Visa din quiver!

Visa din quiver!

Från höger
De första tre är de som följer med på resor
187 Praxis Protest (128mm). Får inserts för Beast 16 och ATK Raider 14. Finns även gamla STH-hål
187 Praxis GPO (116mm). Får inserts för Beast 16 och ATK Raider 14. Finns även gamla STH-hål
179 Down Skis YW8 (102mm). Får inserts för ATK Raider 14
Sverigeskidor
180 Blizzard Bonafide (98mm). STH-hål gjorda
185 Blizzard Cochise (108mm). Duke
Försäsongsskidor
183 Rossignol Axiom dp 110 svartmålade. Borrade för ATK Raider 14
176 Black Dimond Drift (99mm). Har verticalhål o ska få ATK-hål när det behövs
Skidor som inte används just nu
155-165 Fischer RC4 Slalom
181 ON3P Jeronimo (96mm). Inserts för STH, används inte numer, någon intresserad?
186 Blizzard Bodacious (118mm). Borrade för marker race tror jag

Skidor som inte fick plats i årets quiver men är i ägo just nu, hojta om intresse finns.
190 Scott Scrapper (124mm). Duke EPF Small
182 Hendryx Purple Haze (110mm). STH och Dynafit Verticalhål.

Pjäxor
-Salomon MTN Lab
-Dalbello Krypton Pro

Senast ändrad:
Visa din quiver!
LawndartGustav sa:
herrgard sa:
LawndartGustav sa:
ATK raider 14 = 400g/fot med skistopper. Dessutom finns det väl stopper till Superlight 2.0
Hur funkar den om man har Beast-bygeln bakpå pjäxan? Dynafits bindningar säger de ju ska funka med den.
Varför skulle det vara någon skillnad? har inte provat än.
Jag har inte hört (läst om) någon som testat den kombinationen. Dynafit säger att bygeln ska funka med alla deras bindingar. Några på TGR verkar ha testat i Marker Guardian och Kingping med oklart resultat...

Visa din quiver!
First world problems coming up!

Gubbjibb: ThrowDown 103/fks 155

Allround: CountDown 107 m/ ATK FR 14/Marker Griffin demo?

Tur: YW8 102/186 m/ATK FR 14

Proto CountDown 114 m/ Marker Griffon demo/FKS 155?

CountDown 114M m/ FKS 185

Proto YW8 89 m/ ATK 12 demo (til kona)

SD 115 m/ ATK FR 14/FKS 185???

Visa din quiver!

Völkl-familjen ;-)

Racertiger för att smiska pist och skidlärar-trimning
Katana för hela berget, skidan som jag använder för allt ska dock uppgraderas med Marker King Pin
Kuro får komma med även om jag inte kört dom på ett tag, får se om dom följer med till Japan i vinter eller byts ut mot något nyare i 125mm-klassen.....

Salomon Falcon på fötterna i pistsammanhang annars Scarpa Mistrale RS

Bon ski!!!
/C

Senast ändrad:
Visa din quiver!
då va det dax för mig att posta i denna tråd igen:)
Salomon q115 188 för toptur, hårdare före och när det är fortåka på schemat
K2 Obsethed 2011 189 för de andra typerna av åkning

De drivs av tecnica cochise 110

Visa din quiver!

@Maxen99 , funderar på att köpa Cochise 110 också. Vad tycker du om dem? Har du åkt mycket med dem? Provade 120 och de satt väldigt bra på min fot, men tror att 110an skulle räcka för mig.

Visa din quiver!
RWD sa:
@Maxen99 , funderar på att köpa Cochise 110 också. Vad tycker du om dem? Har du åkt mycket med dem? Provade 120 och de satt väldigt bra på min fot, men tror att 110an skulle räcka för mig.
Jag tycker dem är super, älskar det översta spännet!
Dock skulle gåläget kunna vara lite bättre, så tänker du tura väldigt väldigt mycket så ska du kålla på andra pjäxor, men om det va planen så hade du nog kollat på andra pjäxor från början.

Har haft ca 40 dagar på dem

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Maxen99 sa:
RWD sa:
Jag tycker dem är super, älskar det översta spännet!
Dock skulle gåläget kunna vara lite bättre, så tänker du tura väldigt väldigt mycket så ska du kålla på andra pjäxor, men om det va planen så hade du nog kollat på andra pjäxor från början.

Har haft ca 40 dagar på dem
Låter bra! Pjäxor beställda : )

Visa din quiver!

Vinterns Setup:

K2 Pon2oon / Marker Tour F12

Extrem Opinion 118 LDE / Dynafistad och även med inserts

Praxis Protests / Marker Tour F12

Nejdå, inget överlapp alls i vinters uppsättning...

Visa din quiver!
Äh vafan, nu när jag hade allt samlat på ett ställe så varför inte.
9topat.jpg

Det jag vill ha nu är något som är lätt på riktigt (sub 3 kg) för de där riktigt intressanta idéerna, men det kommer nog så småningom.

Jaha, så blev det snett bara för det. Jaja, det är som det är.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Dax att väcka denna tråd! Vad ska alla åka på i år?
Jag ska åka på dessa (får be om ursäkt för den urusla bilden)

Det kan tillkomma ett par Salomon r2 100 eller nått liknande som kan få ett par duke som inte används eller så får obsethed:arna dem, vi får se om det läggs ut nåt spännande på köp och sälj.

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Är väl dags för årets quiver.
En tyngre turskida som kan bombas på, en kul lekskida för alla underlag, och en lättare turskida som jag hoppas inte gör bort sig på långturer i vinter.

Är grymt nöjd med dessa, även om jag gärna hade velat klara mig bra på 2 par skidor, men men ;) Hade varit komplett om jag fått på inserts på Chugachen och SFB, så att jag skulle kunna använda alpinbindning istället för Radicalsen vid eventuell tävling i vår :)

Senast ändrad:
Visa din quiver!
Visa din quiver!
187 Praxis Protest w/ Beast holes
187 GPO w/ Beast holes
190 Down Countdown 114 (1870g) w/ holes for ATK Raider 14
188 Salomon QST 106 w/ Kingpin
181 Down 104L w/ ATK Raider 14 (Down YW8 102 179cm in the picture though)
178 Zero G 85 w/ ATK RT Race
161 Dynafit DNA w/ some light bindings in the future (found in a dumpster and they seem to be ok)

Salomon MTN Lab
Arcteryx Procline Carbon

Not in pictures but still in use:
Extreme Opinion Charger 108 w/ jester demo
Blizzard Bonafide 180 w/ STH 16

Visa din quiver!
Jag var ju helt säker på att du har haft dem ute på köp och sälj här i några omgångar för ett par-tre-år-sen! Det är inte så att du har en ond tvillingbror?

Visa din quiver!
Shit vad det måste bli dyrt att göra säsong nu för tiden!

När vi gamla gubbar (och gummor) gjorde säsong på 90-talet så hade man ett par plank och möjligtvis tittade man in på någon skidshop och köpte ett par gamla plank för några hundringar att ha som ”rockskis” om det var taskigt med snö......
De uppsättningar av skidor ni har kostar ju mer än vad vi totalt pröjsade för utrustning, boende, bira och säsongskort.

En annan fundering är hur fasen ni får med er alla skidor? En person måste ju själv fylla en takbox bara med sina skidor. Åker alla med egen bil????

Säger inte att det var bättre förr, bara annorlunda....... (och förmodligen jevvligt mycket lättare att få råd att säsonga!!!) ;-)

Visa din quiver!
Vattendroppe sa:
Jag var ju helt säker på att du har haft dem ute på köp och sälj här i några omgångar för ett par-tre-år-sen! Det är inte så att du har en ond tvillingbror?
Haha, köpte dom av
@snej .Som japanskida är de grymma som fan, ska dit i vinter oxå ;) Hade du oxå ett par förut?
Vilka var dina bästa japanskidor? =)

Visa din quiver!

@Hawk100 Mitt knep gällande att ha många par skidor: häng på en och samma ort flera år i rad och lämna kvar laggen över sommaren. Jag skulle inte bli förvånad om det är flera andra i denna tråden som har något liknande upplägg alternativt bor på en skidort alltid.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men utspritt på ett decennie har jag ackumulerat sju par skidor, av vilka fyra par är i regelbundet bruk och två är helt uttjänta. Ett par lagg om året är väl ändå hyfsat rimligt, med tanke på att jag betar av omkring 120 åkdagar per säsong? (Med reservation för tre förvirrade år i början av 10-talet när jag försökte leka vuxenliv och snittade mellan 15 och 70 åkdagar istället.)

Med det sagt så hade jag helt klart bantat skidgarderoben om jag bytt ort varje år eller åkte på kortare resor istället för att hålla mig på en plats. Vild gissning är att jag då hade landat på ett par hyfsat breda pistsmiskare och ett par lätta 110-ish skidor med nån sorts promenadbindning. (Handen på hjärtat är den kombon nog allt jag skulle behöva.)

Och de flesta "färska" säsongare jag träffar på vintrarna har bara ett par skidor, som någonstans efter jul utökas till två om skidsuget är större än partysuget. Någonting säger mig att de som går riktigt bananas i denna tråden inte är den genomsnittliga 19- till 24-åringen som gör sin första alpvända. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Visa din quiver!
LawndartGustav sa:
Haha, köpte dom av
@snej .Som japanskida är de grymma som fan, ska dit i vinter oxå ;) Hade du oxå ett par förut?
Vilka var dina bästa japanskidor? =)
Då är det nog den annonsen jag tänker på ;)

Aldrig haft några protest :p De roligaste skidorna jag åkt på i Japan är down skins CD1 eller praxis powderboards. Men R/R-skidor är så totalt annorlunda i åkstilen och egenskaperna att det är som att jämföra äpplen och päron... Det tar en stund att lära om hur en ska åka skidor!

Visa din quiver!
Heddious sa:
@Hawk100 Mitt knep gällande att ha många par skidor: häng på en och samma ort flera år i rad och lämna kvar laggen över sommaren. Jag skulle inte bli förvånad om det är flera andra i denna tråden som har något liknande upplägg alternativt bor på en skidort alltid.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men utspritt på ett decennie har jag ackumulerat sju par skidor, av vilka fyra par är i regelbundet bruk och två är helt uttjänta. Ett par lagg om året är väl ändå hyfsat rimligt, med tanke på att jag betar av omkring 120 åkdagar per säsong? (Med reservation för tre förvirrade år i början av 10-talet när jag försökte leka vuxenliv och snittade mellan 15 och 70 åkdagar istället.)

Med det sagt så hade jag helt klart bantat skidgarderoben om jag bytt ort varje år eller åkte på kortare resor istället för att hålla mig på en plats. Vild gissning är att jag då hade landat på ett par hyfsat breda pistsmiskare och ett par lätta 110-ish skidor med nån sorts promenadbindning. (Handen på hjärtat är den kombon nog allt jag skulle behöva.)

Och de flesta "färska" säsongare jag träffar på vintrarna har bara ett par skidor, som någonstans efter jul utökas till två om skidsuget är större än partysuget. Någonting säger mig att de som går riktigt bananas i denna tråden inte är den genomsnittliga 19- till 24-åringen som gör sin första alpvända. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)
Tror säkert du har rätt!
Och när jag rannsakar mig själv så inser jag att jag lägger löjliga pengar på prylar jag inte ”behöver” dubbletter av i en annan dyr hobby.........

Visa din quiver!
Hawk100 sa:
Shit vad det måste bli dyrt att göra säsong nu för tiden!

När vi gamla gubbar (och gummor) gjorde säsong på 90-talet så hade man ett par plank och möjligtvis tittade man in på någon skidshop och köpte ett par gamla plank för några hundringar att ha som ”rockskis” om det var taskigt med snö......
De uppsättningar av skidor ni har kostar ju mer än vad vi totalt pröjsade för utrustning, boende, bira och säsongskort.

En annan fundering är hur fasen ni får med er alla skidor? En person måste ju själv fylla en takbox bara med sina skidor. Åker alla med egen bil????

Säger inte att det var bättre förr, bara annorlunda....... (och förmodligen jevvligt mycket lättare att få råd att säsonga!!!) ;-)
Jag åkte 3 säsonger på skidor för 450kr så har väl gjort mitt där, nu åker jag mer i Jämtland och turar mer varför jag har prioriterat annorlunda skidor.

Med mindre tid och mer pengar har man möjlighet att äga fler skidor oxå, plus att jag som jag skrev ovan åker mer varierad skidåkning (bode orter, terräng och snö) jämfört med förr då det alltid var offpist på säsong.

Sen appråpå att få med sig skidorna så åker 2 eller 3 par med på längre resor, 114. 116 och 128mm midja är planen till japan. Till Lyngen i vår blir det 104 och 85mm men två par pjäxor. Till Alperna i mars är det osäkert, beror på hur länge jag blir där men också på vilka jag ska åka med, vissa turar mer och har lätta grejor och andra har inte och då hjälper det ju inte mig att ha superlätta grejor på just den resan ;) i vintras hade jag med bara QST 106 med Kinpin till alperna och funkar ju fint både upp och ner men föredrar lättare saker om jag ska gå 3h+

Heddious sa:

Tror det är få av oss som du säger som skaffat alla skidor under en säsong ;)

Av mina skidor så åker ju 128mm midja endast till Japan och kanske Kanada, samma sak med bredare lätta skidor. De som är 116-100 får chans i Sverige och alperna och de under 100 i Sverige och kanske någon extremt lång tur om det ska planeras i alperna ;)

Efter 10-ish vintrar utomlands så känner jag precis som du inte att jag representerar de som gör sin första alpvända, hihi. Vet jag om att jag har fler skidor än de flesta, japp ;) haha men har ju blivit mer av ett intresse med olika sorters åkning också. 115mm midja i ett stenhårt Åre är inte så jäkla ball jämfört med 98mm :D

Visa din quiver!
Monterat och klart. Mancave arbete på fars dag.
Jag har downsizat till två i år. Den skarpögde skymtar i och för sig ett par äldre Nocta för det där Japandumpet som aldrig kommer.

Tillbaka
Topp