Vilken plats skulle vara optimala platsen att starta en ny skidanläggning?

• Trådstartare Trådstartare ohrey
  • Start datum Start datum
O

ohrey

Guest
Vet inte vart jag skulle placera denna tråd då den både tillhör svenska fjäll och utländska. I vilket fall så satt jag och funderade, vart i Europa eller Nordamerika skulle det vara bäst att starta en helt ny anläggning. Om man ska ta hänsyn till fallhöjd, utvecklingsmöjligheter, närhet till mycket folk, kommunikation, blandade typer av åkning, etc? Inte för att jag planerar detta utan är helt enkelt bara en intressant frågeställning. Skulle även vara kul att veta vilka berg i Sverige som hade kunnat vara en bra anläggning. Har folket på freeride bra koll på bergen i Europa/Nordamerika?

Någonstans i Alaska, oändliga möjligheter. Har utan tvekan världens bästa berg för stora bergsåkning, bra snö och ständigt kallt. Finns inte direkt många skidorter i Alaska och man undrar varför det inte satsas mer där då de har de bästa förutsättningarna.

Ashtraymofucku : Ja kanske för att det är mörkt, kallt, glest befolkat och väldigt svårt och dyrt och ta sig dit..

De ställena som det är spännande möjligheter ligger ofta rätt långt bort från stora befolkningscentra, bergsområden med kalla vintrar har historiskt sätt inte varit förstavalet för människans val av bostadsplats, och de som ändå bosatt sig där har inte frodats på den nivån att det blivit större städer.

Men långsiktigt tänkt med klimatförändringar så är det nog ändå ställen som Alaska, Grönland, Kamtjatka som gäller om jag ska tro på de värsta projektionerna.

Om man ska vara lite seriös och titta på möjligheterna så skulle Städjan bli ett grymt bra skidberg. Tyvärr har man försökt i säkert 30 år men om du lyckas omvända en sameby och regeringen så finns alla möjligheter. Fallhöjden skulle bli riktigt rejäl och om man även bygger i högzon så kan man nästan börja prata Åre-åkning, men några timmar närmare Stockholm. Sen finns redan någorlunda infrastruktur uppbyggt i samband med Idre Fjäll.

I Sverige finns ingenting jag skulle ens fundera på för en sådan ort, för lite snö, låga fallhöjder och för långt till städerna. Franska alperna och även Schweiziska är i princip knökfulla som de är med i många fall nästa skidsystem i nästa dalgång där det inte är naturreservat/nationalpark. Kanade med fräsmt British Columbia finns otroligt mycket "lediga" berg, men ingen direkt infrastruktur eller större städer i närheten. Alaska tror jag är för kallt (+ att det är USA...).
Skulle jag få bygga min egen ort utan tanke på kundunderlag så skulle BC vara platsen, snön finns, bergen är rejäla men som sagt man skulle få börja från noll. Men även där är en hel del av bergen skyddade som nationalparker.

Pillard sa:
Om man ska vara lite seriös och titta på möjligheterna så skulle Städjan bli ett grymt bra skidberg. Tyvärr har man försökt i säkert 30 år men om du lyckas omvända en sameby och regeringen så finns alla möjligheter. Fallhöjden skulle bli riktigt rejäl och om man även bygger i högzon så kan man nästan börja prata Åre-åkning, men några timmar närmare Stockholm. Sen finns redan någorlunda infrastruktur uppbyggt i samband med Idre Fjäll.
Får inte det berget lite samma problem som Åre? Ensam topp och därmed vindpinat och stängd högzon 4 dagar i veckan...

Vinter-Paul sa:
Pillard sa:
Får inte det berget lite samma problem som Åre? Ensam topp och därmed vindpinat och stängd högzon 4 dagar i veckan...
Den är iof ganska ensam men däremot skulle det vara ganska smidigt att bygga liftar i flera vädersträck, även i högzon. Men är det inte också lite det som är charmen med högzon, att det är lite mer utsatt för elementen?

Tillbaka
Topp