Vökl Peregrine 82 vs Enforcer 100

hassel99

Aktiv medlem
Ja jag vet, helt olika skidor som kanske inte skall jämföras med varandra men nu gör jag just det :)

Kör endast pist och har ett par av varje och båda har längden 177cm. Peregrine har radien 15m och Enforce (5-6 år gamla) har 16.5m.
Peregrine är alerterare och svänger lite mer av sig själva medans Enforcer känns stabilare.

I lägre fart är Pergrine roligare då det svänger mer men när det blir lite brantare och går fortare upplever jag att jag inte helt litar på dem och inte har lika mkt grepp som Enforcerna.
Enforcerna behöver jag jobba mer med i lägre farter men när det blir brantare och högre fart litar jag 100% på dem och det går att trycka på i princip hur mkt som helst och de sviker aldrig. Nypistat, uppkört eller lite isigt levererar de alltid.

Kan absolut vara min teknik som inte är optimal men bortsett från det, vad är det rent materialmässigt som gör den här skillnaden?
Finns det några andra skidor som kanske kan kombinera detta, lite mer agila vid lägre hastigheter och som verkligen levererar vid högre hastigheter i både fin pist som uppkört?

Har också ett par Nordica Dobermann Spitfire EDT som även de levererar den här stabila pålitliga känslan som Enforcerna. De är däremot definitivt inte lekfulla.
Peregrine känns lite fladdriga i jämförelse.

Det här är ingen kritik men för att kunna hjälpa till: med dom skidor du beskriver kan du carva ordentligt, alltså skära igenom svängen utan att sladda. Två parallella streck i snön. Vilken bredd på Peregrine?
Det är ju ändå en erkänt kompetent pistskida.
Det finns ju inga skidor som carvar av sig själva, det krävs jobb.
Själv blir jag så avundsjuk på alla raceåkare här i byn när dom friåker i pisterna.
Ha de!

I teorin så borde Peregrine överglänsa Enforcern i bra nypistade och/eller hårda förhållanden, oavsett hur brant backe.
Enforcern borde vara bättre när det blir uppkört och i slush.
5-6 år gamla skidor har troligtvis tappat en del av sin ”stuns” och ger inte tillbaka på samma sätt i utgången av svängen som vid ny.
Är det samma förhållanden du åker när du jämför skidorna?

I teorin så borde Peregrine överglänsa Enforcern i bra nypistade och/eller hårda förhållanden, oavsett hur brant backe.
Enforcern borde vara bättre när det blir uppkört och i slush.
5-6 år gamla skidor har troligtvis tappat en del av sin ”stuns” och ger inte tillbaka på samma sätt i utgången av svängen som vid ny.
Är det samma förhållanden du åker när du jämför skidorna?
Alternerade i helgen bara för att testa just detta.
Ja på nypistat är Perigrine bättre då de är lättare att svänga med men Enforcerna var klart bättre än jag förväntat mig i fin pist.
Efter ett par timmar var backarna fortfarande i bra skick men började bli uppkörda och då upplever jag att Enforcerna håller emot bättre vid belastning.

Som du nämner ger Enforcerna inte tillbaks lika mkt vid utgång även om det går att få till det också men det är en del i det jag benämner lekfullhet. De gör precis vad de skall och är den där trogna kompisen som aldrig sviker men heller inte överraskar.

Skall säga att jag har inte testat på hårt/isigt annat än att det dyker upp lite gröna isfläckar här och där från konstsnö.

Det jag kan tänka mig är värt att testa är Stökli Stormrider 88 och Extrem Project 91.
Lite mer bredd än Peregrine och lite mer frontside än Enforcern.
Jag tycker också det är värt att prova Extrem Formula 88, helt annan typ av skida men väldigt rolig för dom förhållanden du beskriver.

Jag åker på en föregångare till Peregrine, Deacon80. Har endast kort erfarenhet från Enforcer-serien men har nu några dagar på kusinen Unleashed 98.

Tror inte du gör ngt fel. De flesta står kanske i valet att köpa ngn av dessa skidor (eller skidtyper) och du har lyxen av att redan ha båda! 🙂

Det du beskriver verkar ju vara precis det som skiljer de här mycket kompetenta skidorna åt. Tillverkarna försöker förstås kombinera positiva egenskaper som t ex fartstabilitet och lekfullhet, utan att ”tappa” något och lyckas i viss mån bättre och bättre för varje år. Samtidigt som de satsat på vissa spetsegenskaper, t ex stabilitet och farttålighet hos Enforcern och elasticitet och ”pigghet” hos Peregrine.

Men de kan ju inte trolla, en kompromiss är ändå en kompromiss och med din utvecklade förmåga att analysera dina skidors egenskaper tror jag att du kommer att upptäcka de begränsningar och skillnader som finns oavsett vilken skida du prövar.

Enforcer serien fick ju en rejäl uppgradering förra året. Har själv fastnat för Enforcer 89. Kanske värt att testa nya serien. Har kört deacon 80 6 vintrar nu och upplever enforcern mer mångsidig.

Kan absolut vara min teknik som inte är optimal men bortsett från det, vad är det rent materialmässigt som gör den här skillnaden?

För att svara på den specifika frågan så - ja, de är olika - det är mycket mer metall i Enforcern, två lager. Peregrine 82 har bara ett lager metall som dessutom täcker mindre av skidans bredd (bara en "ram"). Peregrine (liksom föregångarna Deacon) får sin spänst genom en tight glasfiberkonstruktion. Sen finns det förstås andra materialskillnader också.

Mina Deacon 80 (som alltså liknar dina Peregrine) känns som en styv pilbåge när man böjer dem... dvs inte bara styva att böja utan även spänstiga - de verkar liksom räta upp sig snabbare än lika styva metallskidor vilket jag tycker mig känna även när jag åker. Tror det är därför de är så omtyckta. Båda har dämpande kolfiberlager, lite mer i Enforcern tror jag vilket nog också ökar deras styvhet.

Själv tyckte jag de första dagarna på mina nya Unleashed 98 (som ska vara litet mjukare än Enforcer 100) var mycket positiva, kanske något att testa om du får möjlighet. Jag har iofs inte samma krav på fartstabilitet som du (jag har t.ex. inte hittat övre fartgränsen för mina Deacon 80) men testare beskriver U98 som mycket farttåliga. Kommer att bli min förstaskida nästa skidvecka - får se om jag släpper mina Deacon 80 helt eller sparar dem till dagar med betongpister.
Börjar bli trött på att släpa runt många par skidor och även jag har efter flera år börjat förstå vissa begränsningar med Deacon 80 i kombination med hur jag åker. Precis som du skriver kan det vara svårt att förstå vad som är begränsning hos sig själv eller hos de skidor man åker på, eller om det handlar om en "mismatch".

PS en skida som ligger ganska nära Enforcern är annars K2 Mindbender 99Ti.

Senast ändrad:
För att svara på den specifika frågan så - ja, de är olika - det är mycket mer metall i Enforcern, två lager. Peregrine 82 har bara ett lager metall som dessutom täcker mindre av skidans bredd (bara en "ram"). Peregrine (liksom föregångarna Deacon) får sin spänst genom en tight glasfiberkonstruktion. Sen finns det förstås andra materialskillnader också.

Mina Deacon 80 (som alltså liknar dina Peregrine) känns som en styv pilbåge när man böjer dem... dvs inte bara styva att böja utan även spänstiga - de verkar liksom räta upp sig snabbare än lika styva metallskidor vilket jag tycker mig känna även när jag åker. Tror det är därför de är så omtyckta. Båda har dämpande kolfiberlager, lite mer i Enforcern tror jag vilket nog också ökar deras styvhet.

Själv tyckte jag de första dagarna på mina nya Unleashed 98 (som ska vara litet mjukare än Enforcer 100) var mycket positiva, kanske något att testa om du får möjlighet. Jag har iofs inte samma krav på fartstabilitet som du (jag har t.ex. inte hittat övre fartgränsen för mina Deacon 80) men testare beskriver U98 som mycket farttåliga. Kommer att bli min förstaskida nästa skidvecka - får se om jag släpper mina Deacon 80 helt eller sparar dem till dagar med betongpister.
Börjar bli trött på att släpa runt många par skidor och även jag har efter flera år börjat förstå vissa begränsningar med Deacon 80 i kombination med hur jag åker. Precis som du skriver kan det vara svårt att förstå vad som är begränsning hos sig själv eller hos de skidor man åker på, eller om det handlar om en "mismatch".
Hittade denna

Ok tänk bara att nyare Enforcer 100 (vet ej vilka du har, de i testet är modell 2020) har lättare ändar med mindre tung glasfiber och mer lätt kolfiber och därmed lägre "swing weight". Så kanske litet närmare Unleashed egenskaper utan att tappa något nämnvärt.

Ja kanske 99an kan vara det du letar efter. Här en test med jämförelse med 100:

Ok tänk bara att nyare Enforcer 100 (vet ej vilka du har, de i testet är modell 2020) har lättare ändar med mindre tung glasfiber och mer lätt kolfiber och därmed lägre "swing weight". Så kanske litet närmare Unleashed egenskaper utan att tappa något nämnvärt.
Kollade och det är 2018 års Enforcer jag har. 100 har väl uppdaterats en gång och sedan 99 så lite har säkert hänt. Får testa och se om det är bra eller dåligt :)

Har testat 99 179cm och ja, det var skillnad.
99:an svänger mer av sig själv, känns mer precis än mina 100 och hade mer av det där roliga jag är ute efter.
Märker absolut skillnad helt och hållet till det bättre.

Precis efter så körde jag även 94 179cm och det var snäppet mer precisa i svängarna.
Båda höll kvar i svängarna och lite svårare att komma ur än mina 100. Ger mer pålitligt intryck men man får hålla lite mer koll på det då det skulle kunna uppstå situationer. Personligen var det positivt men som sagt, behöver tänka på det.
Var inte heller lika viktigt med tekniken på 94 o 99 än på 100 då de presterade bra iallafall.

Hade jag inte kört 94 hade 99 varit ett självklart val men nu blev det svårt :)
Är inne på 94 men dyker det upp ett par 99 till bra pris så...

Tillbaka
Topp