limegreen sa:
@CLarsson
Ej provat Hojin men bredare 4front enligt min erfarenhet=rejäla plank med störtlopps-skärning (hörde jag ägget?). Det skulle förvåna mig om dessa lagg är lekfullare än min experience (svarta med vit logo, PNyberg-profilbild-föregångare?) med tanke på vem de utvecklats av (hörde jag kött?)!
Vad säger eriC1 (eller andra members) idag, provat doningarna + comments?
Så nu har jag fått mer än 1 veckas åkning på Hojisarna! Flög ner till min gamla säsongarhåla Champoluc i Italien som hade blivit rejält matat med snö. 30-70 cm fluff låg i hela systemet och därav blev de enbart 3 former av åkning: Stora face med rejäla snömängder, tight skog och pillows med mkt snö, och lite pist då jag fick bränna 2000 hm då jag glömt transan i lägenheten.
Denna skida tänkte jag ha då jag inte riktigt vet vad jag väntar mig för förhållanden, något som funkar i allt och dessutom till sådan åkning jag gillar: - Åka fort med någon sväng här och där.
Skidan gjorde mig inte besviken någonstans. Den åt allt jag kastade till den, dock skulle jag gärna haft något bredare och lite längre när jag brände på lite fortare i fallinjen på de större facen med mycket snö.
Skidan är lite för kort för dessa fören, men jag ville inte gå upp till 195 längden då jag kände att jag skulle offra lite av mångsidigheten och effektivitet när jag turar så de blev 187 längden (Är själv 187, 80 kg).
Jag upplevde den inte alls så chargig och plankiga som jag först trott, utan den den var riktigt rolig i tajtare skog och väldigt direkt i sin karaktär. Kanske hjälpte den hyfsat lätta konstruktionen och dynafitbindnigen till lite till den känslan men första känslan efter en veckas åkning var att detta var den skida jag letat efter några år.
Vill gärna prova den i lite trixigare och bökigare terräng först med riktigt blandat före innan jag ger fullt utlånande, men det känns som att den kan prestera bra även där, sådan terräng jag oftast åker i dvs. I pisten var de bland de bättre jag provat över 110 mm midja, de bet rejält bra faktiskt.
Skidan är monterad ca 15 mm framför factory rec, vilket blir 5.5 cm bakom TC.
Har ägt Czar, Rocker 2, Bent Chetler, Automatic, Huascaran och Rossi Sickle innan, och ska jag jämföra denna med någon av dessa skidor skulle jag säga en blandning mellan Atomic Automatic och Rossi Sickle. En bantad och förminskad Automatic där man slängt in lite fullrocker och lagt på nåra hårda lager här och där, men behållt lite lekfullhet från Sickle