas bra offpist!

Hej,

Jag har testat Rossignol persuit 16 vilka kändes helt ok och Dynastar cham 97 som jag tyckte var tråkiga i pisten. . Hendryx 917 ser ut att vara en cool skida, får läsa in mig lite mera på den.

Några andra modeller som rekommenderas?

Kolla min annons här på FR eller Blocket Head Peak 90 riktigt bra i både pist och offpist om man så vill. Bra skär och kapabla för höga farter eller kraftfulla åkare :-)

Gahnis sa:
En pistskida som heter duga, och som samtidigt har grymma egenskaper när det vankas bra offpist!
En fundering bara...är det en skida som är bra i pisten för en person som huvudsakligen åker offpist annars, eller är det en bra pistskida för en som huvudsakligen åker pist?

MagLar sa:
Kolla min annons här på FR eller Blocket Head Peak 90 riktigt bra i både pist och offpist om man så vill. Bra skär och kapabla för höga farter eller kraftfulla åkare :-)
Seriöst, finns det någon skidvalstråd där inte en av de skidor du säljer är det bästa som finns?

jonas_Etuna sa:
Gahnis sa:
En fundering bara...är det en skida som är bra i pisten för en person som huvudsakligen åker offpist annars, eller är det en bra pistskida för en som huvudsakligen åker pist?
Det finns en hel del vettigt sagt om bl.a. 917 här... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633&p=1

Tillbaka
Topp