wide bräda och storlek 44 med foot shrinkage tech

• Trådstartare Trådstartare KungMartin
  • Start datum Start datum
K

KungMartin

Guest
jag var bara nyfiken, har inte riktigt funderat mkt kring detta.

jag har en skate banana wide och har burton moto 44 som dessutom har shrinkage tech. var det onödigt med wide med tanke på detta?

Senast ändrad:
Nej, lite mer flyt i puder bara... Det kanske kommer kännas lite trögare än vanligt. Men absolut inte ofunktionellt. Jag kör själv på normalbredabrädor(25cm+) och har storlek 39. Vet inte hur det är nuförtiden men förr var ju iaf Burton moto den största booten yttermått mässigt. Låter bra att de har krympt ner den lite.

har gjort lite research och fick reda på att för strlk 44+ rekommenderas en 26 cm midjebredd, och min 156w har tydligen 26,5 cm i bredd (medans vanlig ligger på 25,5). så jag tror att om brädan börjar kännas klumpig får jag helt enkelt fixa ett par vanliga 44 boots utan shrinkage, så borde det vara ok.

hoppas jag iaf. ;c kan inte vara så farligt.

Senast ändrad:
Brädan kommer ju knappast kännas mindre klumpig bara för du har boots utan shrinkage, den är ju lika bred ändå. Om det är nått du isf ska skaffa så är det en smalare bräda.

Senast ändrad:
tydligen inte....

skaffar jag utan shrinkage blir bootytan större... tyckte det var uppenbart.

shrinkage gör bootytan tydligen typ en halv storlek mindre.

Senast ändrad:
Spendera tiden att åka istället för att oroa dig över det här så ska du se att du kommer ha kul i vinter!

det kmr jag absolut göra. var mest bara nyfiken. hade inga problem förra vintern. la 360's och rails utan problem.

Tycker också det är ganska uppenbart. Har jag sagt nått annat?
Tror knappast du egentligen kan känna nån skillnad med två boots som passar foten lika men den ena är typ 0.5-1 cm längre mot bindningen jfm en smalare bräda. Priset är dock en annan femma...

men du sa ju att den ej kmr kännas mindre klumpig om jag har en ytmässigt större boot? wide är ju till för boots med större yta?

som jag sa, det rekommenderas tydligen 26 cm midjebrädd för storlek 44+. nu kör jag på 44 med shrinkage, alltså ytmässigt 43-43,5. kör jag utan shrinkage blir det mindre otäckt yta på brädkanterna lr hur? alltså bättre kontroll.

hade jag kört på en icke-wide hade den tydligen vart för smal för 44 strlk. nu är den snäppet för bred istället, vilket jag tror att jag föredrar.

Senast ändrad:
Du märker absolut ingen skillnad alls i åkningen om bootsen är 0.5cm större utvändigt om dom sitter lika bra invändigt. Den enda materiella fördelen som kan göra så skillnaden i kant till kant går snabbare är att köpa en smalare bräda :) Sen går det ju alltid att fippla med optimalare stance så man står så bra man bara kan

Räcker ju med lite logiskt tänkande för att förstå det ;)

edit: och anledningen jag har till att det inte blir någon skillnad alls är för att bootsen sitter fast i en bindning som i sin tur sitter fast i brädan. Så skulle den skillnaden göra något så har du helt enkelt felinställda bindningar

Senast ändrad:
som sagt, en normal är på 25,5 cm m8djebrädd, vilket är mindre än det 26cm rekommenderade för 44+. tyckte jag tänkte ganska lågiskt.

jag är inte storvetare när det gäller sånt här, detta är min första egna bräda. men detta är vad jag förstått utifrån min research.

om jag förstått rätt är min bräda lite för bred, men med normal bredd hade den vart lite för smal.

Senast ändrad:
Midjebredd är inte allt heller :D

Kolla hur många inställningsmöjligheter du har på bindningarna tex.

Har du båda fötterna på 0° kontra +7°/+15° eller -12°/+12° så med diverse bredder på 50-60cm så kommer alla inställningar ha olika mycket marginal till kanten på din bräda. Likaså är ju brädan bredare vid bootsen ju bredare stance du har :P

KungMartin sa:
men du sa ju att den ej kmr kännas mindre klumpig om jag har en ytmässigt större boot? wide är ju till för boots med större yta?
Jo men om man väljer wide så har man ofta inget val. Man måste offra lite kant till kant eftersom man med en vanlig bräda kommer få heel- och toedrag.
Tror boot bytet det kommer göra ungefär lika mycket skillnad som om du väljer att dricka godmorgon- eller tropicanajuice till frukost innan du börjar åka. Det är dessutom ett mycket billigare byte.

så här ser d ut iaf, vende om ni märker om det ser ok ut lr ej

DSC_0366.jpg

DSC_0367.jpg

Senast ändrad:
Det ser ju knappast ut som du ska ha en smalare bräda iaf. Om något så skulle det nog inte skada om den var bredare. Sen kan du nog försöka sätta bindningarna så att bootsen är ännu mer i mitten på brädan

men det är väl ungefär lika bak o fram? bindningen (heelcupen) sticker ju ut ungefär lika mkt som framsidan av bootsen. ska de ej vara så?

sen har jag inte "knytit åt bootsen, dom är lösa och bredare än när dom e "knytna" eller spända. jag pallade bara inte spänna till dom för o ta bilderna. sen satt ja inte på mig dom, utan tryckte bara in dom så gott ja kunde, kan hända att ja inte fick in dom helt, kanske därför d ser ut som dom sticker ut lite från bindningarna.

och jusste, en är cap strapped medans den ena är over the top. ett misstag jag ej pallat korrigera. ska göra d innan säsongen :)

kan spänna åt allt ordentligt imöra och ta nya bilder:)

Senast ändrad:
Personligen så tycker jag om att ha foten lite mer åt hälkanten till. Och då menar jag att hälen sticker ut lite mer än tårna. Att kolla på heelcupen är imo missvisande då olika bindningar har olika "tjock" heelcup.

Det är alltid bättre att låta hälarna sticka ut lite mer än tårna. Du lutar dig aldrig lika mycket bakåt som framåt när du åker bräda.

Senast ändrad:
ska fixa till allt senare o ta nya bilder(:

Ninjaphoto sa:
Personligen så tycker jag om att ha foten lite mer åt hälkanten till. Och då menar jag att hälen sticker ut lite mer än tårna. Att kolla på heelcupen är imo missvisande då olika bindningar har olika "tjock" heelcup.
enligt denna snubbe ska det va ungefär lika fram och bak:

Senast ändrad:
"enligt denna snubbe ska det va ungefär lika fram och bak:"

Ungefär lika mycket kanske är önskvärt, men om du har en bräda som är på gränsen så kommer det att fungera klockrent att ha 0,5 till 1 cm mer överhäng på hälsidan eftersom du inte på långa vägar lutar dig lika mycket åt det hållet jämfört med tåkanten. Du kommer definitivt inte att märka någon skillnad i åkkänsla.

Jag vill helst ha att de sticker ut lite mer åt hälarna också. Men bara ytterst litet och det är beroende på att du kan använda fler leder i kroppen för att ställa brädan på tåkant än hälkant. Det är svårt att använda knän för att kanta på hälkanten.

Jag gör ett litet tillägg.

Man kan använda knäna för att kanta på hälkanten om man har mycket forwardlean på highbacks. De flesta som åker nu förtiden åker ju utan mycket forwardlean pga att det blir lite lurigt att åka rails med forwardlean man vill ju inte kanta på rails och boxar så vida man inte gör en MJ eller JJ

Senast ändrad:
tjena grabbs! tack för svaren. här är en video ja nyss gjorde åt en snubbe från usa, därför jag snackar på engelska

judge away!

Jag älskar det. Detta snowboardpepp! KungMartin!

Problemet försvinner när du själv står med din vikt i bootsen. Det ser ut som att vinkeln på bootsen och vinkeln på highbacksen inte stämmer överens. Bootsen är mer rakt upp medan highbacks har lite mer vinkel.

combatspenat sa:
Jag älskar det. Detta snowboardpepp! KungMartin!
haha :D

combatspenat sa:
Problemet försvinner när du själv står med din vikt i bootsen.
mjo, jag tänkte det. men han var så noga med att påpeka att hälen inte stack ut ur heelcupen. få se vad han säger :)

combatspenat sa:
Det ser ut som att vinkeln på bootsen och vinkeln på highbacksen inte stämmer överens. Bootsen är mer rakt upp medan highbacks har lite mer vinkel.
jag märkte oxo det. jag hoppas inte bootsen jag köpte inte var designade för union force. :/

Det kan väl lätt bli så när man blandar och ger mellan olika märken. Dock känns det lite konstigt då iaf historsiskt så har ju Burton alltid haft mer forwardlean när bindningarna står "neutralt" än de flesta andra märken. Jag tror inte det är något problem dock. Då bootsen som sagt anpassar sig lite då bindningarna är styvare.

Om du vill fortsätta gräva lite i detta "problem" så kan du ju se om du kan minska forwardlean på bindingarna för att bootsen ska kunna stå rakt ner i bindingarna.

Jag har 44a och skulle aldrig köra Wide på min snowboard kör dock 18 -9 i vinkel så det kan förklara saken att jag inte behöver det ju mer vinkel destu mindre risk för toedrag. Så länge midjan är på 248mm så är i alla fall jag good to go. Kör Nike kaiju 43 och Union m/l och det funkar klockrent. Jag vet att bootsen är 43 och jag skrev att jag har 44 i vanliga skor men jag tenderar alltid att gå ner en hel storlek i boots någon annan som gör detta. Brukar lida i 2-3 dagar sen sitter de perfekt. Promenader i bootsen rekomenderas innan man åker i dem första gångerna.

Kollar man på din video ser man ju att det kommer göra ännu mindre skillnad med shrinkage vs vanlig då shrinkage verkar mest när bindninen tagit slut fram och bak. Alltså att booten är rundad fram och bak men till största del utanför bindningen. Så ända skillnaden utan shrinkage är att du skulle lite lättare få heel- och toedrag.

ok har lyssnat på er, och här e nya resultatet. ser d bra ut?

Det ser helt ok ut på filmen men ta gärna en bild på brädan upp och ner så att man ser underifrån hur mycket det sticker ut på varje sida. Bootsen ska såklart sitta kvar i bindningarna.

Senast ändrad:
ojj missade den delen. har lagt in skiten i förrådet pallar inte haha. gör d imorn :)

här har du mr säljare xD

DSC_0430.jpg

DSC_0431.jpg

av nån anledning äre mer av både heel och toe drag på den ena. kan ha gjort ett litet fel, får fixa den senare. pallar verkligen inte mer!

jag uppskattar all hjälp iaf!

Jag tror verkligen du kan känna dig lugn över detta. Det blir knappast några problem med heel- och toedrag med den combon.

härligt!

jag märkte dock att högra foten (längst upp på bilden) har pyttelite mer heel och toe drag (du ser att de sticker ut lite mer än den under), så jag misstänker att ja sabbade när ja försökte ställa in på 15/-15, och kanske råka lägga ett högre värde på ena.

jag får tvångstankar ibland, blir lite åt ocd-hållet hehe. men ja tänker kolla till det innan ja åker i december även om de förmodligen inte är nåt fel;D

tack för hjälpen pojkar (och kanske flickor?) :)

peace!

Om vi återgår till ursprungsfrågan, med ett par 44 med "shrinkage" (vilket ju bara är Burtons term för att kränga boots) eg ett par boots som har en viss längd, är det onödigt med wide på en skate banana 156.

Nu kan jag bara prata från egen erfarenhet, jag har storlek 45 (Burton), 25.5cm midja,24fram,-9bak. Jag har aldrig upplevt toe/heeldrag och då anser jag mig kunna carva hyffsat ordentligt. Drag är ett problem i det förflutna eftersom dagens teknik har gjort boots kortare från häl till tå. Samtidigt tjackar ju alla wide-brädor. Och ingen svänger med skär. Så nuförtiden måste fenomenet drag vara i stort sett utdött.

Så ur toe/heeldrag synpunkt är en widebräda förmodligen overkill, såvida man inte planerar grov eurocarve. Däremot finns ju som nämt andra fördelar med en wide att ha i åtanke.

jag har redan köpt brädan för en säsong sen, så jag får leva med mitt impulsköp xD

men den funka hur bra som helst förra säsongen så jag kan inte klaga (:

Senast ändrad:
du vill bara få mig att känna mig bättre! ;p men jag uppskattar det, haha! jag behöver det!

Tillbaka
Topp