walkie talkie!

IvanTheMan

Medlem
walkie talkie!
Har tänkt på att dewt kan va fett skönt att använda walkie talkies på berget om man är ett par stycken som är ute och hajkar. Är det nån som vet vilka modeller som är bäst och mest pålitliga?
Har hittat nåra som kostar 799 paret det lät ju rätt billigt...
nån som har erfarenhet eller vetskap?

walkie talkie!
Jag har bara erfarenhet av Motorola och de suger apballe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

walkie talkie!
Köp walki talkien i en jaktaffär, inte sport! Då vet du att du får grejor som funkar och e mkt pålitliga, har själv ett par, ganska små.. 1,5 mils räckvidd. Antagligen bättre högt uppe på berget utan massa störningar.

walkie talkie!
Japaner, japaner, japaner och något enstaka jättegammalt tyskt fetto...då är ju faktiskt en elgura ballare...faktiskt mycket tuffare...

walkie talkie!
dra till en jaktaffär o köp dig en jaktradio, dom grejerna klara ganska långa håll, fast de beror på om du köper en 31:a lr en 155:a. 155:orna är mindre. har jag för mig....då kan du dessutom sitta o lyssna på alla lokala jägare som sitter o snackar skit.

fast en jaktradio är ganska dyr. om an ska ha nåt som funkar dvs...

walkie talkie!
Jaktradios är oftast dyra och klumpiga eftersom de har så långa antenner, men är det räckvidd du vill ha så är det enda möjligheten. Användningsområdet måste man tänka på, hade du tänkt dela upp dig i olika grupper på berget och hålla kontakten?

Då behövs det rejäla grejer, Motorola fungerar hjälpligt, men kommer det ett stort berg ivägen är det kört. Det som de flesta använder det till är att åka i samma grupp, men kanske hålla kontakten när ena är på väg upp men den andra på väg ner. Det bästa användningsområdet är ju för fotografering, och då räcker det oftast med en billig sak som inte räcker flera mil.

Några modeller mellan 250-5000 spänn finns på: http://cgi.algonet.se/htbin/cgiwrap...uctGroup=Komradio & scanner&offset=0&limit=15

Själv har jag några små franska som heter President av en ganska billig modell. Funkar utmärkt att fota med, och räcker 3-4 km i om det inte är hinder i vägen.

>> RR <<

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp