Völkl V-Works RTM vs RTM 84, Någon som har koll inför stundande köp...?

Riffe

Ny medlem
Tjena

Är det någon här som testat eller har allmän koll på den faktiska åkskillnaden mellan v-Works och vanliga RTM 84??
Är en relativt duktig åkare 187 och 80kg, vältränad.
Åker 85-90% pist gillar fart men även korta kvicka svängar.
Vet inte om jag skulle märka någon skillnad på RTM 84 gentemot V-Works RTM, dvs skulle det vara värt de extra pengarna??

Någon som har koll...?

Senast ändrad:
Åker själv på RTM V-Werks men har inte testat vanliga RTM.
Du kommer absolut att gilla skidan. Går att slö åka på den tryck på och du har en sjuk skön skida som svarar och går att pressa till riktigt korta svängar om man vill. Skidan sväljer bra stökig snö då det blivit uppåkt på em. Skidan är väldigt lätt och ser dessutom sportig ut.
Kolla runt på div butiker, skidan finns på rea nu och kan handlas till samma pris som vanliga RTM skidan. :)

Jag har idag testat båda skidorna i Vemdalen (8-10 grader kallt, nypistat efter gårdagens 10 cm kallsnö). Om vi bortser från priset, så skulle jag välja V-WERKS RTM framför std-RTM-84.

Resonemang: Skall man välja den skidtypen och tillhörande åkstil, så skall man gå hela vägen, dvs. välja V-WERKS RTM. Jag upplevde nämligen V-WERKS som outstanding på is.

Sedan kan jag nämna att även om jag upplevde skidtypen som "Häftig", så var de inte av den typ jag söker. Jag hamnade i en position med brett mellan skidorna, så att kanterna greppade ordentligt. Sedan var det bara att ösa på från kant till kant utan minsta bekymmer med greppet. Begränsningen låg i mina benmuskler.
/Allan

Tack för svar..
Skidor inköpta..!
Blev först ett par vanliga RTM 84 men det var något fel på ena skidan (bindningen glappade).
Resulterade i att jag lämnade tillbaka dom och köpte ett par V-Works RTM istället :-)
Nu väntar resan till Italien 2veckor med härlig åkning..

Har ej åkt på RTM 84 däremot vanliga Code förra årets model och V-Werks Code detta årets model båda 185 cm långa.
Ingen tvekan, även om båda skidorna är riktigt bra grejor, är V-Werks är vassare, väldigt lätta och vridstyva. Vilket gör dom riktigt lättåkta och exakta, förutsatt att man är en mkt god skidåkare. Är helt klart bland det bästa jag åkt på. Har åkt på flera olika typer Race Dept lagg från Völkl. V-Werks verkar vara väldigt allround, har alltså ett stort register.

Under 4 dar i Sälen helgen som var (på ett par 8-10 år gamla Fischer 170cm med 68mm midja) för att få igång kidsen, ägnades kvällarna åt diverse surfande på olika forum & nätbutiker efter något 'mer'. Är 190/90kg och upplärd på de långa varianterna i fornstora dar, och har väl bara åkt 4-5v de senaste 8-10 åren, men tar mig ner rätt skapligt i alla typer av backar (=preppade pister!!!) och tycker jag hittat ingången till carving-åkning ganska hyggligt. Tycker mina Fischer blev lite skakiga frampå dan, och efter att läst en mängd - inte minst här - insåg jag att det kanske inte är alldeles underligt.

Flera av er - inte minst GoranC, Nitrogendykare & Mountain_Man - tycks förespråka RTM 84 V-Werks. Jag utgår ifrån att jag inte är körmässigt på er nivå, men var jag än läser så tycks den funka för för allt mellan bättre medel till toppåkare så när jag hittade den på skidbutiken.com för 8,595:- kunde jag i förrgår inte hålla mig! Får svårt att testköra så ett skott från höften senare låg ett par 181cm i varukorgen! :) Jag tänkte som så att ett par bättre än mina går säkert loss på 5-6,000 och då är ju detta bara 2,000 till... Utslaget på massa år... För något av det bästa marknaden uppbringar, efter vad jag förstår... Problemet att övertyga frun om nödvändigheten att köpa skidor för det priset fick lösas med det gamla vanliga - lite sparade tipsvinster och en del mummel-mummel. Ett koncept jag antar att ingen annan här inne använt sig av! :cool: Även om V-Werks nog kan vara skapligt overkill för mig, gillar jag tanken att den eller dom veckorna om året jag åker framöver så står jag på bland det bästa som finns. Vill heller inte härja med fler par, så dom här verkar vara grejen.

Idag knackade UPS på dörren med ett långt paket! Inget sugen alls... :P Får återkomma med en rapport om hur proffsgrejer funkar under en amatör så snart dom provats.

Senast ändrad:
Ett stort grattis :)
Premiär Åkte mina i dag i Trysil, för säsongen, har kört på lite andra tidigare
Och kan bara konstatera att dom är löjligt bra. Finns liksom ingen övre gräns för dom i pist, och då har jag inte slipat mina sen förra säsongen, bara lite diamantbryne i februari.
Ner med höften och kör.
Bytte och premiäråkte efter lunch till mina nyfyndade 11 års Kuro, och dom var lika bra dom i allt som bjöds utanför pisten i Trysil
Så, ryggskydd, hjälm och bra pjäxor så är det bara att åka på i allt du kan i och orkar.
En privatlektion för att snabbt kunna nyttja prestandan anbefalles. Fem rätt på bongojoker blidkar frugan :)
/GC

Senast ändrad:
Grattis till ett par fantastiska skidor. Har köpt 1par vassare pjäxor inför säsongen. Nyslipade (bryta)och nyvallade, bara några dagar kvar innan jag får stå på dom igen. Skriv gärna ditt intryck när du åkt på dom.

@BillShankly
Kul ... blir de för tuffa för dig kan jag du få byta mot mina RTM 84 ... ;-) Jag hade grymt roligt med mina i Tandådalen i söndags, jag blir lika glad varje gång jag ställer mig på dem! Som på alla skidor har kantslipningen stor betydelse för hur skidorna känns och beter sig. Jag har nu kanterna hängda 1 grad och kör sidokanten på 88 grader, drar (slöar kanten med ett bryne) av ca: 20 centimeter i toppen och 10 centimeter i bakänden. Denna slipning ger mig ett perfekt grepp i kalla konstsnöpister (med inslag av natursnö) utan att vara jobbigt greppigt, dvs det är lätta att gå mellan skär och sladd.

Glad & God Jul!
MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp