Vilka skydd behövs?

Jonathan_92

Ny medlem
Vilka skydd behövs?
Hej allesammans!

Jag undrar vilka skydd man behöver?

Jag kör redan med hjälm och ryggskydd och jag kör för det mesta i pister och i parker och ibland också offpist (när snömängden tillåter) jag tränar också med en slalomgrupp och kör bana lite då och då.

Jag har sett några höftskydd på en affär i sta\'n och jag undrar vad dom fyller för syfte och om dom är jobbiga att andvända.

Tack i förhand för svaren

Vilka skydd behövs?
jag kör me höft skydd. de är as nice å hjälper om man rammlar i isiga pister å på hårda rails!.. haha:D köp vettja

Vilka skydd behövs?
vet ej..men kanske som jeppenator säger höftskydd låter gött kostar inte så mkt stadium kostar de bara 399 för PROTEC

Vilka skydd behövs?
Det beror helt klart på hur öm man är och hur rädd man är om sig själv. Det är aldrig skönt att landa på en sten utanför pisten eller att syna backarna med näsan, men det är sånt som händer om man satsar 100% och inte söndagsåker. Ibland slår det mig tanken att man borde ha "full-face"-hjälm i ren självbevarelsedrift (det gäller iofs alla skydd). Jag kör med hjälm, that's it. Ryggskydd, nja... det är mycket man "borde" använda. För mig känns iaf höftskydd lite överflödigt, det gör lite ont men det är ingenting på insidan som går sönder där (då ska man smälla rejält och då hjälper nog inte de skydd du har i åtanke). Åker du bana (slalom), då är väl benskydd mer eller mindre obligatoriskt?

Senast ändrad:
Vilka skydd behövs?
Hjälm och ryggskydd är ju helt klart viktigtast. Eftersom huvudet och ryggraden är några av dina absolut viktigaste delar i din kropp som man kan skada genom skidåkning (jag syftar på att man kan slå i dom ganska lätt till skillnad från inre organ som sitter inne i kroppen).

Kör själv med kruka + ryggskydd och det räcker bra imo :)

Vilka skydd behövs?
handledsskydd är fint att ha. Lättrörliga som bara ger lite extra stöd så de inte blir ivägen. Tror de räddat mig ett par gånger iaf när jag slagit i dem rätt rejält.

Vilka skydd behövs?
själv kör jag med hjälm å ryggskydd de räcker ganska väl men höftskydd skulle nog åsså vara bra även om de e bättre bland snöbräde åkare eftersom de gör så hälvetiskt ont att välta bakåt å krossa svanskotan

Vilka skydd behövs?
Jeppann sa:
handledsskydd är fint att ha. Lättrörliga som bara ger lite extra stöd så de inte blir ivägen. Tror de räddat mig ett par gånger iaf när jag slagit i dem rätt rejält.
Det där med handledsskydd är lite tvådelat eftersom om du gör en rejäl vurpa och du tar emot dig med armen innebär det att armen kommer gå av på ett grövre ställe än handleden vilket innebär en allvarligar fraktur... jag vet inte men jag är tveksam, tror att det är bättre att lära sig att ramla utan att ta emot sig med händerna först..

vad tror ni?

Vilka skydd behövs?
CustomX: Det bästa är väl att inte ramla alls?=P Vad det gäller att armen går av högre upp med handledsskydd så är det lite av poängen med dem - att armen ska gå av längre upp hellre än vid handleden eftersom det vid handleden kan bli ett mycket mer komplicerat benbrott med småflisor och grejer.

Jag klarar mig fint med hjälm och ryggplatta, man har gjort en del fina vurpor med jag tror att jag klarat mig undan allvarligare skador tack vare dessa.

Vilka skydd behövs?
eruanion sa:
CustomX: Det bästa är väl att inte ramla alls?=P Vad det gäller att armen går av högre upp med handledsskydd så är det lite av poängen med dem - att armen ska gå av längre upp hellre än vid handleden eftersom det vid handleden kan bli ett mycket mer komplicerat benbrott med småflisor och grejer.
ja precis inte ramla alls är väl bästa knepet! ;)

nej men jag är lite osäker på det där med handledskydd, personligen kör jag inte med det och har aldrig brytit något (pepparpeppar).. bara en krossad menisk och ett trasigt korsband..

däremot är jag toksäker på att både min hjälm och mitt ryggskydd räddat mig flera gånger..

Vilka skydd behövs?
CustomX sa:
eruanion sa:
ja precis inte ramla alls är väl bästa knepet! ;)

nej men jag är lite osäker på det där med handledskydd, personligen kör jag inte med det och har aldrig brytit något (pepparpeppar).. bara en krossad menisk och ett trasigt korsband..

däremot är jag toksäker på att både min hjälm och mitt ryggskydd räddat mig flera gånger..
Håller med eruanion. Handledskydden skyddar ju de små lättbrutna benen i handleden o för över kraften åt de hårdare benen i resten av armen..
Sen så är de riktigt bra mot sånna små grejor som man kan få bara av att slå emot handleden nånstans, som egentligen inte bryter nåt men ändå gör riktigt ont ett tag.
Sen det att "ramla utan att ta emot med händerna först".. jag trillade på en rail på rumpan o satte mig på händerna.. skulle jag inte haft handledsskydd skulle jag garanterat brutit nåt.. o skulle jag inte haft händerna ivägen över huve taget så skulle ja skadat svanskotan rejält..

Hjälm + ryggskydd + handledsskydd is the shit!

Senast ändrad:
Vilka skydd behövs?
Glöm nu inte knäskydden!
Jag gjorde det med krossad knäskål som resultat... så det kan vara att tänka på, speciellt om du åker offpist. Stenar är jävligt hårda....
Annars är det väl som alla andra säger, ryggskydd o hjälm som gäller.

Vilka skydd behövs?
CustomX sa:
Jeppann sa:
Det där med handledsskydd är lite tvådelat eftersom om du gör en rejäl vurpa och du tar emot dig med armen innebär det att armen kommer gå av på ett grövre ställe än handleden vilket innebär en allvarligar fraktur... jag vet inte men jag är tveksam, tror att det är bättre att lära sig att ramla utan att ta emot sig med händerna först..

vad tror ni?
HELT fel här CustomX. Hela ideen med handledsskydd är just att du ska få brottet högre upp på armen istället ( ren benpipa ). Självklart är det bara bra om det skyddar så du inte får något brott alls. Men det är mycket bättre att få brotten rakt på armen istället för i en led.
Ledbrott är MYCKET mer komplicerade och orsakar förrutom problem med ledband mm problem med rörlighet i leden pga broskbildningar och diverse annat. Har själv brutit fotleden och hade ungefär 3 månaders rehab innan jag kunde springa och börja träna så smått.

Jag har trots detta slutat använda handledsskydd. Låter dumt? Men jag har kommit fram till att jag under de ca; 7 senaste åren inte landat så att jag tagit emot mig med handlederna en enda gång. Istället har man lärt sig att hålla armarna nära kroppen. Att sträcka fram armarna för att ta emot sig är enligt mig en nybörjarmiss. Är du nybörjare rekommenderar jag självklart handledsskydd men annars ser jag det som lite överflödigt.

Emil

Vilka skydd behövs?
Alltså... skydd är ju bra men det känns som att det har gått lite överstyr. Förr (nu låter det som at jag är skitgammal), på 90-talet så var det skittöntigt med hjälm. Det är bra att den stämpeln är borta, ska man åka i park så är risken att man dunkar i den ganska stor, och det är inte kul.

Men resten kan man nog skippa så länge man inte är extremskidåkare och åker i 60 graders lutningar med klippor till höger och vänster.

Finns exempel på folk som tror att de är odödliga bara för att de har en massa skydd, och så slutar det med ett avslitet korsband istället, det skyddar inget knäskydd för... lagom är bäst som vanligt!

Vilka skydd behövs?
Du ska ha så mycket skydd så du känner dig säker när du kör, sen är det nog olika från person till person hur mycket det är. Det absolut viktigaste skyddet är ju hjälm och det du har innanför pannbenet, spelar ingen roll hur mycket skydd du har om du åker över din förmåga.

Vilka skydd behövs?
Rydellen sa:
HELT fel här CustomX. Hela ideen med handledsskydd är just att du ska få brottet högre upp på armen istället ( ren benpipa ). Självklart är det bara bra om det skyddar så du inte får något brott alls. Men det är mycket bättre att få brotten rakt på armen istället för i en led.
Ledbrott är MYCKET mer komplicerade och orsakar förrutom problem med ledband mm problem med rörlighet i leden pga broskbildningar och diverse annat. Har själv brutit fotleden och hade ungefär 3 månaders rehab innan jag kunde springa och börja träna så smått.
Nej jag håller inte med dig där, bryter mkt hellre underarmen än pajar armbåge eller bryter överarm..

Rydellen sa:
Jag har trots detta slutat använda handledsskydd. Låter dumt? Men jag har kommit fram till att jag under de ca; 7 senaste åren inte landat så att jag tagit emot mig med handlederna en enda gång. Istället har man lärt sig att hålla armarna nära kroppen. Att sträcka fram armarna för att ta emot sig är enligt mig en nybörjarmiss. Är du nybörjare rekommenderar jag självklart handledsskydd men annars ser jag det som lite överflödigt.

Emil
håller med dig till fullo..

Vilka skydd behövs?
Suomalainen sa:
Finns exempel på folk som tror att de är odödliga bara för att de har en massa skydd, och så slutar det med ett avslitet korsband istället, det skyddar inget knäskydd för... lagom är bäst som vanligt!
asterisk-07-cell-knee.jpg

dom här är ganska rejäla, ska skydda korsband och så vidare, men sen kostar dom 6 900 SEK också...

Vilka skydd behövs?
CustomX sa:
Rydellen sa:
Nej jag håller inte med dig där, bryter mkt hellre underarmen än pajar armbåge eller bryter överarm..

Rydellen sa:

Emil
håller med dig till fullo..
Nu snor du ju poängen från mig. Jag sa att det är bättre att benpipan går rakt av på armen än att handleden bryts. Armbåga och axel va inte vad vi pratade om. Ska du skydda dessa leder får du köra hockeyuttrustning. ;D
Må väl

Vilka skydd behövs?
Jag använder bara hjälm en så länge, men funderar på ryggskydd, det verkar egentligen lite klumpigt osv. nån som kan dela med sig erfarenheter om ryggskydd?

Vilka skydd behövs?
CustomX sa:
dom här är ganska rejäla, ska skydda korsband och så vidare, men sen kostar dom 6 900 SEK också...
Och hur bekväma ser dom ut...? Och hur stor är den faktiska risken? Som sagt, ska man vara helt säker ska man inte gå ur sängen på morgonen.

Enligt mig räcker hjälm för de allra flesta hobbyåkare, vet jag att det bara är slöåk och mjuka pister på gång skippar jag ofta den också. Skydd efter risk helt enkelt, sen är vi ju människor allihopa och bedömmer saker olika och har därmed olika mycket skydd...

Vilka skydd behövs?
mycket bättre att bryta underarmen som man gör utan handlesskydd än överarmen.. lovar jag vet.. bröt i oktober överarmen, när jag kitea, precis över armbågen operation och grejer och alla läkare sa att de va synd att du inte bröt underarmen istället.... varför jo för bruten överarm blir gips över armbågen som är extremt känslig för fixerat läge så bara efter 3-4 veckor får armbågen menn för livet pga fixeringen.. plus att det går massa nerver på undersidan av överarmen som sitter känsligare än på underarmen vid brott och därmed påverkas lättare... så skall inte köra med handleds skydd i fortsättningen om jag nu kan göra min säsong i anton pga av den jävla rörligheten i överarmen..

Senast ändrad:
Vilka skydd behövs?
Rydellen sa:
Nu snor du ju poängen från mig. Jag sa att det är bättre att benpipan går rakt av på armen än att handleden bryts. Armbåga och axel va inte vad vi pratade om. Ska du skydda dessa leder får du köra hockeyuttrustning. ;D
Må väl
hmm ja vi kanske menar liknande saker bara uttrycker oss olika, ;-)

vi kör ju ingen av oss med handledskydd så någonstans är vi ju iallafall överens..
;-D

ha d gott grabben!

Sumofinnen sa:
Och hur bekväma ser dom ut...? Och hur stor är den faktiska risken? Som sagt, ska man vara helt säker ska man inte gå ur sängen på morgonen.
haha nej dom är nog inte så bekväma, är till för cross egentligen, men jag sa heller inte att dom var sköna ;-) nej jag håller med dig om att enda sättet att var helt säker är ju det enda alternativet att ligga kvar när klockan ringer ;-)

ha d gott!

Vilka skydd behövs?
boardrider sa:
mycket bättre att bryta underarmen som man gör utan handlesskydd än överarmen.. lovar jag vet.. bröt i oktober överarmen, när jag kitea, precis över armbågen operation och grejer och alla läkare sa att de va synd att du inte bröt underarmen istället.... varför jo för bruten överarm blir gips över armbågen som är extremt känslig för fixerat läge så bara efter 3-4 veckor får armbågen menn för livet pga fixeringen.. plus att det går massa nerver på undersidan av överarmen som sitter känsligare än på underarmen vid brott och därmed påverkas lättare... så skall inte köra med handleds skydd i fortsättningen om jag nu kan göra min säsong i anton pga av den jävla rörligheten i överarmen..
Men din torsk! Ingen har sagt att det är bättre att bryta underarmen än överarmen! Det jag säger är att det är bättre att bryta ett ben rakt av istället för en led! Det är precis 99% av alla handledsskydd gör!

Att du bryter överarmen har väl inget som helst med att göra om du använder handledsskydd eller inte. Såvida inte "handledsskyddet" täcker arm ändå upp till armbåge och det gör inga. Ha de

Senast ändrad:
Vilka skydd behövs?
Finns knasiga handledsskydd som faktist täcker väääldigt högt upp, inte särskilt skönt.. bäst är de små som bara skyddar själva leden i sig.. känns knappt att ha på sig o syns inte under sina feta vantar..

go handledsskydd!

Tillbaka
Topp