www.sport-conrad.de

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 47776
  • Start datum Start datum
www.sport-conrad.de
...och är det något som jag som står här med "pjäxan i hand" kan göra eller krävs det fingertoppskänsla?

Såg att tex Länna Sport vill ha vikt på åkaren när man lägger en beställning, vilket jag tolkar som att de åtminstone fixar rätt DIN-värde men inte heller de kan ju då fixa "förspänningen" (om man inte besöker butiken förstås).

/Iceman71

www.sport-conrad.de
iceman71 sa:
...och är det något som jag som står här med "pjäxan i hand" kan göra eller krävs det fingertoppskänsla?

Såg att tex Länna Sport vill ha vikt på åkaren när man lägger en beställning, vilket jag tolkar som att de åtminstone fixar rätt DIN-värde men inte heller de kan ju då fixa "förspänningen" (om man inte besöker butiken förstås).

/Iceman71
Be om hjälp i någon skidbutik på skidorten. Troligen hjälper de dig fixa förspänningen gratis, i alla fall om du undviker att besöka dem veckans mest upptagna timme!

www.sport-conrad.de
fredric84 sa:
Skäms ni inte att gå till en skidbutik och få bindningen inställd gratis i en skidbutik när ni köpt skidan hos en konkurrent .
Jag hjälper någon som frågar helt gratis. Om du köper en skida på skidort A och sedan besöker skidort B och behöver hjälp med någon detalj, skulle du då återvända till A eller skulle du fråga vänligt i B?

www.sport-conrad.de
fredric84 sa:
Skäms ni inte att gå till en skidbutik och få bindningen inställd gratis i en skidbutik när ni köpt skidan hos en konkurrent .
Inte det minsta, i en sådan affär köper jag sedan mina nya pjäxor... och jag rekommenderar den till andra. Sannolikt mer värt för både butiken och för kunderna.

Säg att du behöver kolla lufttrycket i dina bildäck. Glad i hågen åker du till macken (som säljer däck) men möts av beskedet att du får åka dit du köpte däcken för att få det gjort. Kommer den macken att ha kvar kunder tror du? Snarare är det genom att lämna god service som man knyter till sig kunder och bygger upp ett renommé som gör att kunder vänder sig till dig i framtiden även i andra sammanhang.

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Be dom i butiken/uthyrningen visa hur man gör, dels för att det är bra att lära sig, men även för att kolla så de vet vad de sysslar med... Jag kan bara gå efter idioterna jag jobbar med, där kanske var femte person kan ställa in "alla" bindningar.

www.sport-conrad.de
Tack för era råd!

Jag vände mig till min lokala favoritbutik som fixade det på stört. Jag har handlat mycket där tidigare och kommer att fortsätta med det. Just alpina skidor hade jag aldrig tänkt köpa där, oavsett om SC fanns eller inte, eftersom de inte har de skidor som jag ville ha. Jag köpte förresten pjäxor där för ett år sedan, vilket gjorde det lite lättare att be dem hjälpa till.

Men nog kan jag hålla med om att det är lite konstigt att man tvingas ta hjälp av en lokal förmåga efter att man beställt från en konkurrent på nätet. Däremot så spelar det ju ingen roll om det är SC eller någon annan betydligt dyrare nätbutik. Kan inte tyskarna ställa in bindningen utan "pjäxan i hand" så kan ju inte en svensk motsvarighet göra det heller, även om de tar dubbelt så mycket betalt för skidorna. Lite konstigt att man säljer skidor på nätet när man ändå förväntas ta hjälp av en lokal butik för att ställa in bindningen (om man inte själv jobbar i branschen).

Nog för att jag förstår att det finns risker med en dåligt inställd bindning, men det är riskabelt med ett felaktigt monterat cykelhjul också och hur många lämnar in sin cykel för att fixa en punktering. Tror nog skidbranchen håller de sina om ryggen genom att inte bifoga beskrivningar. Shimano har en annan attityd och låter oss själva avgöra om vi vill ta risken att montera någon detalj själva efter att ha läst dokumentationen på deras hemsida.

/Iceman71

www.sport-conrad.de
Fråga: förspänning? Vad betyder det?

Pratar vi om den markering på bindningen som ska förflytta sig på ett visst sätt när man trampat ner pjäxan i bindningen? På mina Rossignol-bindningar en liten färgplupp som ska hamna i ett visst läge när pjäxan är nere i bidningen...

www.sport-conrad.de
Sinclairwilde sa:

Pratar vi om den markering på bindningen som ska förflytta sig på ett visst sätt när man trampat ner pjäxan i bindningen? På mina Rossignol-bindningar en liten färgplupp som ska hamna i ett visst läge när pjäxan är nere i bidningen...
Precis, förspänningen ser olika ut på alla bindningar. Allt från färgpluppar till ögonmått.

www.sport-conrad.de
mmarcus sa:
Sinclairwilde sa:

Precis, förspänningen ser olika ut på alla bindningar. Allt från färgpluppar till ögonmått.
Tackar. Nu känner jag mig klokare.

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Häldelen är på de flesta bindningar fjäderbelastad och inställbar i längsledd. Detta har två funktioner.

1. Säkerställa att skon "kläms" fast mellan tå och häldel.
2. Säkerställa att skon sitter fast även när skidan flexar och inte påverkar skidans böjkurva mer än nödvändigt.

Detta innebär i praktiken att häldelen rör sig 3-5 mm bakåt när man sätter i skon. Denna "förspänning" ställs in olika på skilda bindningsmodeller och det är en god idé att läsa manualen för den aktuella bindningen så det blir rätt. Men är absolut inte svårt att göra. I de flesta fall behövs en skruvmejsel.

Förspänningen ska inte förväxlas med inställningen för utlösningen, populärt kallas DIN-inställningen, som är något annat.

/MM

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Ahhh, nu dyker det upp riktigt bra förklaringar. Dock så är mitt problem att jag inte hittade någon manual för bindningen utan bara blev hänvisad till yrkesfolk. Är det bara Fischer som är så restriktiva med att sprida kunskap om deras bindningar? DIN-inställningen gick ju däremot ganska lätt att lista ut hur den skulle göras.

På min rsx z13 har jag en underlig detalj som ser ut ungefär som larvfötter (räfflade gummiband) under framdelen på pjäxan. De går att vrida runt, så jag antar att de inte har med inställning av bindningen att göra(?). Det känns som om det hade varit för lätt att sabba inställningen annars. Någon som vet vad det kan vara?

/Iceman71

www.sport-conrad.de
Vi är väl lätt "off-topic" nu, men ändå. Rullbandet finns där för att minska friktionen mellan pjäxa och bindning vid utlösning i sidled. Olika bindningar har olika konstruktioner. Salomon kör genomgående med en fast glidplatta med Marker har en rörlig platta. Förövrigt är Fischer RSX Z13 (Tyrolia) en mycket trevlig bindning med diagonal häldel.

/MM

www.sport-conrad.de
OK. Tack för info:n! Sorry för urspårningen...

Back on track: Menar du att man trots allt kan hitta de manualer som krävs för att ställa in in bindning när man beställer från SC? Som jag sa tidigare så känns det konstigt att de hänvisar till en lokal förmåga för att färdigställa inställningen.

Att det finns många experter på detta forum som klarar detta tvivlar jag inte på, men vi som inte har koll på alla detaljer kanske borde undvika näthandel (bla SC) inom detta område. Jag tog som sagt för givet att det skulle gå att läsa manualer så man kunde fixa det som återstod.

/Iceman71

www.sport-conrad.de
Det kan ju vara så att man vill ställa om inställningen ändå, man byter kanske pjäxor, går upp/ned i vikt, säljer/köper etc. Att inställning av bindningarna sker lokalt känns nästan som en förutsättning.

www.sport-conrad.de
Tyvärr följer det nästan aldrig med en vettig manual till bindningar, varken från SC eller någon annan. Men det brukar gå att hitta en manual på nätet genom att söka. Tog 2 minuter att hitta denna ...

http://asp.fischerskis.com/reference13/FischerSkisUS AlpineTechManual12 13.pdf

På sidan 13 och följande hittar du info om hur man ställer in förspänningen på Fischers bindningar. :-)

/MM

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Tack! Tack! Tack!

Nu är det nog jag som får ställa mig i skamvrån, för jag spenderade mer är 2 minuter utan att hitta den där...

Inom andra områden har även jag varit mer framgångsrik på att hitta manualer, men inte här. Kan dock ha varit detta dokument som jag hittade på någon sådan där jobbig tjänst som man måste vara medlem hos för att få tillgång till manualerna. Nog med bortförklaringar. Tack!

/Iceman71

www.sport-conrad.de
Køpt Conrads skibag Bharal Twin Skibag Trolley with Wheels ( Den hær ) , Någon med erfarenhet av hur mycket jag kan trycka ner i den? Ær inte hemma så kan inte riktigt prova sjælv æn.

www.sport-conrad.de
mougrif sa:
Køpt Conrads skibag Bharal Twin Skibag Trolley with Wheels ( Den hær ) , Någon med erfarenhet av hur mycket jag kan trycka ner i den? Ær inte hemma så kan inte riktigt prova sjælv æn.
Detta fick jag ner förra året:

179 k2 pon2oon
186 atomic automatic
spade
sond
2 par stavar
skidbyxor
5 underställ
3 par vantar
ett gäng t-shirts
ett par hoodies

Även lite mindre tjafs säkert. men den sväljer en del. Dock är bagen ganska dåligt konstruerad. Hjulen har inte riktigt rätt diameter för att man ska kunna bära dem normalt utan att trasa upp undersidan. men om du lägger en plywoodskiva i botten så slipper du få in gruset som annars kommer in genom hålet som blivit upptrasat.

www.sport-conrad.de
Hej, visst är det här en komplett ryggsäck förutom utlösaren eller vad det heter på svenska? Någon som vet varför den är så himla billig?

Tillbaka
Topp