Vilka skidor har rocker?

Wippeh

Ny medlem
Vilka skidor har rocker?
Ja, som rubriken låter. Vilka skidor har rocker. Jag är intresserad i detta men jag orkar inte lägga ner tid för att leta igenom alla trådar och skidinfo, så jag vänder mig till er mer pålästa. Är intresserad i att skaffa en sådan skida. typ över 98 och max 110 i midja och har rocker. har hört att de är någon specialmodell av seth som har(förutom hellbent som har något enormt mer midja) och sen är de ju salomons the rocker(utan å veta dess midja). Men vilka fler finns det? behöver absolut inte ha någon gigantisk rocker men bara vad man ska kika på.

Vilka skidor har rocker?
den nya sethen som kommer i år har ngn slags minirocker. När man inte har ngt tryck på skidan så ser det ut som att den bara har väldigt lite spann. Men när du sätter tryck på den så lyfts tippen upp en liten bit.
Sen har du ju alla early tip rise skidor tex Line Prophete 130, EP Pro, K2 Pontoon, DPS Lotus 120+138 (?), 4frnt EHP 193 och 186, Armada ARG, Hiatt Twin. Det är dom jag kan komma på.

Vilka skidor har rocker?
Line Prohphet 130 har inte rocker. Finns nog inga skidor med rocker som är under 110 i midja. Sen vet jag inte om jag skulle räkna Katana som rocker. Den är ju knappt märkbar.

//H

Vilka skidor har rocker?
Mina santiago mision har rocker men de är kanske special, de ser inte ut som andra santiago, eller är de bara mycket använda

Vilka skidor har rocker?
Jo men det är ju inte heller någon riktigt rocker på dessa Glisseur... Jag menar som på Hell Bent eller Spatula. Det är Rocker ;)

//H

Vilka skidor har rocker?
Hasse: Kan du utveckla vad en "riktig" rocker är, var går gränsen enligt Hassencyklopedin? Omvänt spann är en sak, rocker en annan (dock närbesläktad). Spatula har omvänt spann, Hellbent har tip och tail rocker, Seth har en liten tip rocker. Rocker är en gradvis uppböjning av nosen i kontrast till en vanlig nos med en kraftig böj. Vi kan väl kolla lite vad den allsmäktige Stephan Drake på DPS Skis har att säga om saken:

Long shovels
The goal in powder skiing is not to worry about fore/aft balance. Nobody wants to have to lean back in order to make their tips rise, nor do they want their tips to dive. The goal is to drive the ski from the ball of the foot as if you were on hard snow. Moving the mounting point backward on a ski to float the tips is a band aid fix that shifts the skier behind the sidecut's sweetspot. Ideally, the mounting point should be flush with the sweetspot while the ski remains ultra-balanced in deep snow. By endowing a ski with a longer tip, the sidecut and mounting point are naturally shifted backwards in relation to the ski's overall running length. The longer, gradually scooping tip lifts the ski higher up in the snowpack. Each tip shape and length is designed in relation to a particular ski's overall purpose. For example, the Cassiar has an 159mm tip for better hard snow engagement and a more central mounting point. The Wailer 105 has a 220mm tip to bridge the gap between mixed snow and powder performance, while the Lotus 138 has 600mm of shovel for the ultimate in planing and lift.

Nu ska jag nog sova...

Vilka skidor har rocker?
Hasse sa:
Line Prohphet 130 har inte rocker. Finns nog inga skidor med rocker som är under 110 i midja. Sen vet jag inte om jag skulle räkna Katana som rocker. Den är ju knappt märkbar.

//H
Så du menar att den Line Prophete 130 inte har ngn rocker? Tip rocker dude..tip rocker aka early rise.

Som han i produktvideon säger
"one of the great features on here that we´d had for years is that early rise"

Senast ändrad:
Vilka skidor har rocker?
Glissuer: Den allsmäktiga Hendryx förklarade en en annan teori. Men hinner inte ta den nu. Skall ut på kontoret igen ;) Jobbigt att vara heltids kitesurfare nu ;)

PNyberg: I så fall har alltså Hendryx skidorna oxå Tip Rocker?

//H

Vilka skidor har rocker?
Fan har poppa en hel värld om rocker upp. intressant. Syftade väl mest mer eller mindre på att den skulle ha någon form av rocker. Men då är väl frågan, hur fungerar en skida med rocker i pist å skit? kan ju bara anta då de rent logiskt innebär att då tippen är uppböjd så ger den ett extra lyft i tippen så den inte dyker lika lätt att den funkar bra i puder. men jag saknar väl en del tekniskt kunnande om skidor för att kunna förstå hur en sådan skida fungerar i pist.

Vilka skidor har rocker?
Birdos har några modeller med allt från lätt tip rocker till fullt inverterat spann. Ghetto Chicken tex är 102mm och har tip rocker i standardutförande.

Vilka skidor har rocker?
Wippeh sa:
Fan har poppa en hel värld om rocker upp. intressant. Syftade väl mest mer eller mindre på att den skulle ha någon form av rocker. Men då är väl frågan, hur fungerar en skida med rocker i pist å skit? kan ju bara anta då de rent logiskt innebär att då tippen är uppböjd så ger den ett extra lyft i tippen så den inte dyker lika lätt att den funkar bra i puder. men jag saknar väl en del tekniskt kunnande om skidor för att kunna förstå hur en sådan skida fungerar i pist.
Rent generellt, så har en skida längre rocker så är den optimerad för puderåkning och inte piståkning. Du kommer få betydligt bättre puderegenskaper, på bekostnad av pistegeskaperna.
Har en skida lång rocker, så har den förmodligen fler egenskaper som gör den bra i offpist och därmed inte lika bra i pisten. Man får nog välja helt enkelt, pistskida, puderskida eller ett halvbra mellanalternativ.

Rocker rockar fett!

Vilka skidor har rocker?
Hasse sa:
Glissuer: Den allsmäktiga Hendryx förklarade en en annan teori. Men hinner inte ta den nu. Skall ut på kontoret igen ;) Jobbigt att vara heltids kitesurfare nu ;)

PNyberg: I så fall har alltså Hendryx skidorna oxå Tip Rocker?

//H
Noll spann vet jag att dom har, säkert tip rocker på en del. Ang Line Prophete 130 så citerade jag bara vad killen sa i produktvideon. That´s it.

Vilka skidor har rocker?
Men som ett billigare alternativ kan man väl bara slänga sina egna skidor(i mitt fall då ett par gun lab) under tryck ett tag så böjs dom väl upp och då kan man ju böja som man vill.. om de nu fungerar är väl bara stoppa dom under en stol å slänga på en tv och trycka under ett par träklossar i valfri höjd. bra eller anus?

Vilka skidor har rocker?
Wippeh sa:
Men som ett billigare alternativ kan man väl bara slänga sina egna skidor(i mitt fall då ett par gun lab) under tryck ett tag så böjs dom väl upp och då kan man ju böja som man vill.. om de nu fungerar är väl bara stoppa dom under en stol å slänga på en tv och trycka under ett par träklossar i valfri höjd. bra eller anus?
Både och. Anus för att du förändrar skidans ursprungliga egenskaper och kanske förändrar åkegenskaperna så mkt att den blir riktigt svår att åka. Bra om skidan redan är sliten och har tappat spä'nsten/spannet lite. Då kan du få till en skoj puderskida.

Jag skulle inte modifiera till en rocker på en nyare skida men om du har fler par och dina GUN LAB är lite slitna och har några år på nacken så go for it. Glöm inte att rapportera här hur det gick i så fall :-)

Vilka skidor har rocker?
Är det nån som har mer info eller kanske till o med erfarenhet av årets Seth, hörde någon säga att årets modell är vassare i pisten än förrut pga "progressive sidecuts" men fattar inte hur dom ska vara det när dom nu har rocker, om än lite?? Vet inte om frågan gick fram men ni som har info om skidan kan väl dela med er .. :)

Vilka skidor har rocker?
Plockar upp denna intressanta rockerdiskussion. Jag tycker Glisseurs postade förklaring (kursiv stil ovan) helt OKbeskriver målet med rocker - att kunna köra sidan "som vanligt", dvs driva den från trampdynan utan att behöva ta till diverse bakviktsfasoner.

Det finns dock ett par anmärkningar att göra. Dels handlar detta om dynamiska prylar. Man står ju inte bara rakt oppåned på skidorna utan typiskt svänger men lite. Därför handlar rockern (och skidans flex i allmänhet) om att så att säg få böj på skidorna så de skapar en kurva som "vill svänga". På hård snö skapas ju denna kurva av skidans skärning men när det är mjukt och djupt är det i stort sett bara flex och ev rocker (alt neg spann) som skapar denna kurva. Völkl Sanouk är ett utmärkt exempel på en skida som man verkligen kan "driva" även när det är mjukt. Den gör en sväng i puder som närmast liknar var en carvingskida gör på hård snö. Den skidan har ingen rocker, en väl en rätt stor spets samt ett mycket mjukt och väldesignat flex skidans framdel.

Vill man utveckla detta ännu mer alternativt bygga en styvare skida som fortfarande kan åtnjuta dessa pudersvängsegenskaper så får man ta till mer rocker. Så, summa summarum handlar rocker fram, stora spetsar, längre framdel mm inte bara om att få upp spetsarna över snön utan kanske mer om att dels få en framdel som ha möjlighet att flexa (lång, mjuk framdel) och dels skapa en geometri som i svängens inledning hjälper till att böja igenom skidan (rocker, stora spetsar). Eller igen: rocker och stora spetsar är för lössnöskidan vad mycket skärning (i framdelen) är för carvingskidan.

Observera också att det inte bara är skidans framdel som skapar dessa egenskaper, det är hela skidans böj. är det riktigt mjukt och man har mycket spann som inte trycks igenom kommer skidans bakdel att så att säga utöva ett sug som vill trycka ned spetsen. Detta är anledningen till att puderlag med lite spann (eller rent av neg spann) samt eventuellt lite rocker i bakdelen ger bättre lössnöegenskaper.

HitMe

Tillbaka
Topp