Vore fint med lite forspaddling här på freeride!

KimGsson

Ny medlem
Undrar först om det är några som håller på med forspaddling? I så fall vore det kul om det skulle kunna dyka upp någon artikel då och då, om forspaddling. Det är en växande sport i sverige och en ganska stor sport i U.S.A.

Kan förklara lite för de som inte vet vad det är.
Man sitter i en kayak och paddlar ner för en fors helt enkelt. Man sitter iINTE i en gummiflotte som många tror, det kallas rafting tror jag. Det finns lite olika typer av forspaddling. En är freestyle där man surfar en våg eller vals som bildas av ojämnheter i forsen. I den utövar man olika trick. En annan typ är creeking där man tar sig ner för forsen på kluriga ställen (kan liknas med storbergsåkning på skidor).

Vore kul med en artikel i alla fall så folk får upp ögonen. Det är en fantastisk sysselsättning på sommaren då den liknar skidåkning väldigt mycket i känslan.

Om någon undrar något om forspaddling skriv gärna i min GB.

//Kim

Senast ändrad:
Alltid något.. hoppas några läser den då.. men kom igen någon här på FR borde ju paddla??

jag forspaddlade för första gången i förrgår å ja måste säga att de va de värsta ja gjort i hela mitt liv. jag hamnade under vattnet hela tiden å ja. farligt!
fast jag ska prova igen tror jag. när jag blivit frisk.

De e inte så farligt faktist. Ganska få skador och olyckor. Men man måste alltid ta safety first annars kan det vara farligt.
titti de kommer;)

Det var roligt, men läskigt första gången =) Fick smaka mer på vattnet än luften iaf, haha

Körde en hel del fors för några år sedan när jag spenderade en del tid i england (har en del riktigt råa valsar där över), fast här i skåne är det lite drag i bäckarna så har inte blivit så mycket på sistone. Lite surfning och lek i vågorna ute på havet bara.

Men visst, en sjukt adrenalinkick är det! :)

WITMatrix sa:
Körde en hel del fors för några år sedan när jag spenderade en del tid i england (har en del riktigt råa valsar där över), fast här i skåne är det lite drag i bäckarna så har inte blivit så mycket på sistone. Lite surfning och lek i vågorna ute på havet bara.

Men visst, en sjukt adrenalinkick är det! :)
coolt, hade ingen aning om att det finns bra paddelvatten i england. hehe nej skåne har dåligt med forsar men de finns väl några små sträckor i alla fall. De e grymt kul att surfa på öppet vatten skön känsla att glida med.
Det är alltid den stora letan efter adrenalinkickar som driver en:D och *** såklart

Har själv just varit ute och lekt i Ljusnan i Bruksvallarna. Riktigt skoj paddling. Så vist fins de forspaddlare här på freeride. Börjar dock bli lite stenigt men går nog bra att paddla ett par dagar till.
Glad midsommar på er alla

Jag håller på med forspaddling, det är inte så farligt som alla tror. De flesta skadorna sker på land.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp