X-scream,Tips om längd,platta och bindning

Putte10

Ny medlem
Hejsan!
Jag har efter mycket letande bestämt mig för x-scream.Kör idag på Black Widow.Nu undrar jag vilken platta man skall ha och vilken längd(är 187 cm väger 96 kg)som passar mig.Bindningarna är jag lite osäker på.Kör idag på Riva 3.Tänkte på chilli men den kan visst klämma lite på tårna.Tacksamm för svar på mina frågor.Ha en bra säsong.Mvh Putte

Hej och grattis till ditt val av telisar!
Jag har själv åkt på X-scream som telisar i 2 säsonger,och är väldigt nöjd med dessa.Jag är 160cm och väger ca 72kg och har ett par Pr7 m 20mm plattor,höga helläderpjäxor m spännen&
chilli bindningar.Den kan visst klämma lite på tårna??
jag förstår inte vad du menar?
hmmm.
kanske för att pjäxorna sitter väldigt stadigt i såna bindningarna, och om man har fel storlek på pjäxorna kan dom kanske klämma?
jag har åkt på Riva förut men tycker ej att pjäxan sitter stadigt mot bindningen,sidorna har även böjts ut och vajrar som ofta går av.
trots att jag åkt men läder pjäxor.
Alla dom problemen försvann när jag bytte till chilli.
Med tanke på din vikt ska du nog köpa dom hårdaste Pr8 tror jag är dom längsta och hårdaste. eller finns det Pr9? så köp dom.
20mm plattor är att rekomendera,
för att kunna få skidan på kant.

Till i år har jag lämnat mina trogna läder dojor och köpt T1 racing.så nu kommer nog skidorna mer till sin rätt.
Jag har bara hunnit åka 1 dag med dom men det känns lovande.

Snöiga hälsningar. Fredrik

Med tanke på din vikt är den längsta skidan med beteckningen PR 8 (195 cm) ett självklart val. Jag (85 kg) har själv ett par och dom känns definitivt inte för långa eller för hårda. Skidorna är trots sin längd mycket lätthanterliga.

Innan du köper en ny bindning skall du ta en titt på Skyhøy. Jag fick möjlighet att testa den förra helgen och var mycket imponerad. Läs mer om mina erfarenheter på Utsidans telemarksforum. http://www.utsidan.se
När det gäller plattor till en konventionell kabelbindning rekommenderar jag varmt Couloir Carver. 20 mm höga plattor där häldelen är några millimeter högre än tådelen för att få den rätta belastningen på skidan. Rottefella har av någon oförklarlig anledning en häldel som är lägre än tådelen! (En extra platta på ca: 5 mm rekommenderas på dessa häldelar!)

MVH/ :-) MM

Pr8(195cm) kan nog vara ett bra val om man vill ha en väldigt fartstabil skida. Jag tror däremot att Pr7 (187cm) är ett bättre val. Mer lätthanterlig än Pr8 men fortfarande stabil så det räcker och blir över. Detta är förresten ett het samtalsämne på Amerikanska skidsidor. Denna länk tar upp lite synpunkter på längden av Scream(visserligen med alpin bindningar http://www.iski.com/gear/välj "gear talk" under "message boards.Finns ett inlägg "ski lenght Scream"

Tillbaka
Topp