Visa din quiver!

Medlem

Lite gammalt och något nytt!
Down skis Yw8 102 (köpta på en mörk parkering a’la narkotikaöverlåtelse).

Atk Freeraider 14 2.0, splitt nya&dyra. Köpta hos tysken så den obligatoriska uppsträckningen av Johan på Alpingaraget får väl ligga med i hur dyra de är...

Scarpa Maestrale, köptes här på Köp&sälj, bussgods efter full betalning, ena pjäxan saknade cantingskruv/mutter, det blev en lärdom och ett jäkla meck att fixa. Skarpas gen.agent i Norge är dock jäkligt bra att ha att göra med!! Gratis skruvar 2dagar senare hem i brevlådan.

Stort tack till LawndartGustav för att ha agerat bollplank i ett halvår gällande vilken setup jag skulle ha.

LawndartGustav

Aktiv medlem
offline sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/ac03a988b6da0c45c5ce66ada9f29c51.jpg[/url]

Lite gammalt och något nytt!
Down skis Yw8 102 (köpta på en mörk parkering a’la narkotikaöverlåtelse).

Atk Freeraider 14 2.0, splitt nya&dyra. Köpta hos tysken så den obligatoriska uppsträckningen av Johan på Alpingaraget får väl ligga med i hur dyra de är...

Scarpa Maestrale, köptes här på Köp&sälj, bussgods efter full betalning, ena pjäxan saknade cantingskruv/mutter, det blev en lärdom och ett jäkla meck att fixa. Skarpas gen.agent i Norge är dock jäkligt bra att ha att göra med!! Gratis skruvar 2dagar senare hem i brevlådan.

Stort tack till LawndartGustav för att ha agerat bollplank i ett halvår gällande vilken setup jag skulle ha.
Super! Scarpas agentur i Sverige sket i mig blankt tidigare, lite olika tänk där =) men tror inte det är samma som har agenturen nu.

Von_vettet

Medlem
LawndartGustav sa:
Vattendroppe sa:
Jag var ju helt säker på att du har haft dem ute på köp och sälj här i några omgångar för ett par-tre-år-sen! Det är inte så att du har en ond tvillingbror?
Haha, köpte dom av
@snej .Som japanskida är de grymma som fan, ska dit i vinter oxå ;) Hade du oxå ett par förut?
Vilka var dina bästa japanskidor? =)
kan fylla i att dra runt på ett par protest i Japan är en dröm! tar med mina för tredje gången gillt dit denna säsong!

xviggenx

Aktiv medlem
Känns som att det är dags för en ny quiver-bild, måste bara orka samla ihop allt från alla olika platser allt bor på..

PNyberg

Ny medlem
Vad konstigt det känns att skriva här igen. Var ett tag sen sist :p

Jag hör vad du säger Hedda. Jag har ju blivit den där vuxne som har allt för få dagar per år. Det ser man även på hur min skidpark har utvecklats de senaste åren.
Från att ha haft, som mest, 9 par skidor, så ligger jag numera på ett "rimligare" 5 ...snart 6. :p

Har inte tagit någon bra bild på mitt "quiver" anno 2018, men det kommer inom kort.

Med det sagt så har jag landat på mellanmjölk+ när det kommer till skidval. Min tanke är att jag ska kunna använda alla oavsett vilken typ av snö det är. Till och med mina bredaste är så pass styva att de funkar fint i hårdare/dåligare snö.
Skidor som är värdelösa i allt utom puder är en lyx jag inte har plats med. Mina Down CD1 försvann för ca 3 år sedan och blivit ersatta av ett par mer användbara skidor som är 13mm smalare. Samtidigt så har mina chargeskidor blivit 5mm bredare, men mycket mer lättåkta.
Resultatet är att det är har blivit OTROLIGT MYCKET enklare att välja skidor inför resor, och det var det jag önskade mig.

Men, det är klart att det är alltid roligast att ha något som är löjligt bra på just det underlaget du har för dagen. Men det är en lyx som är få förunnat (läs skibums/folksomborochjobbarvidettbergåretom)

Heddious sa:
@Hawk100 Mitt knep gällande att ha många par skidor: häng på en och samma ort flera år i rad och lämna kvar laggen över sommaren. Jag skulle inte bli förvånad om det är flera andra i denna tråden som har något liknande upplägg alternativt bor på en skidort alltid.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men utspritt på ett decennie har jag ackumulerat sju par skidor, av vilka fyra par är i regelbundet bruk och två är helt uttjänta. Ett par lagg om året är väl ändå hyfsat rimligt, med tanke på att jag betar av omkring 120 åkdagar per säsong? (Med reservation för tre förvirrade år i början av 10-talet när jag försökte leka vuxenliv och snittade mellan 15 och 70 åkdagar istället.)

Med det sagt så hade jag helt klart bantat skidgarderoben om jag bytt ort varje år eller åkte på kortare resor istället för att hålla mig på en plats. Vild gissning är att jag då hade landat på ett par hyfsat breda pistsmiskare och ett par lätta 110-ish skidor med nån sorts promenadbindning. (Handen på hjärtat är den kombon nog allt jag skulle behöva.)

Och de flesta "färska" säsongare jag träffar på vintrarna har bara ett par skidor, som någonstans efter jul utökas till två om skidsuget är större än partysuget. Någonting säger mig att de som går riktigt bananas i denna tråden inte är den genomsnittliga 19- till 24-åringen som gör sin första alpvända. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Blide

Medlem
Oroa dig inte Per, CD1:eek:rna lever fint i mitt quiver (och drömmar haha) trotts mina högst ödmuka antal puderdagar per säsong ;-)
Luftade dem faktiskt hela 5 dagar på en vecka i Val Thorens förra säsongen - helt grymma vid rätt tillfälle :)

PNyberg

Ny medlem
Gött att höra!
Ja, de är ruskigt fina i mjuk och jämn snö :)

Blide sa:
Oroa dig inte Per, CD1:eek:rna lever fint i mitt quiver (och drömmar haha) trotts mina högst ödmuka antal puderdagar per säsong ;-)
Luftade dem faktiskt hela 5 dagar på en vecka i Val Thorens förra säsongen - helt grymma vid rätt tillfälle :)

Heddious

Aktiv medlem

@PNyberg, du kan ju inte skriva hur många par skidor du har och sen ge nada detaljer.. nu sitter jag här och försöker gissa mig till vad som finns/finns kvar i ditt skidskåp. :)

PNyberg

Ny medlem
Heddious sa:
@PNyberg, du kan ju inte skriva hur många par skidor du har och sen ge nada detaljer.. nu sitter jag här och försöker gissa mig till vad som finns/finns kvar i ditt skidskåp. :)
Muhaha! Gissa på du!

Jag kan börja gissandet:
Jag gissar att du åkte puder idag!

erik_lagg

Aktiv medlem

Is, Bode-Miller-komplex -> elan
Hårt, stökigt, uppkörd lössnö, manchester -> K2 Annex 118
Mjukt, snårigt, skogigt, för lite snö, tokmycket snö, gubbjibb-> Nocopy True (120 breda)

Sistnämnda är slitna så kanske ett par black crows nocta som ersättning...

Corin

Aktiv medlem
Nu så!

Mina skidor från vänster är ett dessa:
Pensionerade Opinion LDE 187, 36 hål per skida eller nåt sånt
Ofrivilligt bänkade Opinion 108 186, hade Beast 16 förut, har också hål för Tecton. Tänkte mig ett par FT 2.0 men har just nu noll peningar. Annars är de daily drivers.
Nordica Helldorado 193 med STH 16.
Opinion Carbon 98 i 179 med Dynafit Superlite 2.0. De jag använder mest just nu
Movement Goldfish-X i 168 med Dynafit Race Manu. Nyligen monterade, och har pga en jävulsk förkylning inte provat än.

Ändå nöjd, inte mycket överlappning där. Allra längst till vänster skymtar brorsan avdankade Faction Eleven5, och höger om det farsans Project 100 Carbon. Atomiclaggen bakom är mina gamla raceskidor.

Dessa drivs något så underligt som en pjäxquiver:

MTN Lab (Med Dynafitliner)
Salomon X-Max 130, ärvda av numera sponsrad kompis, med slitna lifters och tillhörande proffsglapp.
Scarpa Alien RS. Värmde och provade och promenerade, men inte heller dom är åkta än.

Corin

Aktiv medlem
Heddious sa:
Nice samling
@Corin :)
Men nyfiken fråga: vad är proffsglapp för något?
Det tror jag egentligen är när hjulen på en skateboard sitter lite löst så att man kan höra att det glappar. Det ska liksom vara så. Men nu är det att det helt enkelt glappar lite mellan pjäxa och bindning.

Heddious

Aktiv medlem
Corin sa:
Heddious sa:
Nice samling
@Corin :)
Men nyfiken fråga: vad är proffsglapp för något?
Det tror jag egentligen är när hjulen på en skateboard sitter lite löst så att man kan höra att det glappar. Det ska liksom vara så. Men nu är det att det helt enkelt glappar lite mellan pjäxa och bindning.
Skateboarduttrycket känner jag till. Finns inget mer stressande än att åka på en bräda utan skramlande hjul, haha. Men jag får känslan av att skidmotsvarigheten inte är riktigt lika eftersträvansvärd..?

nyckfull

Ny medlem

Från vänster:

- Black Crows Atris med Marker Warden. Har framtills nu varit min dagliga arbetshäst, grymt nöjd, men osäker framtid.
- G3 SENDr 112 med Fritschi Tecton. Ankom i förra veckan så har bara en dag på dem. Allt jag kan säga än så länge är att de är suveräna i alla sitiuationer skutan bjöd på i lördags, med undantag för mycket hårda underlag. 10/10 design
- Salomon MTN LAB 95 även dessa med Fritschi Tecton. Helt suverän kombo. Livlig och förtroende ingivande i de flesta sitiuationer. Smalaste paret skidor jag haft på flera år så kantgreppet och pistprestandan är för mig suverän.

Kör samtliga med ett par Tecnica Zero G Guide Pro(den gulaktiga). Lite för mjuka för mig, men är det enda paret pjäxor med en passform som inte dödar mina fötter.

Har även ett par Völkl Katana,184cm längd, med Salomon Guardian som mer eller mindre är helt pensionerade. Funderar dock på att dra fram dem om påsken ger oss sockersnö.

Kiiivi

Ny medlem

Från vänster Jones Dreamcatcher 154, Jones Flagship 158, Völkl Selecta 158 (rockboard) och Salomon Gypsy 143. Inköpsordningen är den omvända och min kära sambo (skidåkare) tycker det är "evolution of a snowboarder"...

Opinion 108 carbon , kingpin
Line blend
Rossignol black ops 118
Project 100
Range rover sport

Är ganska nöjd med den setupen men alltid sugen på att testa andra modeller :)

Måste säga att jag aldrig riktigt kollat åt g3 hållet förut när det gäller skidor och alltid bara klassat det som ren toppturutrustning men läste på lite och den verkar ju ha en härlig blanding kolfiber o metall. Shapen ser ju onekligen fin ut. Hur upplever du skidan det lilla du testat och skulle du säga att det är mer eller mindre skida än atrisen.

nyckfull sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/024d0c044de866cd8e5f27c990bbede4.jpg[/url]

Från vänster:

- Black Crows Atris med Marker Warden. Har framtills nu varit min dagliga arbetshäst, grymt nöjd, men osäker framtid.
- G3 SENDr 112 med Fritschi Tecton. Ankom i förra veckan så har bara en dag på dem. Allt jag kan säga än så länge är att de är suveräna i alla sitiuationer skutan bjöd på i lördags, med undantag för mycket hårda underlag. 10/10 design
- Salomon MTN LAB 95 även dessa med Fritschi Tecton. Helt suverän kombo. Livlig och förtroende ingivande i de flesta sitiuationer. Smalaste paret skidor jag haft på flera år så kantgreppet och pistprestandan är för mig suverän.

Kör samtliga med ett par Tecnica Zero G Guide Pro(den gulaktiga). Lite för mjuka för mig, men är det enda paret pjäxor med en passform som inte dödar mina fötter.

Har även ett par Völkl Katana,184cm längd, med Salomon Guardian som mer eller mindre är helt pensionerade. Funderar dock på att dra fram dem om påsken ger oss sockersnö.

nyckfull

Ny medlem
Herkaperka sa:
Måste säga att jag aldrig riktigt kollat åt g3 hållet förut när det gäller skidor och alltid bara klassat det som ren toppturutrustning men läste på lite och den verkar ju ha en härlig blanding kolfiber o metall. Shapen ser ju onekligen fin ut. Hur upplever du skidan det lilla du testat och skulle du säga att det är mer eller mindre skida än atrisen.
Kan börja med att säga att mina är 188cm långa och att jag är 186/187cm lång. Inte inköppt hudar ännu(sker imorgon eller fredag) så har inte heller turat på dem.

Vill inte dra några slutsatser än men det jag kan säga är att G3:an inte hade några problem i de förhållandena jag åkte i lördags, dvs. primärt vindpåverkad snö. De var stabila, tysta och gav mig det stöd och den kraft jag sökte. Gillar att åka rakt, snabbt och bestämt, så vill man "ha kul", svänga mycket och skutta kanske det finns bättre alternativ.

Tror att Atrisen blir mer intressanta desto svårare förhållandena blir, men det är något jag definitivt kommer leka runt med när det blir mer av detta.

P.s. åkt cirka 15-20 dagar på mina Tecton. Fantastisk bindning. Åker i stort sätt som en vanlig alpin bidning men kanske inte riktigt samma dämpning, kanske mer är skidan än bindningen dock.

Ludd_3

Medlem
Arbor Westmark rocker 152 med Now IPO bindningar
Burton Nug 146 men Mission bindningar
Vans v-66 boots.
I quivern ligger även en Lib Tech t.rice pro 155 med cartel bindningar

Hittar jag en ride warpig 148 så ryker liben.
Om nån har en krigsgris o sälja så hör av er

Senast ändrad:

iSooLi

Aktiv medlem
Snart dax att börja gallra, fan vad man samlar på sig...

V till H
184 Down Showdown 95, STH2 inserts
182 Rossignol E100, Ross Maxflex WC 150
180 Black Diamond Convert, Speed Radicals
184 ON3P Wrenegade 108, STH2
190 Salomon Q-lab, STH2 inserts
190 Salomon Q-lab, oborrade backups, ligger på köp och sälj
190 Extrem Project 110, STH2 inserts
185 Nordica Girish, STH2 inserts
189 Down Countdown 114M, STH2 inserts
192 Moment Jag Shark, STH2
193 Völkl Confession, STH2 inserts
191 Black Crows Sevun II, STH2
190 Moment Bibby Pro, STH2 inserts

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
iSooLi sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/15854bd4ee6f58e166a8013d8c14638f.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/accc3d9e08f9dbf6329df0450a404eb4.jpg[/url]

V till H
Det där är mina gamla Moment tror jag allt...

iSooLi

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
iSooLi sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/15854bd4ee6f58e166a8013d8c14638f.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/accc3d9e08f9dbf6329df0450a404eb4.jpg[/url]

V till H
Jäpp, det stämmer nog det! Tog över dem efter
@miol11. Har dessvärre inte haft dem på snö än. :/

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
iSooLi sa:
Hasse_Lindborg sa:
iSooLi sa:

V till H
Jäpp, det stämmer nog det! Tog över dem efter
@miol11. Har dessvärre inte haft dem på snö än. :/
Lätt att känna igen de. Enda paret med den grafiken i Europa. ;)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Vattendroppe sa:
@mountain_man

- Hade jag bott på en skidort hade jag haft fler ;)
Well
@Mountain_Man - nu bor jag på skidort.

Quiver med skidor, quiver med pjäxor, quiver med stavar, quiver med stighudar. Det är jävlar i mig en materialsport det här. (Långa Opinionerna finns kvar dem också, men på grund av platsbrist är de inte med mig här i Norge.)

Och om nån vill köpa Down-skidorna är de till salu :)

erik_lagg

Aktiv medlem
A28033D1-C414-40D7-89D3-74B240A28385.jpeg
548D36F6-0164-4072-9D24-BFBE185F4A19.jpeg

Quivern har utvecklats (se ovan) och breddats (i dubbel bemärkelse). Fick ett ryck och köpte ett par nya Völkl Revolt 121. Nytt från bilden tidigare i tråden är också ett par begagnade Faction Candide 4.0. som nu har limmats ihop lite efter delaminering. Tre par skidor på 120+ känns kanske inte som den mest varierade quivern... men två av skidparen är ju mer som försäsongsskidor.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp