Vilken valla och varifrån?

Pippe

Ny medlem
Tja
Jag har sökt runt lite på forumet utan att direkt få nått ordentligt svar på mina frågor så därför skapade jag en ny tråd och hoppas på bättre lycka här.
Jag köpte mitt första par skidor (K2 Public enemy 06) för några veckor sen och tänkte nu köpa valla. Jag är nybörjare när det gäller vallning och behöver nu lite tips.

Vilken sorts valla bör man ha? Finns det någon valla som funkar bra i alla temperaturer och snöförhållanden (för det är vad jag är ute efter) att rekommendera?

Finns det någon websida som säljer vallor eller bör man kika in i närmsta sportbutik? Brukar sportbutiker i skåne (där jag bor) sälja vallor?

Alla andra tips när det gäller vallning uppskattas också väldigt mycket.

Valla hittar du i närmaste Stadiumbutik.
Sök på Valla här på forumet och du hittar mycket information om när/var/hur du vallar...

Då du bor i skåne så kan du få lite skiftande svar på frågan om man verkligen ska valla nya skidor och svaret är att det ska du. Detta är ingen fördom mot okunniga butiker i söder utan när frågan diskuterades för ett tag sen fick jag ett antal mail osv att argumentera emot. Se till att värma/smälta in vallan i skidorna med ett strykjärn för då håller det. Köper du snabbvalla i form av en sprayburk så håller det i 3 åk.

Ett alternativ är http://www.toko.ch/toko/katalog.asp?view=detail&did=80&dart=4&tid=2836&sid=2

Mer info finns som sagt var här på forumet redan!

Blackriverpaint:
Tack så mycket för svaren.

Finns det nått verktyg som man bör köpa till? Jag hade tänkt att försöka använda ett gammalt strykjärn. Sen har jag hört att istället för en skrapa speciellt gjord för att just valla så kan man använda en isskrapa till bilen. Funkar det bra eller rekommenderas det att köpa en skrapa? Likadant med borsten, funkar det bra att använda en man har hemma eller bör man köpa en?

Tjena Pippe! Här kommer ett långt inlägg om vallning ;P

Nya skidor som aldrig är vallade innan (för jag antar att dom ej är vallade från butik?) behöver helst vallas ca. 3-4 gånger innan man åker på dom första gången.
Det beror på att ett nytt belag behöver "mättas".

Här är ett förslag på hur du kan göra:

*Valla en gång först men en mjuk valla som lätt tränger ner i belaget (en som är för 0-10 plus, brukar vara gul).
Skrapa sedan av vallan innan den har hunnit stelna/kallnat, detta gör du för att få bort smuts och liknande som finns i nya skidor.

*Valla sen 1-2 gånger (beroende på ork ;) på samma sätt med samma valla fast nu låter du vallan stelna/kallna inan du skrapar.

*Sista gången tar du en valla som du har tänkt att åka på.
(finns "allround" vallor som är bra, tror swix har en röd och Ski go har en lila, fråga personalen dom vet)
Den vallar du som vanligt och låt det verkligen stelna/kallna helt innan du skrapar.

Lite tips när det gäller vallningen är att du om du har ett "vanligt" strykjärn så ska du ej ha för hög temp, då kan du "skada" vallan och få sämre glid, kör på så pass låg värme att vallan ändå flyter ut bra, tror kanske att värmen för silke kan vara lagomt :P
Lite svalare kanske om du vallar med valla för låga minusgrader eller plusgrader :P

Försök även att inte kladda runt för länge me strykjärnet eller hålla d på samma ställe :P
Då får du både ett dåligt resultat plus att limmet på stålkanterna kan släppa :P

Va det gäller skrapa kan man använda vad man själv tycker passar, det vitiga är att inte skrapan är för mjuk så att den böjer sig lr har för slöa kanter.
Jag har köpt en riktig diamantslipad skrapa i nått genomskinligt matreal på intersport och dom kostar typ 60:- spänn tror jag så d är det lätt värt :P

Lycka till me vallningen ;D
/Erik

PS. Är ju ingen utbildad valla-expert så jag har säkert glömt nått, rätt mej om jag har skrive nått fel :)

Lungt :)

Såg nu att den röda vallan jag snackade om va briko, inte swix ;P

Men frågar du mej om villken valla så är det mest en smaksak och beror lite på väder och hur fota man vallar, men toko vallan verkar ju vara en riktigt bra allround valla men jag har aldrig provat den själv.

Jag brukar köpa en " 1 kilos klump" me den där röda brikon (tror den finns på intersport) eller samma mängd av Ski go:s vita valla. (tror att dom är för typ -1 till -12 eler nått sånt)

Men du kan ju alltid köpa små förpackningar och testa dig fram, sen när du när nöjd med en valla så kan du ju köpa den i stor pack (MKT billigare :)

Den där kork-varianten har jag aldrig hört talas om men tycker det låter lite skumt?? :D
Däremot så brukar man gnida in fästvallan på längdskidor men en "fyrkanitg korkbit", kanske blandar ihop det me d?

/Erik!

Då man köper en allroundvalla spelar det knappast någon roll vad man köper. När man börjar bry sig om flourhalten osv i vallan då kan det spela stor roll. Jag skulle köpa det märke som är billigast och lättast att få tag så länge det är valla som du värmer in med ett strykjärn. 1kilosklossar är ett utmärkt alternativ då du får mycket valla för pengarna!

Good luck

folket! att korka in vallan är bara att rekommendera för tävlingsåkande snubbar då det krävs en speciell valla och dessutom så räknar man med att det bara håller i ett åk. En allround valla som dock kan vara lite svår att få tag i men som funkar överallt och då menar jag från +10 till -35 ( tro mig jag har testat) är en valla som heter Rex och är blå, brukar dock bara gå att få tag i de norra delarna av sverige. Men som sagt var, hittar ni den, köp!

Tillbaka
Topp