Vilka skidor?

Sikajocke

Ny medlem
Vilka skidor?
Jag har lie problem, ska köpa nya skidor men kan inte bestämma mej vilka vill ha, vilken längd och så vidare. Om de är värt att lägga 500:- mer på skidan, är de värt de? Sånna saker skulle jag uppskatta att få svar på.

Ja är 180 och väger 85kg. Kan åka relativt bra i pisten,vilka kunna hoppa men sätter inga speciella trick, vill bara göra de för skojs skull. Många säger här att man skall ha lika långa skidor som sej själv men de tycker nog nästan jag är för långt personligen. vill gärna ha lite kortare. Sen vill jag självklart ha en prisvärd skida! Snyggheten på sidan ärsjälvklart et plus med!

Dom skidorna jag väljer mellan är:

Atomic Twins 07/08 173cm Kostar:299£ Ca:2800:-

Fischer Addict 07/08 173cm Kostar:329£ Ca:3050:-

K2 Silencer 07/08 179/169cm Kostar:299£ Ca:2800:-

K2 Fujative 07/08 179/169cm Kostar:299£ Ca:2800:-

K2 Fujative 06/07 179/169cm Kostar:249£ Ca:2300:-

K2 PE 06/07 179/169cm Kostar:299£ Ca:2800:-

Völkl Ledge 07/08 178/168cm Kostar:259£ Ca:2400:-

Völkl Dogen 06/07 178/168cm Kostar:249£ Ca:2300:-

Nån som kan lite seriösa förslag? Vore jätte tacksam!

Vilka skidor?
K2 Fujative 07/08 179cm/169cm Kostar:299£ Ca:2800:-

Ha 169cm om du gillar att ha kortare skidor, det är en smaksak. Kortare skidor är enklare att snurra me, men med längre skidor blir det mer stabilitet i luften.
Själv åker ja på TM 06/07 som är cirka 3cm längre än mig, and i love it =)

//adam

Vilka skidor?
Skulle rekommendera dig att stryka Fujative och Silencer direkt då dessa är oerhört mjuka och alldeles för klena för din storlek. Har tyvärr inte åkt på Völkl och Atomic skidorna.
Av K2 PE och Fischer Addict skulle jag helt klart välja Addict, mycket trevligare skida enligt mig.

Längden är givetvis en personlig preferens, men tänk på att en längre skida är mycket stabilare. Skulle rekommendera en twintip runt 180cm men det är upp till dig.
Om du har möjlighet så skulle jag säga att en testning på någon av testhelgerna i december vore perfekt för dig.

Andra bra val är:
Goodha 181
Dynastar Troublemaker 175 eller 182
Head Spawn/JO Pro ~180 (eller Mojo 80)
Elan MO2 175 eller 185 (osäker på längderna)
Armada Ar6 ~180
Dessa är alla mycket bra skidor.

Vilka skidor?
Wuhu! Äntligen en tråd där jag också kan söka svar, jag har nämligen nästan exakt samma fråga...

Jag har kollat runt lite och den som jag tycker verkar vara schysstast är Fujativen!
Dock så slår jag ett slag för begagnat då jag bara ska använda dom som Jibbskidor, dvs bara när jag är i parken.

Scratch FS är väl ett förslag det med iofs?

Vilka skidor?
Det blir ju mest pist men man vill ju ändå junna göra lite hopp och åka lite offpist, men framför allt pist. Scratch FS, finns inte där jag ska beställa tyvär annars hade den vart med i leken med.

Nån som kan skriva för och nackdelar med skidorna och sånna saker? Svårt att veta hur dom är när jag aldrig har provåkt någon innan. Har bara kört på All-mounting skidor.

Vilka skidor?
Ett tips, eftersom jag ser priserna i Euro förmodar jag att du kollat Conrad. Om du köper ex. Fujative på Udenssport i Göteborg så kostar dessa 2995:- med bindning. Några kronor dyrare MEN du kan också byta och köpa något annat om du inte är nöjd. Läs om deras öppet åk garanti. Klart värt några få hundralappar som det blir dyrare. Jag skall hämta mina Mantra där nästa vecka.
Lycka till!
Gustav

Vilka skidor?
Lånar tråden lite... Vilka är mest prisvärda att köpa? K2 Fujative eller Salomon Flyers...? Tror dom ligger på nästan samma pris så, vilka ska jag köpa?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp