Whistler / BC säsong 07/08 ngn?

Hur är det med jobb där? Om man kommer mellan jul o nyår, finns det jobb o få tag i då? Eller ska man satsa på att glida en hel säsong istället, min plan var ju att fortsätta efter på alternativt dra en annan repa runt nåt soligt land innan, men måste ja ha 70lök för o leva på där plus säg 20papp för 2månader nån annan stans blir det ju svårt att få ihop innan början av november... så då kanske man måste ha ett jobb tänkte jag för att klara sig undan lite bättre...

/ n

Jag och polaren ska till Whistler... vi ska jobba och har fixat tillståndet. Även fast det kan va skönt att bara ta de lugnt och inte jobba så orkar man nog inte med 5-6 månader. Kan va bra att jobba då man kommer in i det sociala livet lite mer. Träffar mer folk.

Är det någon som är sugen på att dela lite boende så hör gärna av er.

Ha de bra alla.

jag ska till kanada och åka skidor! och letar bummare att dela boende och skidupplevelser med! hör gärna av er om ni har någon sovplats över!
/D

Tjenare!

Jag tänkte också dra iväg till kanada och whistler detta året.
Planerna är att sticka i november/december och sedan stanna till sista april.
Jag har inte hittat ngt boende än, men det klart roligaste är om det finns andra bummare här som är intresserade av att dela lägenhet.

Hittar ni någon lägenhet eller kanske bara vill skapa kontakter innan så kan ni höra av er!

/Rikard

Ser helt klart ut att finnas ett intresse för Whistler och att dela boende. Någon som har ett tips på hur man fixar boende, visst. Självklara är lokala tidningen, men det finns så många annonser att det är svårt att veta vilka som är något att ha. Vad ska hyran ligga på per person? Alla tips är välkomna :)

iban sa:
Självklara är lokala tidningen, men det finns så många annonser att det är svårt att veta vilka som är något att ha. Vad ska hyran ligga på per person? Alla tips är välkomna :)
Vi gav 4 000 var i månaden för... 55m2. Vale inn i creekside. Sen vet ja att vi va bland dom som betalade mest i förhållande till m2/person. Men hör med, X-bite, h-a-g-a, CrazyKRUSE, kakin. Dom har bra koll på det dära. Kan även höra med Rydellen och qvenner.

Hade också tänkt att dra dit. Någon som vill dela boeende o.s.v? Någon som vet om det är för segt att vara där i 4 månader utan att jobba?

makafone sa:
Hade också tänkt att dra dit. Någon som vill dela boeende o.s.v? Någon som vet om det är för segt att vara där i 4 månader utan att jobba?
Vi va där förra året i 5-6 månader och man kan säga som så här. Det blir INTE segt att inte jobba. Men det skadar inte att få in lite pengar. Speciellt inte när det börjar lida mot Telus festivalen! Sjuuuukt bra party i en hel jäkla vecka. Samt massa roliga comps, uppträdanden osv :D

Okej, bra svar PNyberg. Får ta och kontakta någon av dom du nämnde, de kanske har något tips. Men det ser ut att vara enkelt att fixa någon att dela med om behövs :)

iban sa:
Okej, bra svar PNyberg. Får ta och kontakta någon av dom du nämnde, de kanske har något tips. Men det ser ut att vara enkelt att fixa någon att dela med om behövs :)
Helt klart. Det vimmlade av boenden ett tag i whissy. Bara att ha lite tur så får man bo mitt i centrum som x-bite aka Alexis Lundmark gjorde!

Jag mina tre tjejkompisar ska åka till whistler säsongen 07/08! Vi har precis fått arbetstillstånd och letar därför jobb och boende från mitten av december till april. Nån som har nått tips?
// Carolina

K2Caro sa:
Jag mina tre tjejkompisar ska åka till whistler säsongen 07/08! Vi har precis fått arbetstillstånd och letar därför jobb och boende från mitten av december till april. Nån som har nått tips?
// Carolina
mitt tips: stanna längre än april. våren e så fin där!

vi stack hem typ 24 april första året jag var i whistler och då hade jag sån sjuk ångest över att jag inte stannade till slutet av maj.
det gjorde jag i år och det var fint, massa bbq på eftermiddagen, sola vid sjöarna, åka snowboard i jeans och tshirt.
det var ca 30 grader nåra av dagarna vi var där nu i maj, och jag snackade med en polare som e kvar fortfarande för någon dag sen och då var det 38 grader och sol nere i dalen. det är rätt sjukt, tänk vad nice det är på glaciären då.. fyyyy.

angående boenden så e det inga problem att fixa så länge man inte kommer dit i februari och ska fixa boende på plats så är det värre. är man bara ute i relativt god tid (oktober-november) så är det lätt att ordna boendet.

har faktiskt inte orken att läsa igenom alla inlägg men jag tänkte åka ner i någon gång i oktober o är inte svår för att samla ihop några som vill dra ner. var tänkt att jag skulle ner med några polare men alla verkar hoppa av ...

så om någon e sugen på att fixa boende o liknande tillsammans o dra ner lite tidigare än jan 08 så får ni mer än gärna höra av er..

Senast ändrad:
Jag ær påvæg till whistler med två eller tre andra killar. tænkte åka i januari nångång. Från min sida ær det bestæmt och det ær bara detaljerna som boende kvar, och det verkar ju vara mpnga svenska som åker i år. Någon borde næstan ta initiativ och lægga upp ett forum før "nordiska eller svenska whistler-bummare" vore råshysst.

Är så sugen, men känns som om det kommer bli alperna, då det inte känns som ett lika stort kliv in i sin första säsong.

sincan sa:
Är så sugen, men känns som om det kommer bli alperna, då det inte känns som ett lika stort kliv in i sin första säsong.
Precis så tänkte jag först men efter att ha varit och upplevt Whistler är det helt tvärtom. Whistler är både säkrare och lättare pga språket för en första säsong. Att kanske dra till Engelberg gör mig mer nervös än att dra tillbaka till Whistler om man säger så. Whistler har snällare lutning med brantare partier, relativt kontinuerlig snö/packar sig bättre, samt lite blötare snö som lättare binder till andra lager och gör att lavinfaran inte är alls så överhängande som många ställen i alperna. Whistler är nog trots allt det perfekta första-säsongs-stället.

Och angående kostnad...Att Kanada är dyrare än alperna är en myt. ENDA fördelen pengamässigt i alperna är att du kan bila ner och spara 7000kr bara där. Annars är Kanada billigare att bo och leva i. 1kg köttfärs=35-50kr jämfört med andermatt och 120kr?

Sedan har Whistler ett ganska dyrt liftkort också iofs. Men ok generellt... Kanada kanske blir 5000kr dyrare än om du lever snålt i alperna.

Ha skoj!
btw sponsra: Evolution, Escape Route och Fanatyko om ni ska köpa prylar!

Yes...Rydellen har rätt. Bör även tilläggas att man bör sponsra Freeriderz (TMC). Alla dessa ställen är små och privatägda.
Sen finns det ju oxå andra som CANSKI och Glacier Shop (mkt bra och sjysst folk som jobbar där dock) som är ägs av Intrawest som äger resten av whistler oxå. Dom går mest in för att tjäna så många ören som möjligt. Så det bästa man kan göra är att köpa grejer på Fanatic Co. Dom kan fixa RIKTIGT bra priser.
Kolla även i Spriggs bygnaden som ligger vid Salomon affären på golfers approach, där finns en tavla där folk sätter upp lappar som sånt som dom vil bli av med.
Man kan göra riktigt fynd där. Karln (här på FR) hittade ett par sprillans nya 4frnt EHP 193 för 500 CAD. Inte illa alls för ett par lagg av den kalibern.
För bra efter-man-varit-ute-käk så finns daily slice som ligger på andra sidan parkeringen vid telus centret, eller moguls som ligger vid BC liquer.
Ett till tips för den som vill fynda är att kolla in Wild Willys ute i Nesters. Där kan man hitta billiga bindningar och skidor, they will do anything for a buck. Samt en "outlet" ute i function junction.

Rydellen sa:
sincan sa:
Precis så tänkte jag först men efter att ha varit och upplevt Whistler är det helt tvärtom. Whistler är både säkrare och lättare pga språket för en första säsong. Att kanske dra till Engelberg gör mig mer nervös än att dra tillbaka till Whistler om man säger så. Whistler har snällare lutning med brantare partier, relativt kontinuerlig snö/packar sig bättre, samt lite blötare snö som lättare binder till andra lager och gör att lavinfaran inte är alls så överhängande som många ställen i alperna. Whistler är nog trots allt det perfekta första-säsongs-stället.

Och angående kostnad...Att Kanada är dyrare än alperna är en myt. ENDA fördelen pengamässigt i alperna är att du kan bila ner och spara 7000kr bara där. Annars är Kanada billigare att bo och leva i. 1kg köttfärs=35-50kr jämfört med andermatt och 120kr?

Sedan har Whistler ett ganska dyrt liftkort också iofs. Men ok generellt... Kanada kanske blir 5000kr dyrare än om du lever snålt i alperna.

Ha skoj!
Thx, har även fått polaren att fundera i rätt banor (mot whistler), nu känns det endå som om det finns en chans. Det är egentligen inte åkningen som bekymrar mig, snarare att allt runtomkring ska ordna sig:D. Söker man arbetsvisum efter nyår för att kunna arbeta 08?

DOCK, om du under år 2007 beställde ett arbetsvisum enligt utbytesprogrammet ska det aktiveras innan 2007 är slut för att gälla..

Taget från: http://www.amv.se/Go.aspx?a=71343

Beviljat arbetstillstånd måste aktiveras genom inresa till Kanada under 2007 och gäller i 12 månader från datumet för inresan. Du får inte börja arbeta förrän arbetstillstånd beviljats.

Hej, tänkte ställa en fråga till alla er som gjort en säsong i whistler...hur gjorde ni med flygbiljett, ombokningsbar/öppen? hur funkar det och finns det ngt sätt att komma undan billigare på? bra tråd btw :D // jennifer

Hej!

Jag använder www.worktravel.org och fixar typ boende, arbete, flygbiljett med mera genom dom. Man får en biljett öppen retur i 12 månader.

sincan sa:
Rydellen sa:
sincan sa:

arbetsvisumet börjar inte gälla förrän du aktiverar det i kanada.

Ha skoj!
Thx, har även fått polaren att fundera i rätt banor (mot whistler), nu känns det endå som om det finns en chans. Det är egentligen inte åkningen som bekymrar mig, snarare att allt runtomkring ska ordna sig:D. Söker man arbetsvisum efter nyår för att kunna arbeta 08?
Sök arbetsvisum nu...Sist jag kollade fanns det ca 150platser kvar. så kör på!!!!

Senast ändrad:
bananaskids-jay sa:
Hej, tänkte ställa en fråga till alla er som gjort en säsong i whistler...hur gjorde ni med flygbiljett, ombokningsbar/öppen? hur funkar det och finns det ngt sätt att komma undan billigare på? bra tråd btw :D // jennifer
Vi köpte biljetter via Air Canada. Betalar 6 800kr tur&retur och får betala 100CAD för att (i värsta fall) boka om den. Samt extra 35CAD per väg för odd-luggage.

Jag och en polare drar till Whistler i början av januari. Sitter just nu i Norge och knegar ihop till säsongen på fiskefabriken.
Är jävligt öppen för att slänga ihop nåt gäng och bo tillsammans. Vore skitkul! Har ni några bra förslag om boende, resa eller bara pratsugna så får ni gärna lägga till mig på msn;
daniel_sundin@msn.com

Vi ses!

skönt att man inte är ensam i alla fall! har med planer på att dra till whistler typ mitten av jan till maj nånting! är sjukt på att leta boende med några (som alla andra..!) så någon som vill ha med sig en 20årig malmö tjej, HÖR AV ER! /pernilla

Sitter just nu i lägenheten i whistler ;D himmeln har äntligen spruckit upp efter 5 dagars regnande..

Jag har tänkt mig länsförsäkringars förlängda hemförsäkring. Typ 2 lax för säsongen.

Snödjup

Tillbaka
Topp