Vilka skidor passar mig?

JLind

Ny medlem
Vilka skidor passar mig?
Hej alla skidfantaster!

Har funderingar på att köpa nya skidor.
Idag har jag ett par pist skidor från HEAD, med midjebredd 62 och radie 15.17.
Är nöjd med den som pistskida men ej som offpist.
Jag vill istället ha ett par allroundskidor, som är framförallt är bra i pisten då
det oftast är där jag åker, men de ska även funka att ta en tur i pudret.
Jag har läst runt lite i forumet om folk med samma problem men inte fått något direkt svar.

Jag har självklat förstått att det är midjebredden som ger bärigheten i lössnö.
Jag undrar om en skida blir sämre i pisten destu bredare midjebredd den har,
eller om det är radien som man istället ska gå efter.

Är tacksam för alla seriösa svar.

Det jag söker är alltså en allround skida som är lämpad för pisten men ska
fungera på en och annan avstickare i offpisten.

Skidor som funderar på är: Nån variant av HEAD monster, Scott Aztec Pro, Scott Mission
eller en skida som jag verkligen tycker är intressant är Extrem Sweet O 174, då den har liten svängradie.
Någon som vet något, eller har testat denna skida om den är bra i pisten och framförallt om den
fungerar i lössnö.

Är för övrigt 184 cm o väger 76 kg

MVH JL

Vilka skidor passar mig?
Sitter uttråkad i regnet och får vänta ett par dagar på åkning.. Surt.. Men å andra sidan så kan jag skriva här.

Monsterskidorna, anser jag med flera, är mer gjorda för svenska offpistförhållanden - hårt. Inte åkt nå nämnvärt på dessa men vad jag hört ska de vara bra i pist och jag kan inte heller komma på en anledning till varför de inte skulle vara det. Kolla främst på 77(?), 82 och 88. Dessa bredder är absolut inget problem i pisten, dock ger ju mindre bredd en rappare skida från kant till kant.

En annan kandidat som du inte nämnt är Völkl Karma, 85 i midja. Guldskida för allroundbruk. Kolla själv på olika forum, inklusive detta forum, så får du läsning där den höjs till skyarna och bejublas av i princip alla.

För övrigt ger längd och mjukhet också bättre bärighet. Mjuk skida lyfter nosen lättare och lyfter också upp dig.

/Robert med nackspärr

Senast ändrad:
Vilka skidor passar mig?
håller med om karman, då kan du ju även testa lite park.
700_010_31.jpg

så ser dom ut.

edit: vill du köra lite park också finns ju alltid SCOTT p3(som jag även själv har inhandlat). om du nu sneglar lite på twintips men ändå vill kunna köra fullt ut i pisten och även känna lite på offpisten är dom bra.

i5649_200563.jpeg

Senast ändrad:
Vilka skidor passar mig?
uttråkad med grådis utanför fönstret..

Jag kör själv på Völkl Karma och tycker att de funkar utmärkt i pisten, men det beror ju på att jag hellere ligger i svängar med mer än 26m radie. Det går ju inte att jämföra med ett par Head XRC1400 som har 15m i radie, då svänger man ju hela tiden. Så de beror helt enkelt på vilken typ av piståkare du är.

Har själv sedan tidigare ett par Monster 70 av första årsmodellen och de funkar ju att åka på men har man stått på ett par Karma så känns de mer som veka barnskidor.

Det jag saknar i din beskrivning är din åkskicklighet, hur mycket har du åkt, hur duktig anser du själv att du är och så vidare.

@Jarle: Karma är 87 i midja, PE är 85. ;)

Vilka skidor passar mig?
visst karman är grym som allround-skida för skandinaviska förhållanden. men man kanske borde veta lite mer om människans åkstil, vana och var han åker mest innan man börjar rekomendera skidor. i alperna eller sverige? en medelmåttig medelsvensson som åker ca 2 veckor per år i sälen eller en f d portnötare?

Vilka skidor passar mig?
Skidnarkoman: Jag tänkte som så att han har lyckats hitta skidor som är bra allroundskidor så han borde ha någorlunda koll på vad han vill ha. Naturligtvis ska man inte rekommendera skidor till höger o vänster...Märkte inte i min tristess att informationen var något knapphändig;)

Joye: Oj, tog fel där, Karman är ju riktiga puderdemoner då, om de har 2 mm bredare midja än jag trodde ;)

Tillbaka
Topp