Whistler --> Blackcomb 11min med ny gondol!

kommer ju bli galet,

tänkte på det med. den lär ju inte ha öppet när det blåser lite. det är ju 450 meters drop ner i dalen. så det måste ju gunga rätt bra om det blåser minsta lilla.

shit 450 meter upp och i hela 11 minuter! Fan läskigare än Fritt fall på grönan :O

...också kommer man få betala en extra penning om man vill åka med gondolen mellan bergen. Alltså först säsongskort för 10 000 sen meeeer pengar för att få åka super-gondolen.

Fortfarande sjuuukt coolt projekt.

Sneeket att man måste betala mer för gondolen. Men den lär ifus inte vara gratis att bygga någon som har några siffror på hur dyr den blir?

För ett par veckor sedan bestämde Whistler "stad" att tillåta projektet vilket innebär att WhistlerBlackcomb "företaget" får vissa skattelättnader under åren fram till och med Olympiska Spelen 2010 då det förhoppningsvis skall vara klart. Projektet är budgeterat till 50 miljoner kanadensiska dollar.
Helt sinnes sjukt och redan nu har de mött problem då det finns de som anser att det inte kommer gå att utföra projektet utan att påverka ekosystemet i dalen mellan de två bergen...
WhistlerBlackcombs senaste projekt vilket var "Symphony Express" byggdes på ett sådant sätt att så lite natur som möjligt kom till skada genom att riva minimalt med träd samt att att frakta liftdelarna med helikopter samt då det fortfarande låg snö på berget för att undvika skador på vegitationen!

Det där har dem snackat om sen 90-talet. En sjukt onödig lift ur skidåknings-synpunkt. Det kommer sannolikt gå fortare att byta berg via byn även i fortsättningen (men kör inte för fort i slow zones för då kommer faktiskt den riktiga polisen!)
Det egentliga skälen till att bygga är så vitt jag förstår
-Fame, jag tror den får längst spann i världen
-Pengar (som sagt dyrt att åka - antagligen endast för bankirer och japaner)
-Sommarhiking
Observera dessutom att det definitivt inte rör sig om någon peak-to-peak, snarare midstation-to-midstation.

Håller med Iller. Ser ingen anledning till att ens byta fjäll. Snön är oftast inte så mycket bättre på det andra fjället. Men vill man fortsätta vara störst får man spänna musklerna. Synd bara att dem stylar på ett meningslöst sätt ur åkningssynpunkt. Satsa pengarna på att gladea skog eller bygg lift på baksidan peaken så man kan åka "function junction åket" utan 8km hike.

Jag minns inte riktigt men ligger inte nationalparken för nära för att kunna bygga en lift på sydsidan av peaken? Annars känns det ju definitivt som det givna valet eftersom en lite längre lift där skulle öka det möjliga åkområdet ganska ordentligt men det blir ju ingen brantåkning.

Iller, Rydellen -> Tror knappast att Intrawest smäller upp den här liften för att förenkla transporten av skidåkare mellan bergen i Whistler. Det handlar självklart om ett rent skrytbygge med tanke på OS 2010, har svårt att se någon annan anledning. Håller med er om allt annat.

Iller: Så kanske fallet är. Känns lite ologiskt att dem inte byggt ut där annars då terrängen är ritkigt fin med öppna fält med lagom gles skog.

Glisseur: Jo högst sannolikt är det 90% en PR grej.

Intrawest har en tendens att bara suga ut pengar istället för att ge tillbaka något till åkarna. Småexempel som jag inte kan konfirmera då det är första säsongen för mig i Whistler är, stängda liftar, kass pistning mm. De locals jag snackat med säger att så är fallet. Lite synd, Whistler skulle behöva en organisation och sockermamma som bryr sig om åkningen mer.

Nu blir jag förvånad! Är det något som jag skulle anse har varit stor skillnad mellan WB och andra skidorter så är det servicen och intresset att maximera upplevelsen för åkare. Under mina säsonger har jag aldrig varit med om att de haft liftar stängda i onödan. Däremot brukade dem spränga utav bara h-e trots ymnigt snöfall och flera gånger har dem stängt då det snöat 40cm under förmiddagen för att sedan öppna igen sent på eftermiddagen och det har jag aldrig upplevt utanför WB. De flesta orter jag besökt brukar ha åsikten att om det snöat ordentligt så väntar dem hellre än bombar.
Dessutom är det endast i Whistler jag sett 6 (sic!) pistmaskiner pista i bredd för att möjliggöra för mexikanerna att åka pist trots att det snöade 10cm i timmen! Mig veteligen så anser de flesta skidorter att man endast pistar när liftarna är stängda och då finns inga pister alls en sådan dag...

Min erfarenhet är alltså dyrt men prisvärt. Mycket tråkigt att detta försämrats.

Det har varit ganska rejäla debatter om Intrawest som övertagande ägare. Jag kan tyvärr inte jämföra eftersom detta är första året här för mig. Men nästan alla fasta locals jag pratat med säger att det har blivit stor försämring. Lavinsäkringen funkar kanon och sköts snabbt och smidigt men att liftar är stängda och att pistningen är skit är inte ovanligt alls iår!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp