Vilken cykel? för max 6000 kr

mathiis

Ny medlem
Hej, min cykel blev stulen förra veckan, även fast den var låst. -.-
Så nu letar jag ny cykel. Den får kosta max 6000 kr och den ska vara ny INTE begangnad.
Storlek 17.(medium)
Jag är 13 år, 155 cm och väger ca 50 kilo.
Skulle verkligen uppskatta om ni hjälpe mig :)
//matte

Flyttade tråden till forumet "mountainbike"...

Du kanske ska skriva vad för typ av cykel du är på jakt efter?
XC-hoj? Dirtbike?

asså ett tips. för 6000:- får du mkt mer cykel för pengarna om du köper beggad, bara för att den är begagnad behöver den inta vara dålig. så satsa på begagnad tkr jag!

men då har jag ett problem. min cykle blev snodd, det e därför jag köper ny. och om jag ska få försäkringspengarna måste jag köpa ny.. "/

mathiis sa:
men då har jag ett problem. min cykle blev snodd, det e därför jag köper ny. och om jag ska få försäkringspengarna måste jag köpa ny.. "/
Fattar, det är synd. Giant stp har ju nån runt 6000, men med stel gaffel, och en för 7.200 med dj3 fast singlespeed. men kika runt på lite sidor! typ Evaldsmtb.se dom har specialized,KHS,focus,scott och giant.

schysst.

men jag hoppar inte så mkt och när jag gör det e det inte så högt, så då kanske en nishiki shot (ca 6000kr) räcker?! ?

mathiis sa:
schysst.

men jag hoppar inte så mkt och när jag gör det e det inte så högt, så då kanske en nishiki shot (ca 6000kr) räcker?! ?
då är nog den väldigt bra, bra komponenter till det priset, däcken är mums. men lite klen gaffel. fast det beror på hur du kör yao :)

men jag kör mest till och från skolan (A) men på vägen så hoppar jag på trotoaren och allt jag hittar :P och ibland hoppar jag på lite större hopp :D

En bra nybörjar hojj för dirt och street, är alltid kona shred, går ju att uppdatera desto mer man utvecklas

men alla har kona det blir liksom inte roligt då.. och gillar som inte så mkt heller "/ men tack för hjälpen ändå :D

17 låter lite väl stort för dej. jag har en merida på 16", jag är 198 lång. så om den e liten å de bara att höja sadeln lite, 17" kommer att bli alldeles för stort för det. det kommer bara att bli klumpigt å se fult ut.

okej schysst aatt du berättar som det e!! jag kommer nog åka och testa nishiki shot och testta både 15 och 17 :)

och när jag var på sportsson och kollade sa dom att jag skulle ha 17 :S fast det va på cykeln nishiki rule, vet inte om det gör nån skillnad

pritect sa:
17 låter lite väl stort för dej. jag har en merida på 16", jag är 198 lång. så om den e liten å de bara att höja sadeln lite, 17" kommer att bli alldeles för stort för det. det kommer bara att bli klumpigt å se fult ut.
Är 185 lång och har 15" på min dirt (har jag för mig...)
Cykeln känns inte liten direkt...

Men testa båda alternativen och snacka med en bra säljare så hittar du nog rätt!

nej, men annars Hardy 03 07'
Finns på team sportia i stockholm, den har jag kikat lite på iaf. Tror däremot att det är lite fler växlar än 8.. kostar 5500 på rea, annars 7000

mathiis sa:
men alla har kona det blir liksom inte roligt då.. och gillar som inte så mkt heller "/ men tack för hjälpen ändå :D
Hoppas du skojjar.. en Nikshiki Shot framför en Kona Shred?
Nej jag är inget Kona fan men vafan? Du skriver även att du inte kommer hoppa så högt och att Nishikin kommer funka bra.. Har du inte tänkt utvecklats?

Kanske bara är jag men satsa på någonting bättre lr åtminstone nånting som håller (har egna erfarenheter av dina saker. Tänkte också att en stor cykel och en för en inte allt för stor peng skulle hålla fint. Den bokstavligt rasade ihop. Slutade med att jag hade bytt ALLT som jag hade råd att byta, det som jag inte hade råd och byta fick jag helt enkelt åka med endå fast det var trasigt. Ryssmek nå så sjukt). Satsa på 15" om du nu måste ha Shot,en. Du kommer inte ångra dig. Blir lättare och göra exakt allt.

Köp Nishkiki shot om du vill meka och kasta ut onödigt mkt pengar.

okej, men jag gillar inte kona. inte najjsiga, men det e bara min åsikt.

men om du vet nån annan helt ny cykel för mindre än 6000kr så säg till!!!

nishiki rule är såjävla dåliga jag tror shot är samma skit om du ska ha nått så ska du nog köpa en hard eller vad dom heter nishiki asså om du ska ha nishiki

Tjena Mathiis

Har du tjackat ny cykel ännu? Vad blev det i så fall?

Mitt tips är att inte gå på snajdiga märken som Kona o s v. Som du skriver så är du 13 år gammal och du kommer att växa. Kona gör grymma cyklar (gjorde i alla fall för några år sedan då jag fortfarande åkte mycket freeride på mtb), men hur är det med prisvärdet när man som du kommer att växa ur cykeln på ett eller ett par år? Prisraset från ny till två år gammal är grymt stort.

Var jag i dina kläder skulle jag satsa på en vettig modell från t ex Nishiki eller Marvil. Min egen heldämpade Cannondale har stått i några år, så för att ha något att flytta arslet på köpte jag en Marvil Bonk för ett par år sedan. En 16-tummare (jag är 182 cm). Det är ett köp jag inte behövt ångra. Klart vettig cykel för pengen. Stadig dirtram, hyfsade växlar men ruskigt dålig framgaffel. Den senare är ju lätt att byta ut till något bättre om man vill.

Fundera inte ens på Biltema- och OK-cyklar utan välj något ur mellanregistret vad gäller pris. Då är chansen att du och din plånbok ska bli lika nöjda bäst.

Vad gäller storleken vete sjutton... Jag tror nog att jag skulle ha valt en 15-tummare om jag var i dina kläder. Att cykla på en något för liten cykel om ett år är långt mindre problematiskt än att åka omkring på en för stor i ett år. I alla fall om du tänkt busa lite med cykeln. Som sagt: jag är 182 cm och jag har inga problem att rymmas på en 16-tums ram.

Ha're

Mattias, Luleå

AssåGLHF om du hittar en sproilans ny hoj för 6000 om du inte drar till med biltema skrot, dr upp till en 10 000 så är det diskuters bart. då går la en Da Bomb Grenade billigt bggd på CRC på en 9.8k

säger som dom flesta att du borde satsa på en 15 tummare. Är ca 170 cm å tyckte 15 var för stort så nuförtiden kör jag med 13,5. Men en 15 tummare vore nog bra åm du vill köra lite landsvär också.

köp den här: http: //www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22278
men ge fan i att köpa storlek 17 köp typ 14-15 kommer se så jävla klumpigt ut anars.
eller lägg till 3000 och skaffa ngt rejält som du kommer att vara riktigt nöjd med som denna
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22276 köp inge skit ifrån marvil eller ngt sånt du kommer endå vilja köp ny senare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp