Vilken pistskida för telemark kortsväng?

Ross55

Medlem
Har åkt telemark i tre år (efter många slalomår) -det går skapligt bra, även om jag kommer att räkna mig som nybörjare ett bra tag ännu. Mina nuvarande skidor är ca 188 med 90 mm midja och NTN-bindning, men jag skulle vilja prova en mer renodlad pistskida för kortsväng. Slalomskidor med smal midja har alltid (?) platta för bindningen, och det funkar inte för NTN-bindning (eller har jag fel...?). Mina slalomskidor är 172 med 68 mm midja -hur nära det kan jag komma med telemark?

Ross55 sa:
Slalomskidor med smal midja har alltid (?) platta för bindningen
Nej.

Ross55 sa:
, och det funkar inte för NTN-bindning (eller har jag fel...?).
I en "vanlig" platta är det bara att skruva. I ett bindningssystem ("platta" specifikt designat för en specifik bindning) kan det vara svårt.

Ross55 sa:
Mina slalomskidor är 172 med 68 mm midja -hur nära det kan jag komma med telemark?
Vi det här laget har jag sett allt ifrån gamla, raka, 227cm störtloppslagg från till snowblades monterade med telisar.
En "trend" ett tag var 155cm WC SL lagg, dvs dam-slalom skidor.

Hittar du ett par lagg som du tycker det är en bra ide att skruva bindningar på så gör det.

fwiw
-snö
/r

Tack för innehållsrikt svar.
Får börja spana efter begagnade pist-skidor.
Skall de vara mjukare än slalomskidorna (traditionell åkning) jag har nu (apropå trenden att använda dam-skidor)?

Ross55 sa:
Tack för innehållsrikt svar.
Får börja spana efter begagnade pist-skidor.
Skall de vara mjukare än slalomskidorna (traditionell åkning) jag har nu (apropå trenden att använda dam-skidor)?
De allra flesta mår bra av en lite mjukare skida till telisar pga den mindre fördelaktiga positionen för att förmedla kraft rakt ner till snön.

Jag tror att "trenden" (vänligen notera att vad jag kommer ihåg som en "trend" kan vara fem pers på ett forum så man bör nog inte sätta för mycket vikt vid det uttalandet) troligen var jakten på en så kort skida med kort svängradie som möjligt utan att gå ner på snowblades och eftersom damskidorna är en decimeter kortare så...

Vad som brukade vara ett problem, i svunna tider då smalare skidor var det enda alternativet, var att bindningen tog i snön när man kantade men de flesta telisbindningar idag är så höga att det inte borde vara något problem även om du monterar upp dina 172cm med 68midja.

Är du tveksam på speciella modeller och längder och sånt så finns det nog hur mycket läsning som helst i forumet som kan vara relevant för begagnatmarknaden.

fwiw
/r

Snödjup

Tillbaka
Topp