Vilken lavinsändare/mottagare?

Om man tittar på hur det ser ut i åre när det går en lavin utanför skidområdet, så ringer faktiskt skidpatrullen till Polisen (motsvande) och får ett godkännande på att dom får debitera utryckningen på polisen.

Kontentan är alltså att skidpatrullerna i sverige (utom Abisko) bara ansvara i sitt skidområdet. dvs pisterna. Och där brukar det ju gå laviner eller vad tror ni?

Pieps är helt klart nästa generations tranciever med 3 antenner, längre räckvidd och multiple search med avflaggning. Den ligger helt klart steget före, ser man även i de fristående tester som österrikiska räddningstjänsten gjorde.

Sen att många kommer skrika barryvoxen bara för att den är etablerad är ju en sak.

Tack för att det fortfarande finns erfarna rävar som gärna delar sina erfarenheter på detta forum. När ni har dissskuterat klart om vilken transciever som är den rätta får ni gärna fortsätta med del 2 i offpistutrustningen: Spaden, ska det vara plast eller metall?

När ni ändå är igång så skulle jag gärna se en utläggning och sonder och hudar också.

Hej,
Personligen föredrar jag metall. Klarar att gräva i stenhård snö (vilket det blir när lavinen har stannat upp). Visst, det finns moderna kompositmaterial, som håller bra, men jag föredrar metallen när jag ska gräva.

Ride on,

Väcker liv i den här tråden för att fråga om det är någon som hunnit prova ortovox s1?
Som vanligt går det förstås bra att tycka och tänka utan att ha provat, det brukar vi ju göra på det här forumet...

Jo tack, föremålet tackade för uppmärksamheten och stängde sedan av hörapparaten.

Såg att de har S1 på mec i Canada. Inte till försäljning online, men den borde rimligen finnas till försäljning om de lägger ut den på sidan.
Jag har hört kritiska röster mot idéen, men det är från personer som jobbar åt Mammuth.
Och det är klart man blir misstänksam när de aldrig släpper den.

Hellre ett visir som ger en snöprofil och förmodad stabilitet innnan man ger sig ut på åket.

Nej kritiken handlade nog mest om tekniska problem. Kanske också om att mer info inte nödvändigtvis gör söket snabbare och enklare. Lyssnade inte så noga eftersom det rörde sig om en produkt som inte fanns. Lite nyfiken på hur kartbilden ska hinna med när man vrider och vänder sig.

Jag ska få den till lavincentret strax före jul, har dom lovat. Sen är det bara att titta in och prova själva.

Den förevisades på förra ICAR-mötet och de som såg den blev imponerade. De verkar ha fått till funktionen, det jag är mest orolig över är hur LCD-displayen funkar i -20 C och hur länge batterierna räcker.

Som sagt det ska bli mycket intressant att testa den när den kommer.

Vi fick den idag, eller ett test ex. Skall ta upp den i helgen tänkte jag. Om det kommer snö så man slipper känna sig fånig p åtest centrat utan snö.

//H

Tillbaka
Topp