Jag har ett par Sanouk som jag har åkt en hel del på.
Sanouks karaktär är väldigt färgad av det mjuka flexet. Skärningen är rak och monteringspunkten ligger långt bak. Personligen har jag Sanouk som min absoluta favoritskida alla kategorier. Den är väldigt traditionell i balans och känsla i puder, men med ett fantastiskt flyt för att vara "bara" vara 110mm bred. Det är ingen skida som man med automatik åker fort på, utan snarare en lättsam och kvick skida som inbjuder till kortare svängar och trixande i trånga passager. Den känns klart kortare och mindre än vad den är när det gäller hanterbarheten. I all form av orörd snö presterar Sanouk enormt bra tycker jag. Det behövs, imagen till trots, varken djup eller perfekt snö för att den ska komma till sin rätt, utan den gör dålig och svåråkt snö hanterbar på ett sätt som få andra skidor. Jag väger 75kg och för mig är Sanouk verkligen mjuk i känslan. Mjuk som i jävligt mjuk alltså, precis som FF säger ovan. För dig kommer den att bli helt absurt mjuk i karaktären och jag har nästan svårt att föreställa mig hur det kommer att bli. Men så länge du håller dig till orörd offpist så kommer det att fungera bra ändå tror jag. 193cm är i det kortaste laget. Du hade lätt kunnat köra på dryga två meter om det hade funnits en sådan variant. 193:an hanteras med lätthet även av mindre tjejer som väger neråt 60kg. Få, om ens någon skida över 190cm är lika lättåkt. Jag har kört en hel del skidor och har aldrig testat något i den storleksklassen som ens har varit i närheten av att vara lika lättkört.
Allroundpotentialen är... begränsad... I pisten är Sanouk av förklarliga skäl inte speciellt underhållande, även om man tar sig fram. I mjuk snö går det tom att få till skärande storslalomsvängar, men när underlaget hårdnar finns inget att hämta. Sanouken har också riktigt svårt för ojämnt underlag, oavsett om det är uppkört utanför eller i pisten. Mjukheten gör att det fladdrar REJÄLT om man pressar på lite. Får man lite smällar går det hela vägen in under foten och skidan bara viker sig. I branta offpiståk med håriga insteg/passager med isigt underlag är Sanouken inte heller någon trygg kamrat att ha med sig.
Typen av skida är lite föråldrad egentligen. Sanouk är i mångt och mycket en ren puderskida, men med begränsat midjemått och traditionell form och spann. De skidor som numera kan sägas motsvara Sanouk har rocker och oftast även inverterad skärning. Men för mig är ändå Sanouk en oöverträffad skida i många avseenden. Jag tycker den fungerar utmärkt som endaskida under en alpvecka där det snöat nyligen tex. Man tar sig fram skapligt i pisten pga den traditionella skärningen och så fort det blir orört så går den fantastiskt och all åkning blir lätt, enkel och kraftbesparande. Sanouk är alltså inte en lika utpräglad komplementskida som några av dagens puderlagg.
Frågan är inte om det är en bra skida eller ej, för det är den tveklöst för vissa typer av åkare, utan om den klarar av en så pass stor och tung åkare som dig OCH om den har den karaktär som du letar efter. Om du ska uppskatta Sanouk är det en förutsättning att du verkligen gillar mjuka skidor. Är du en åkare som gillar att ladda på och bomba dig ner för stökiga linjer så kan det knappast bli mer fel. Då behöver du något med betydligt mer stuns.