Völkl Sumo är konstig.

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
Völkl Sumo är konstig.
Är det någon som har förstått poängen med att göra en 125 bred skida som bara är 175 lång och nästan mittmonterad? Det gör iallafall inte jag, så någon kanske kan upplysa mig?
Vad är det tänkt man ska använda den till? Inte är det puder iaf. Show-off på afterskin möjligtvis?

Völkl Sumo är konstig.
längden beror på att bredden gör så att skidan inte behöver vara lika lång! Den är antagligen byggd för BC jibbing, men du kan ju montera en skida som du vill! Den är ju fortfarande ett pudermonster trots att den är mittmonterad! Antar att bakänden är väldigt mjuk så att den sjunker lätt, så på så sätt kanske den itne dyker ändå! Antar att det är så här Völkl resonerar!

Völkl Sumo är konstig.
david är en snedseglare.
men har det inte blitt lite inflation i midjebredd.. ska det verkligen vara bra med så jävla feta skidor att hoppa med?

Völkl Sumo är konstig.
precis, backcountry jibbing,och varför skulle man inte kunna använda den till puder förresten ?

Völkl Sumo är konstig.
snick-snack. visst, skidan kommer inte sjunka ner djupt i snön, men den kommer ändå vilja dyka tror jag.

Völkl Sumo är konstig.
Tror verkligen inte den dyker, och eric pollards skidor är väl inte så långa ? han prophet alltså, och dom funkar ju hur bra som helst i puder

Völkl Sumo är konstig.
line prophet är 186cm...
Alltså jag tycker bara det är en konstig skida, eftersom tex pistols måste ju vara mer lättjibbade i BC:t och tex Sanouk kommer vara bättre i pudret. Därför hamnar sumon i någon slags konstig gråzon mitt emellan.

Völkl Sumo är konstig.
Har för mig att jag läste någonstans att de troligtvis skulle passa bra för skogsåkning i Kanada men vem vet, de lär ju inte ha en chans i pisten iaf ;)

Völkl Sumo är konstig.
hittade den inte i st anton... ingen som ville köpa in den har jag för mig.
jovisst, värsta carvingskidan!

Völkl Sumo är konstig.
Wallys puderskida har måtten 168-125-150 och finns endast i 176 cm (icke TT)så de kanske inte är så tokigt ändå om flera tillverkare har liknande skidor? Det känns onekligen konstigt med så korta skidor för puder men de kanske inte är tänkta för höga farter och jag tror det kan handla om att en sandwichskida med de måtten i två meters längd skulle bli rätt tungjobbad, ni som åkt Big Daddy där ute borde veta vad jag menar. (Big Daddy är inte sandwich men lång och tung)

Völkl Sumo är konstig.
Snowboards är korta, ~165 cm, å dom kör ju fortfarande skjortan av skidåkere i pudret. Johan Olofsson körde 1000 fallhöjdsmetrar i Alska, vrålbrant med klippor och annat skit, på 38 sekunder, 1995.
Det är för mycket racing i friåkningsskidorna från dom stora tillverkarna. Dom har inte fattat hur man designar offpist skidor, dom är helt enkelt inte intresserade! Men völkl är nog på rätt spår.
Annars är det bara att vända sig mot små inovativa skidmärken för att få något bra eller customtillverkare.
Men en sak är säker å det är att dom stora europeiska drakarna är ointresserade av denna typ av skidor eftersom pengarna finns hos Schweiziska fluorooveralls åkare. Har hört rykten om att Salomon lägger ner scream och friåknings serien eftersom dom flesta vill åka på Anja skidor.
Kolla in: Mina skidor (Hendryx), priorskis.com eller www.capitalskis.com

/H

Völkl Sumo är konstig.
grejen är att vi kanske glömmer vilken typ av puder skidan är gjord för. Det finns ju många olika förhållanden.. Sumon borde ( enligt mig! ) vara gjord för bottenlös pulver puder. och inte i första hand för puder med skare eller "svenska förhållanden".. Dessutom gillar jag hela debatten om att mittmontering inte funkar offpist.. Jag har aldrig haft något problem med den och Seth morrison verkar inte ha större problem med att köra nästintll mittmonterat (han kör på +5 core center ligger vid 7,5 på K2 skidor om jag inte är helt ute..).

Völkl Sumo är konstig.
Jag snackade med en kille på völkl och han sa att dom var till för att efterlikna surfing så mycket som möjligt och att dom hade provet en massa olika längder och bredder och kommit fram till att den skulle vara kort och väldigt bred. Den är inte till för BC jibbing för den har ganska låg tip, inte mkt att landa fakie med i puder.

Snödjup

Tillbaka
Topp