Tjena Mathiis
Har du tjackat ny cykel ännu? Vad blev det i så fall?
Mitt tips är att inte gå på snajdiga märken som Kona o s v. Som du skriver så är du 13 år gammal och du kommer att växa. Kona gör grymma cyklar (gjorde i alla fall för några år sedan då jag fortfarande åkte mycket freeride på mtb), men hur är det med prisvärdet när man som du kommer att växa ur cykeln på ett eller ett par år? Prisraset från ny till två år gammal är grymt stort.
Var jag i dina kläder skulle jag satsa på en vettig modell från t ex Nishiki eller Marvil. Min egen heldämpade Cannondale har stått i några år, så för att ha något att flytta arslet på köpte jag en Marvil Bonk för ett par år sedan. En 16-tummare (jag är 182 cm). Det är ett köp jag inte behövt ångra. Klart vettig cykel för pengen. Stadig dirtram, hyfsade växlar men ruskigt dålig framgaffel. Den senare är ju lätt att byta ut till något bättre om man vill.
Fundera inte ens på Biltema- och OK-cyklar utan välj något ur mellanregistret vad gäller pris. Då är chansen att du och din plånbok ska bli lika nöjda bäst.
Vad gäller storleken vete sjutton... Jag tror nog att jag skulle ha valt en 15-tummare om jag var i dina kläder. Att cykla på en något för liten cykel om ett år är långt mindre problematiskt än att åka omkring på en för stor i ett år. I alla fall om du tänkt busa lite med cykeln. Som sagt: jag är 182 cm och jag har inga problem att rymmas på en 16-tums ram.
Ha're
Mattias, Luleå