Volkl Sanouk Skis 2007

Alex_Montana

Ny medlem
Volkl Sanouk Skis 2007
tjabba, nan som har erfarenhet av dessa skidor?
Volkl Sanouk Skis 2007
jag ar ute efter en renodlad offpist skida.
jag ar 197cm 100kg
funkar 193 cm?
kan kopa ett par nya for 399$.. sa tror ni de skulle funka for mej?

Volkl Sanouk Skis 2007
Det är stor svängradie och ganska låg vikt, mjuka i toppen och fishtail.
Så gillar du en skida för att surfa offpist tror jag det blir kanon, verkar bra för duckstance.
Vill du kunna köra i bristande skare och i pisten blir det nog sladdsvängar o tungan rätt i mun.

Så gillar du de egenskaperna så slå till. Vill du ha nån fatski som carvar runt o landa switch med så är du ute o cyklar.

Alla sanouk är samma skida, tror dom började tillverkas 04/05 eller nått sånt, men slutat tillverkas nu.

Senast ändrad:
Volkl Sanouk Skis 2007
Vad för typ av offpist skall du köra?

Stora branta berg och långa svängar i hög fart eller tighta svängar i lägre fart iknädjup snö i skogen?

Typen av offpist är av större vikt än dina fysiska mått.

Tex

Volkl Sanouk Skis 2007
Var uppmärksam på att det är en EXTREMT mjuk skida som är VÄLDIGT bakmonterad.

Somliga gillar det, somliga inte.

Volkl Sanouk Skis 2007
Jag har ett par Sanouk som jag har åkt en hel del på.

Sanouks karaktär är väldigt färgad av det mjuka flexet. Skärningen är rak och monteringspunkten ligger långt bak. Personligen har jag Sanouk som min absoluta favoritskida alla kategorier. Den är väldigt traditionell i balans och känsla i puder, men med ett fantastiskt flyt för att vara "bara" vara 110mm bred. Det är ingen skida som man med automatik åker fort på, utan snarare en lättsam och kvick skida som inbjuder till kortare svängar och trixande i trånga passager. Den känns klart kortare och mindre än vad den är när det gäller hanterbarheten. I all form av orörd snö presterar Sanouk enormt bra tycker jag. Det behövs, imagen till trots, varken djup eller perfekt snö för att den ska komma till sin rätt, utan den gör dålig och svåråkt snö hanterbar på ett sätt som få andra skidor. Jag väger 75kg och för mig är Sanouk verkligen mjuk i känslan. Mjuk som i jävligt mjuk alltså, precis som FF säger ovan. För dig kommer den att bli helt absurt mjuk i karaktären och jag har nästan svårt att föreställa mig hur det kommer att bli. Men så länge du håller dig till orörd offpist så kommer det att fungera bra ändå tror jag. 193cm är i det kortaste laget. Du hade lätt kunnat köra på dryga två meter om det hade funnits en sådan variant. 193:an hanteras med lätthet även av mindre tjejer som väger neråt 60kg. Få, om ens någon skida över 190cm är lika lättåkt. Jag har kört en hel del skidor och har aldrig testat något i den storleksklassen som ens har varit i närheten av att vara lika lättkört.

Allroundpotentialen är... begränsad... I pisten är Sanouk av förklarliga skäl inte speciellt underhållande, även om man tar sig fram. I mjuk snö går det tom att få till skärande storslalomsvängar, men när underlaget hårdnar finns inget att hämta. Sanouken har också riktigt svårt för ojämnt underlag, oavsett om det är uppkört utanför eller i pisten. Mjukheten gör att det fladdrar REJÄLT om man pressar på lite. Får man lite smällar går det hela vägen in under foten och skidan bara viker sig. I branta offpiståk med håriga insteg/passager med isigt underlag är Sanouken inte heller någon trygg kamrat att ha med sig.

Typen av skida är lite föråldrad egentligen. Sanouk är i mångt och mycket en ren puderskida, men med begränsat midjemått och traditionell form och spann. De skidor som numera kan sägas motsvara Sanouk har rocker och oftast även inverterad skärning. Men för mig är ändå Sanouk en oöverträffad skida i många avseenden. Jag tycker den fungerar utmärkt som endaskida under en alpvecka där det snöat nyligen tex. Man tar sig fram skapligt i pisten pga den traditionella skärningen och så fort det blir orört så går den fantastiskt och all åkning blir lätt, enkel och kraftbesparande. Sanouk är alltså inte en lika utpräglad komplementskida som några av dagens puderlagg.

Frågan är inte om det är en bra skida eller ej, för det är den tveklöst för vissa typer av åkare, utan om den klarar av en så pass stor och tung åkare som dig OCH om den har den karaktär som du letar efter. Om du ska uppskatta Sanouk är det en förutsättning att du verkligen gillar mjuka skidor. Är du en åkare som gillar att ladda på och bomba dig ner för stökiga linjer så kan det knappast bli mer fel. Då behöver du något med betydligt mer stuns.

Senast ändrad:
Volkl Sanouk Skis 2007
Tack, MnO, battre svar far man inte!

jag ska endast anvanda den for offpist, men kanske lite mer stokiga linjer, inte stora oppna falt.. mer som tex sa "tighta svängar i lägre fart iknädjup snö i skogen"
jag har ett par mantra som jag alskar men dom gar bast i pisten. sa vill ha nagot kompliterande offpist.
har ni nagra andra rekomentationer av skidval. garna fjolarsmodeller eftersom jag har nagot begransad budget.

Senast ändrad:
Volkl Sanouk Skis 2007
Alex

Jag behövde i princip samma komplement. Jag har en Karma (lillebror till Mantra) men jag tycker den är för styv och smal för Fernie (I princip uteslutande skogspuder åkning).

Väger 110 och är 191.

Mitt val föll på Goodha 114 och den sista konkurenten att falla var en 4FRNT VCT 189.

Sanouk föll under "vill inte ha Völkl" (lång historia om en bojkott mot kina tillverkade skidor).

Jag valde även bort alla rockers eftersom jag känner att det är något jag vill provåka innan jag köper. Desutom så ville jag ha en skida som inte är döden mellan offpiståken. Vill faktiskt även ha en trevlig (eller åtmistånne inte otrevlig) upplevelse när jag transporterar mig.

Midja över 110 och pris under 4000kr är jättesvår kombo. Goodhan klarar det men i övrigt så är det ju rea på internet siter som gäller.

Om du kan vänta en dryg vecka så kan du få en rapport hur skidan beter sig under 110kg gbg fetto. ;)

Tex

Senast ändrad:
Volkl Sanouk Skis 2007
Mno ger en bra beskrivning av Sanouk, men jag vill lägga till en sak. För det första upplever jag inte mjukheten som lika störande när det är stökigt, fast givetvis är inte Sanouk förstavalet i sådana förhållanden. Man får helt enkelt välj att köra med lite mer "flow" istället för rå attack (som passar mina andra favvollagg Explosiv).

Som MnO skriver är flytet förståss den dominerande känslan på Sanouk, men den uppför sig också på et väldigt speciellt sätt i sväng. En carvingskida på hård snö använder skärningen för att skapa böj i skidan och det är sedan det som gör den skärande svängen möjlig. Hela Sanouks design är på ett liknande sätt gjord för att man även lössnö skall få den där böjen i skidan. Toppens design och flexkarakteristiken är sådan att direkt när du säter tryck på skidan så böjs den och går in i sväng. Skillnaden mot princip alla andra skidor (förutom möjligen sådana med rocker) är att svängen i pudret liksom känns skärande medan en normal hård skida gör en mer eller mindre utdragen sladd.

Denna effekt tycker jag funkar både när man blåser på i lite längre sängar och när man tightar till det lite (så länge det ä någorlunda mjukt). Ett ytterligare fenomen är att bakmoneringen gör panikmanövrar enkla. Ändå är inte den superlånga nosen bångstyrig, eftersom den liksom drar in i sväng på det där "skärande" sättet.

Överlag gör detta att man på Sanouken kan stå väldigt "framåt" i en aktiv svängposiion och ändå ALDRIG riskera att skidan dyker. Därmed inbjuder den till en väldigt speciellt aktiv åkstil i den mjuka.

Volkl Sanouk Skis 2007
HitMe sa:
Skillnaden mot princip alla andra skidor (förutom möjligen sådana med rocker) är att svängen i pudret liksom känns skärande medan en normal hård skida gör en mer eller mindre utdragen sladd.
Helt sant och det är faktiskt just därför som jag håller Sanouk som min favoritskida oavsett kategori. Jag har hittills inte testat någon annan skida där jag kan lägga ner samma typ av skärande svängar i lössnö. Rocker har jag begränsad erfarenhet av, men jag ser fram emot den dag då jag hittar något som går lika bra eller bättre än Sanouk i mjuk offpistsnö.

Volkl Sanouk Skis 2007
Jag kan instämma i att sanouken ger en väldigt speciell och skön känsla när man anpassat tekniken på lämpligt sätt. Svisha fram genom böljande terräng har sällan varit så roligt.

Anledningen till att jag inte gillade skidan totalt sett var att jag fann det vara nära på omöjligt att hoppa ut för saker utan att skidorna böjde sig så mycket att man landade som i ett bombhål och nästan fick spetsarna i ansiktet. Tvärstopp mao...

Att basha igenom uppkört puder tyckte jag dock funka helt ok också. Så länge det är mjukt. Efter att man vant sig vid och accepterat att skidspetsarna (två tredjedelar av skidan...) förde helt sitt eget liv framför en i höjdled.

Volkl Sanouk Skis 2007
Kort inlägg bara:

Big Daddy är bred och billig (och bra enligt mig). Lite kraftigt spann kanske.
145-125-129 och riktpriset är väl runt 399 euros i Conrads verklighet.

En helt annan skida än Sanouk, men väldigt trevlig. Lätt, spänstig och förutsägbar. Det gäller i alla fall upp till medelhög fart. I tokladd-fart visar den lite tendenser att resa sig bak, något som förmodligen är kopplat till tidigare nämnda spann. Jag har kört skidan ett tag nu och gillar den som allroundkamrat i alpmiljö.

Dock hittade jag en ny favorit i helgen i Crea Solo Pro, aka Blizz Titan Pro. Hard as hell, men jävlar vad fint den gick! Det var nog det mest kompententa bombarredskap jag någonsin testat. (Visserligen kanske också den jobbigaste skidjäkeln hittills på slutet av dagen..)

Volkl Sanouk Skis 2007
Riktigt bra tråd. MnO, HitMe - ni har precis rättfärdigat ett köp av Sanouker för mig (kroniskt prylberoende).

Tack och bock:)

Tillbaka
Topp