Visa din quiver!

Visa din quiver!
Ingen fara ingen fara!

Vill bara markera min närvaro, ge ett livstecken här på FR. Och med det sagt påvisa att jag likt en silvervit ras-katt med grå-svarta päls-detaljer stryker runt här i kulisserna och iakttar ömsom spinner.

Hoji-utlåtande någon?

Visa din quiver!
limegreen sa:
@CLarsson
Ej provat Hojin men bredare 4front enligt min erfarenhet=rejäla plank med störtlopps-skärning (hörde jag ägget?). Det skulle förvåna mig om dessa lagg är lekfullare än min experience (svarta med vit logo, PNyberg-profilbild-föregångare?) med tanke på vem de utvecklats av (hörde jag kött?)!

Vad säger eriC1 (eller andra members) idag, provat doningarna + comments?
Så nu har jag fått mer än 1 veckas åkning på Hojisarna! Flög ner till min gamla säsongarhåla Champoluc i Italien som hade blivit rejält matat med snö. 30-70 cm fluff låg i hela systemet och därav blev de enbart 3 former av åkning: Stora face med rejäla snömängder, tight skog och pillows med mkt snö, och lite pist då jag fick bränna 2000 hm då jag glömt transan i lägenheten.

Denna skida tänkte jag ha då jag inte riktigt vet vad jag väntar mig för förhållanden, något som funkar i allt och dessutom till sådan åkning jag gillar: - Åka fort med någon sväng här och där.
Skidan gjorde mig inte besviken någonstans. Den åt allt jag kastade till den, dock skulle jag gärna haft något bredare och lite längre när jag brände på lite fortare i fallinjen på de större facen med mycket snö.
Skidan är lite för kort för dessa fören, men jag ville inte gå upp till 195 längden då jag kände att jag skulle offra lite av mångsidigheten och effektivitet när jag turar så de blev 187 längden (Är själv 187, 80 kg).

Jag upplevde den inte alls så chargig och plankiga som jag först trott, utan den den var riktigt rolig i tajtare skog och väldigt direkt i sin karaktär. Kanske hjälpte den hyfsat lätta konstruktionen och dynafitbindnigen till lite till den känslan men första känslan efter en veckas åkning var att detta var den skida jag letat efter några år.
Vill gärna prova den i lite trixigare och bökigare terräng först med riktigt blandat före innan jag ger fullt utlånande, men det känns som att den kan prestera bra även där, sådan terräng jag oftast åker i dvs. I pisten var de bland de bättre jag provat över 110 mm midja, de bet rejält bra faktiskt.
Skidan är monterad ca 15 mm framför factory rec, vilket blir 5.5 cm bakom TC.

Har ägt Czar, Rocker 2, Bent Chetler, Automatic, Huascaran och Rossi Sickle innan, och ska jag jämföra denna med någon av dessa skidor skulle jag säga en blandning mellan Atomic Automatic och Rossi Sickle. En bantad och förminskad Automatic där man slängt in lite fullrocker och lagt på nåra hårda lager här och där, men behållt lite lekfullhet från Sickle

Senast ändrad:
Visa din quiver!
@ eriC1

Tackar för dina tankar om Hoji´ n, var både intressant & en aning otippat!

Så om cirka 10 år är jag nog mogen och kanske kan hitta ett par hyfsade Hoji på beggat-marknaden som jag kan spraya om o ut o soul-skida med - då skid-etablissemanget Då kommer att vara junkies för Den framtida tidens nymodigheter :cool: :P :lol:

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Näe nu var det för lite bilder i denna tråd så jag får väl lägga upp årets quiver.
Jag börjar bli nöjd med spreaden på de olika skidorna och risken är att jag kommer försöka behålla detta något år eller två. Möjligen att man faller till föga och köper sig ett par tännstickor att springa upp och ner med.

Från Vänster
Dynafit Guide XL 178 med Speed Radical.
Extrem PT 183 med ett par Griffon
Hendryx Cash is King 180 med Jester
Extrem Opinion LDE 194 med Radical FT.

På fötterna sitter ett par Dynafit TLT6 Performance och ett par Technica Cochise 120 med sulor både för alpint och tech.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Mountain_Man sa:
@Piglet55
Mycket trevligt! :-) Inte nog med att du har ett par "feltryckta" Opinion precis som jag, de är dessutom i en helt unik längd!

/MM
Haha. Jag bad Calle att ställa om pressen lite ;-) Eller så är jag lite för trött så här på kvällen...

Visa din quiver!

Såhär ser årets(om än några år gamla) quiver ut. Första gången jag rör mig utanför one-quiver-världen.

Hendryx Voodo Child 172 - Do it all, tvekar jag på skidvalet lär det alltid vara värt att ta dessa. Med duck såklart.
Rossignol S7 by Will Barras 188 - lössnö och stenskida, inte helt i min smak men bra bang for the buck

Båda med inserts för Griffon/jester, snart har jag ett par griffon till varje med...

Båda passar även ytterst bra som inredning.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Gamla Nordica Beast, används typ i airbags
CoreUpt Asention
Salomon 1080 Mogul
K2 Hellbent
Extrem Project
K2 Coomba
Völkl Katana
K2 Pettitor

En skinka

Separat bild på stavar så småningom.

Senast ändrad:
Visa din quiver!

Black Crows Nocta - Dynafit radical ft
Rossignol Super 7 - Rottefella Freedom
Head Monster 88 - Salomon s914
Volkl Mantra - Rottefella Freeride
Ortovox Freerider 26 ABS
Garmont Radium
Garmont Prophet
:D

Visa din quiver!
la_grave sa:
Den väger drygt 5 kg…
Precis! Uppenbart att du behöver komplettera med en rando-skinka också (minst). Ser ut att vara nog bred för puderdagar, men är den styv nog för att klara la grave? Känns som en rejält tilltagen compskinka skulle kunna vara på sin plats också. Glöm inte att lägga till en pistskinka med ordentligt med sväng och dämp också, du kan ha den ståendes i Stockholm när du känner för att ta en sväng till nån svensk fis-ort.

Visa din quiver!

Framifrån, höger till vänster

black iridum
persimon
extralins black iridium
black iridium

Andra raden
persimon
dk grey
pink iridium
lånegoggles

Visa din quiver!
Vattendroppe sa:
la_grave sa:
@vattendroppe

Jag har insett att det inte är utsidan som räknas utan vikten. Alltså, vad väger din quiver?

Ett gäng skidor utan bindningar:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/ad33688b29832456ea16ebdd38d956b0.jpg[/url]
Där är jag nog chanslös. Med endast 3 par skidor i min privata kollektion ligger jag långt i lä.

Får jag räkna med klätterracket?
På Utsidan kan du göra det.

En bindningsvägning senare kom jag till det häpnadsväckande resultatet 23 kg.

Visa din quiver!
Vattendroppe sa:
@la_grave Ny regel, trasiga och ickefungerande skidor och bindningar får inte vara med! Hur mycket minskade vikten? ;)
Med ett par Extrem Project. Däremot har jag lagat alla bindningar med "metallpasta".

Men då borde väl även "mindre frekvent använda skidor" (läs: aldrig) få vara med?

Visa din quiver!
@ la_grave Jag är inte så övertygad om det. För min del skulle det förmodligen vara en fördel om man bara avsåg skidor man faktiskt använder eller tänker använda sig av kommande säsong.

Visa din quiver!
Vattendroppe sa:
@ la_grave Jag är inte så övertygad om det. För min del skulle det förmodligen vara en fördel om man bara avsåg skidor man faktiskt använder eller tänker använda sig av kommande säsong.
Fully agree! Barlast används i helt andra sammanhang.

Men allvarligt, när det kommer till utrustningsutrustning, vem är betjänt av; så här lång är min, hur lång är din?

Välkomponerat och ändamålsenligt är väl vackert att skåda, men ett allt för högt SMI (ski mass index) torde väl kanske tyda på ett något underutvecklat omdöme, eller helt enkelt separationsångest.

Bara för att bevisa att inte ens jag själv lever upp till ovanstående... så gillar jag mina 200 Atomic ARC HV3SL/Solly 747 i källaren, av nostalgiska skäl, men aldrig att de skulle få hamna på min våg, knappast på snö, eller i en bild på aktuellt koger.

Känns trist att posta i denna tråden utan bild , ber om ursäkt, men nästa säsongs prylar är inte tillsammans ännu... brb..

Senast ändrad:
Visa din quiver!

Men wtf, jag å Marc valde ARC/ Solly 747, då ja, men till mitt försvar, han är äldre än jag..! :P

Senast ändrad:
Visa din quiver!

177 Camox Freebird, obromsade FT12. Lever vidare i mitt koger, för välförtjänt uppförande uppför som utför.

186 Bodacious, FKS. Hittade förra säsongen finalemente hem på ett par opistlagg i min smak, lycka! :)

180 Hendryx 917, Maxflex på R18-plattor. Blir årets pistsmiskare, har höga förväntningar.

På transferlistan finns ett par CD2 och ett par CD6, klarade ej kvalet.

På nostalgilistan finns Opinion LDE #10, Guardian samt ARC HV3SL, 747E. Båda blir av olika skäl kvar vid min sida under oöverskådlig tid...

Visa din quiver!
xSooLx sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/b5cfde9d9666de21d6640264b473d7d4.jpg[/url]

177 Camox Freebird, obromsade FT12. Lever vidare i mitt koger, för välförtjänt uppförande uppför som utför.

186 Bodacious, FKS. Hittade förra säsongen finalemente hem på ett par opistlagg i min smak, lycka! :)

180 Hendryx 917, Maxflex på R18-plattor. Blir årets pistsmiskare, har höga förväntningar.

På transferlistan finns ett par CD2 och ett par CD6, klarade ej kvalet.

På nostalgilistan finns Opinion LDE #10, Guardian samt ARC HV3SL, 747E. Båda blir av olika skäl kvar vid min sida under oöverskådlig tid...
Hur tar man bort bromsen på FT12? Bara att skruva? Är det svårt att konvertera fram och tillbaka?

Visa din quiver!
Alfakrull sa:
Hur tar man bort bromsen på FT12? Bara att skruva? Är det svårt att konvertera fram och tillbaka?
Inte speciellt svårt på tidigare Vertical FT (som min), lite meck bara. Kolla Den här sidan för att göra det . Du kan konvertera fram och tillbaka. Men om låsblecket ("retainer clip" på Wildsnow-sidan) tappar spänsten riskerar du att ofrivilligt mista både den och bromsen...

Från 2013 och framåt sitter bromsen på ett annat sätt och är knepigare att mecka med, men det går. Det hittar du också på wildsnow.

Visa din quiver!
xSooLx sa:
Alfakrull sa:
Inte speciellt svårt på tidigare Vertical FT (som min), lite meck bara. Kolla Den här sidan för att göra det . Du kan konvertera fram och tillbaka. Men om låsblecket ("retainer clip" på Wildsnow-sidan) tappar spänsten riskerar du att ofrivilligt mista både den och bromsen...

Från 2013 och framåt sitter bromsen på ett annat sätt och är knepigare att mecka med, men det går. Det hittar du också på wildsnow.
Tack så mycket! Det får nog bli en konvertering till vintern...

Visa din quiver!

Städade där skidorna stog så tänkte jag kunde passa på att bumpa tråden lite med mina skidor!
1. Scott Mega Dozer - 195cm, skulle bli puder laggen men blir en present till min bror istället.
2. Völkl Katana - 198cm, körde nästan enbart de förra året, helvetiskt bra!
3. Black Crows Nocta - 188, velat ha ett par länge och så precis när CSN nekat mitt studiebidrag dök de upp här, klart jag köpte de ändå...
4, Dynastar Sultan - 184, sparade de för pist åkning men katanan är roligare hur isigt det än blir.

Känner mig ganska nöjd med detta, ska bara få bort de jag inte använder, i vinter blir det bara Katana och Nocta för alla åkning.

Visa din quiver!
Min och sonens skid-kollektion,
Från vänster till höger
Atomic VF 75 157, urväxta
Salomon equipe SC, färdiga för tippen
Volant copper 78 167, mina svängglada lagg för korta backar
Elan GSX race 170, stabila rackare men lite korta, blir nog inte så mycket mer åkta på.
Hendryx PH 172, sonens pistskidor
Atomic Blog, sonens friåkningslagg
Völk RTM V-werks 181, underbara pistlagg
Hendryx PH 182, för bra för att avyttra
Klint kryptolite 187, en glad överraskning
Armada TST 192, mest köpta för att jag inte ville montera om PH-na med tourbindning och skidorna i stort sett kom med på köpet. Körda två dar i Juvass i somras och dom fungerade lika bra som alla recensioner gör gällande.

Visa din quiver!
Valley_Man sa:
K2 Darkside 181
Völkl Kuro 185
Whitedot Ragnarök 193
Völkl Kuro 195
Liberty Mutant 193
Völkl Race/Renn något med ratt i tailen...
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/ec4e7beb8a5818490a18ced3c696e791.jpg[/url]
Intressant, kan du inte säga något om hur du resonerade när du skaffade Kuros i två olika längder - det skulle vara svårt att pressa in i hushållsbudgeten...
Ratten i tailen är lite otippad också. Håller med pistgubben. Tack!

Visa din quiver!
Varsågoda :D
Den korta motiveringen till min obalanserade samling skidor är att det hänt (några gånger) att jag passat på att handla skidor (förra eller förrförra årets modeller) från Tyskland och få dom skickade direkt till hotellet i Frankrike. Den långa motiveringen är mer komplicerad och naturligtvis med inslag av prylbögeri. I övrigt är Kuro 185 och 195 ganska olika skidor där de längre är mycket mer kompletta och funkar till det mesta av den typen av åkning jag behärskar och uppskattar.

Visa din quiver!
erik_lagg sa:
Valley_Man sa:
K2 Darkside 181
Völkl Kuro 185
Whitedot Ragnarök 193
Völkl Kuro 195
Liberty Mutant 193
Völkl Race/Renn något med ratt i tailen...
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/ec4e7beb8a5818490a18ced3c696e791.jpg[/url]
Intressant, kan du inte säga något om hur du resonerade när du skaffade Kuros i två olika längder - det skulle vara svårt att pressa in i hushållsbudgeten...
Ratten i tailen är lite otippad också. Håller med pistgubben. Tack!
Lillbrorsan vet möjligtvis hur man överför valla från kloss till skidans belag men jag tror aldrig han greppat en fil. Då är det ju enklast att köpa ett par nya lagg i Euroland när de gamla slutar glida och isgreppet slaknar ... Skulle inte förvåna mig om det blir ett (eller kanske två) par Kuros till i vinter! ;-)

/MM

Visa din quiver!
Valley_Man sa:
Den korta motiveringen till min obalanserade samling skidor är att det hänt (några gånger) att jag passat på att handla skidor (förra eller förrförra årets modeller) från Tyskland och få dom skickade direkt till hotellet i Frankrike. Den långa motiveringen är mer komplicerad och naturligtvis med inslag av prylbögeri. I övrigt är Kuro 185 och 195 ganska olika skidor där de längre är mycket mer kompletta och funkar till det mesta av den typen av åkning jag behärskar och uppskattar.
Och den kortare Kuron använder du förstås till åkning som du varken behärskar eller uppskattar... eller ;-)

Visa din quiver!
erik_lagg sa:
Valley_Man sa:
Och den kortare Kuron använder du förstås till åkning som du varken behärskar eller uppskattar... eller ;-)
Bra där!
Dessutom mitt i prick. 185orna åker fram när det är blötsnö.

Visa din quiver!
Då får vi väl sparka lite liv i den här tråden igen då.
Det som inom kort ska ändras är att den gamla trotjänaren i grönt ska få en tech, står mellan nya Kingpin och Radical FT. Kan hända att Opinionen får en annan telis-bindning då nuvarande är rätt klen...
Ska även bli intressant att för första gången på runt 7 år(?) åka på en dedikerad pistskida med under 100-midja och med ett par "riktiga" pjäxor på fötterna.
IMG_6599.JPG

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp