Vi tar det i den här ordningen då:
Jag tycker inte det är roligt med hopp och studs filmer. Så var det sagt. Jag såg däremot hela filmen eftersom det alltid är roligt att se vad ickeproffs gör...
Musikvalet är inte min smak, men om du ville skapa en enhet genom hela filmen så lyckades du.
Bra vinkelval, snygga medåkningar, lagom tempo.
Men slutet är alldeles för långt. Du låter ju eftertexterna hålla på i en tredjedel av filmen. Det stör.
Ett tips är också att rigga lite med ett stativ eller köra med ett enbensstativ, man kan också sätta en gänga på staven. Det gör att det ser mycket proffsigare ut eftersom det inte blir något skak.
Det är också snyggt om du kan köra två eller flera kameror, kräver lite mer pyssel (och pengar för tusan pengar, vem vill inte ha tre stycken kameror!?) Då det går att göra grymt snygga klipp genom tillexempel hopp och rails.
Att det är cleant med lite effekter tycker inte jag gör något när det är skidfilm, det är åkningen man vill åt inte teknisk redigering. Den är ganska cleant klippt, några missar här och där vad gäller timing till musik, men överlag riktigt bra!
Så tekniskt är den helt ok. Inget mästerverk, men helt ok.
Innehållsmässigt så finns det ju lite olika skolor på hur man tar en bra bild, och detsamma gäller väl i den här typen av filmer.
1. Man riktar sig till folk som är duktiga på det och har ett genuinnt intresse av det som visas. = smal publik.
2. Man riktar sig till alla människor och försöker berätta något om sporten eller platsen osv. = bred publik.
Jag skulle nog säga att det är en 1. film, det glids på rails, hoppas och snurras. Men det händer inget. Jag som inte är intresserad av jibbing, men väldigt skidintresserad tröttnar efter nån minut då det bara blir en upprepning av tidigare scener.
Det här är lite som när man varit och filmat hårda boulders på Kjuge. Folk som inte klättrar gäspar efter ungefär tre minuter och går iväg...
Nåja... eller nåt.
Tro nu inte att jag dissar din film för det gör jag verkligen inte. Den är bra! Keep it up, och säg till om du vill ha kritik... Även om jag mest jobbar med stillbilder så är det ju kul med video. Och det är kul nu när det blir mer lätttillgängligt, tror nog vi kan få fram fler duktiga filmare som du nu när dv-tekniken slåt på allvar!!!