Völkl RTM 75 på Intersport

Pistgubbe

Medlem
Någon som vet något om konstruktion och annat för den serie för Intersport som Völkl gjort, RTM 75 IS? Den säljare jag talade med hävdade att prisskillnaden endast beror på gigantisk inköpsvolym och att material och konstruktion är de samma som för t.ex. Völkl RTM 85 (en av mina favoriter). Idag såg jag ett par 75or för 2 299:- på IS i Göteborg. Kändes nästan korkat att inte köpa dem :)

Som jag uppfattar det är RTM 75 en helt annan skida än RTM 84 (antar att det är den du menar). Definitivt inte samma konstruktion och material!

/MM

Yes, menar 84. Ok, antar att du har rätt. Vill bara tillägga att den inte såg ut som tidigare 75 eller 77. Rent visuellt var den snarlik en 84a. Kollade inte profil o dyl alltför petnoga. Det stod ordinarie pris 8 700:- på dem om jag minns rätt. De kan väl inte hitta på det helt godtyckligt och ta en budgetkonstruktion kan man tycka.

Ordinarie pris 5700 kr men har alltid sålts för 4000 kr Intersportmodell
Konstruktionen är inte i närheten av 84
En helt okey skida

Vill du ha ett par 84-or så spara dom pengarna du tänkte lägga på 75-orka och lägg dom på ett par 84-or
Finns att få tag på från runt 6000 kr och en grymmt bra skida, om du har förmågan att utnyttja det. Annars är ju 2299 helt ok pris
84 och årets 81 är relativt lika men skillnaden är att 84 har titanal och 81 har fjäderstål i konstruktionen, titanal är lättare men i grunden samma syften
75is är en skida för medelgoda åkare och jag tror inte det finns nån metall i dom
Enda likheten med 84 tror jag är grafiken å inget mer, möjligtvis att dom har stålkanterna, bindning och belag

/GC

GoranC sa:
Vill du ha ett par 84-or så spara dom pengarna du tänkte lägga på 75-orka och lägg dom på ett par 84-or
Finns att få tag på från runt 6000 kr och en grymmt bra skida, om du har förmågan att utnyttja det. Annars är ju 2299 helt ok pris
84 och årets 81 är relativt lika men skillnaden är att 84 har titanal och 81 har fjäderstål i konstruktionen, titanal är lättare men i grunden samma syften
75is är en skida för medelgoda åkare och jag tror inte det finns nån metall i dom
Enda likheten med 84 tror jag är grafiken å inget mer, möjligtvis att dom har stålkanterna, bindning och belag

/GC
Olika bättre bindningar på 84, betydligt bättre belag på 84, ingen metall i 75 is
Säger intersporthandlaren att det är nästan samma blåljuger han

ALPINBUTIK sa:
GoranC sa:

/GC
Olika bättre bindningar på 84, betydligt bättre belag på 84, ingen metall i 75 is
Säger intersporthandlaren att det är nästan samma blåljuger han
Ja som att jämföra en röd Dacia med en röd Ferrari, båda är röda, har fyra hjul och en ratt och kallas bil. Men så mycket mer är det inte
//GC

Jag var på väg in till Inter för att köpa dessa. 2800 kr....men frugan hittade på annat pyssel. Nu har soffsurfat lite mer och har nästan fastnat för ett par Fisher Progressor 800 för en femhundring till. Får se vad dagsformen säger. Jag har velat fram och tillbaka länge men bara åkt mellan 4-7 dagar per år (sportlovet) och då har det funkat fenomenalt att hyra. Bara att välja efter underlag...
Nu ser det ut som jag kommer att kunna åka några dagar lite då och då i vinter och det är bängligt att hyra så jag ska köpa ett par billiga pistskidor. Hade siktet inställt på ett par Dynastar Sultan 80 men kör nästan bara i pist och då är det lika bra med rena pistlagg. Nu tappade jag fokus men jag ska iaf in och kolla på RTM... Dock passar inte färgen mina pjäxor....:P 2800 är dock inte så mycket pengar för ett par nya skidor.

matknu sa:
Jag var på väg in till Inter för att köpa dessa. 2800 kr....men frugan hittade på annat pyssel. Nu har soffsurfat lite mer och har nästan fastnat för ett par Fisher Progressor 800 för en femhundring till. Får se vad dagsformen säger. Jag har velat fram och tillbaka länge men bara åkt mellan 4-7 dagar per år (sportlovet) och då har det funkat fenomenalt att hyra. Bara att välja efter underlag...
Nu ser det ut som jag kommer att kunna åka några dagar lite då och då i vinter och det är bängligt att hyra så jag ska köpa ett par billiga pistskidor. Hade siktet inställt på ett par Dynastar Sultan 80 men kör nästan bara i pist och då är det lika bra med rena pistlagg. Nu tappade jag fokus men jag ska iaf in och kolla på RTM... Dock passar inte färgen mina pjäxor....:P 2800 är dock inte så mycket pengar för ett par nya skidor.
Har du provat ett par Fischer Progressor 800? Vad var det som du fastnade för med dem? Dom där billiga RTM:en kan nog vara bättre än Fischer Progressor 800. RTM skidan är en relativt ny modell med Rocker. Skulle jag ge mina föräldrar en skida i julklapp år 2013 skulle det definitivt bli en med rocker, kanske en RTM liknande.

Progressorn har fått väldigt bra omdömen när jag kollat runt på nätet Kan inte bli fel!? De hyrskidor jag gillat bäst hittills är Head Xenon 7 177 eller 178 cm. Körde på ett par Fisher RX 8 i alperna för ett par år sedan och det var sköna skidor när pisten var bra. Jag vill dock ha lite mer bredd under för mitt Branäsharvande.

Hej matknu.

Jag har ett par 900 Progressor 180cm och en kompis har ett par 800.
Vi testade dessa genom byta skidor med varandra, och vi kom fram till att vi båda tyckte att 900 var den klart bättre
skidan. 900 känns mycket mer välbygd och klarade mer fart. 800 mer fladdrig och har en mer plastig känsla.

Jag har bara åkt 5 dagar på mina 900 men de är väldigt lättåkta och behöver knappt någon inåkning.

/s

Det blev Progressor 900 175 cm och jag gillar dem skarpt på min medelnivå. De gör som jag vill i kort och lång sväng. Väldigt lättkörda och busar aldrig med mig. Jag jobbar på att böja knäna mer för att få mer tryck i svängen. Mycket nöjd med skidorna och 400 euro var ok. :)

Tillbaka
Topp