XXL - Kunskap på säljare

lofgreno

Ny medlem
XXL - Kunskap på säljare
Hej

Tänkte införskaffa mig ett par nya pjäxor så här i slutet på säsongen när jag antar att det finns lite bra reor.

Ska till Åre på torsdag. Skidor tänkte jag hyra på plats (eller ev. låna).

XXL ligger bra till (Bromma) och har öppet länge så man kan kolla efter arbetstid. Men är det nån som har någon erfarenhet av deras säljare. Är dom bra på att föreslå rätt utrustning till en osv?

Har sökt efter detta i forumet men hittar inget specifikt omdöme för XXL. Finns det så får ni gärna guida mig rätt.

/Olle

XXL - Kunskap på säljare
Finns som alla andra butiker både bra & dåliga säljare. Dock bör både Alpint, garaget har mer kunskap än en säljare på XXL.

Annars har du ju hela världens internetelit i tyckande på FR.se;)

XXL - Kunskap på säljare
Jag har varit på XXL en gång. Då hörde jag en av säljarna skrika över hela butiken, ''lasse kan du något om längdskidor?''. Lasse ryckte på axlarna och den andre säljaren freestylade fram ett svar som nästan fick mig att börja gråta. ne ush och fy för XXL. Stort sortiment må dom ha men en helt inkompetent personal. Mitt tips till dig är att gå till en välsorterad skidbutik med en ''aning'' kunnigare personal.

/C

XXL - Kunskap på säljare
Ta det i Åre på Åre skidsport så får du garanterat bra hjälp, dessutom fördelen att justera på plats om det är något som behöver tryckas eller liknande.

XXL - Kunskap på säljare
Haha, ok. Det är rent lotteri att dra dit mao. Får se hur jag gör då, kanske chansar idag och ser om jag träffar på en bra säljare och testar Alpingaraget imorrn ifall det är för dåligt.

Att prova i Åre har jag faktiskt inte ens tänkt på. Kör dom några reor där nu eller är det för tidigt?

Grejen är den att alla andra som ska med redan har grejor så jag vill inte vara den som ska slösa tid med att hyra hela kitet. Att köpa pjäxor för framtiden har jag funderat på länge...

XXL - Kunskap på säljare
lofgreno sa:
Haha, ok. Det är rent lotteri att dra dit mao. Får se hur jag gör då, kanske chansar idag och ser om jag träffar på en bra säljare och testar Alpingaraget imorrn ifall det är för dåligt.

Att prova i Åre har jag faktiskt inte ens tänkt på. Kör dom några reor där nu eller är det för tidigt?

Grejen är den att alla andra som ska med redan har grejor så jag vill inte vara den som ska slösa tid med att hyra hela kitet. Att köpa pjäxor för framtiden har jag funderat på länge...
Jag köpte pjäxor på just Åre Skidsport förra påsken och de hade bra rea och dessutom grym service. Tyvärr köpte jag dem sent på vistelsen så hann bara trycka en grej efter att ha testat i skarpt läge. Dock fick jag grym hjälp både med att testa, montera om gamla bindningar efter nya måttet och med att modifiera pjäxorna det som jag kände till då. Nu i påsk får jag ordna resten (som jag samlat på mig under vintern...)

XXL - Kunskap på säljare
Sen skulle jag se till att ha en viss källkritik även på de "etablerade" butikerna. Jag vet att Garaget alltid hyllas i trådar här men efter att tjejen (då total nybörjare) rekommenderas pjäxor med typ 110 i flex på garaget så började iaf jag tvivla lite på deras allsmäktiga kunnande. Självklart har de också grymt bra personal men som i alla butiker så finns även de som inte kan lika mycket.

XXL - Kunskap på säljare
Pillard sa:
Sen skulle jag se till att ha en viss källkritik även på de "etablerade" butikerna. Jag vet att Garaget alltid hyllas i trådar här men efter att tjejen (då total nybörjare) rekommenderas pjäxor med typ 110 i flex på garaget så började iaf jag tvivla lite på deras allsmäktiga kunnande. Självklart har de också grymt bra personal men som i alla butiker så finns även de som inte kan lika mycket.
Pillan, kan du nämna 1 butik där alla är lika kunniga?

XXL - Kunskap på säljare
Åre skidsport låter som en bra ide faktiskt. Dock så ser jag inget på nätet hur dom ligger i pris och så. Står bara om uthyrning.

Sen är det ju givetvis så att även dom mer skidinriktade affärerna givetvis har sina dåliga stunder också.

Dock så var det en kollega som köpte pjäxor på Alpingaraget (tror jag) och han var grymt nöjd...

XXL - Kunskap på säljare
Rose_N sa:
lofgreno sa:
Rose_N sa:
Jag ändrar mig. Pjäxor bör du köpa hos Garaget, Åre skidsport eller alpint.
Jasså, hur kom detta sig? :)
Jag läser ibland lite för fort på forum. Jag läste "Köpa skidor", ofta beror detta på att jag är skyhög på kaffe+nikotin eller att jag slarvig.
Ok. Tänkte börja med enbart pjäxor då jag åker rätt lite skidor för att vara ärlig. Men det vore skönt med ett par som satt perfekt. :-)

XXL - Kunskap på säljare
Rose_N sa:
Pillard sa:
Pillan, kan du nämna 1 butik där alla är lika kunniga?
"Pillan"? Man kan väl säga som så att ju mindre butik och desto färre olika personer som arbetar desto bättre odds på att alla är kompetenta. Verkstan i Åre är väl ett sånt exempel. Sen har nog jag bara träffat på två olika personer på Åre Skidsport och de är båda mycket kunniga. Så fort en butik tar in mycket extrapersonal och har stora "toppar" med kunder så ökar ju risken att den kompetenta standardpersonalen blandas ut med mindre kompetent extrapersonal (jag är väl medveten om att extrapersonalen många ggr kan vara mer kompetent än standardpersonalen men det bör rimligtvis vara större kompetensspridning bland extrapersonalen)

XXL - Kunskap på säljare
Du tänker rätt när du satsar på att äga ett par egna pjäxor istället för att hyra då det är viktigt att pjäxorna sitter bra på just din fot.

Du verkar dock fokusera på pris och då finns det risk att du kommer stå där med ett par pjäxor som inte sitter så skönt på dina fötter.

Har du inte råd att gå till en butik med duktig personal och ett stort utbud av pjäxor så kan du lika gärna hyra ett par på skidorten.

Nu råkar Alpingaraget ha både personal, utbud och REA vilket bör tillfredsställa dina behov.

XXL - Kunskap på säljare
tompelompe sa:
Du tänker rätt när du satsar på att äga ett par egna pjäxor istället för att hyra då det är viktigt att pjäxorna sitter bra på just din fot.

Du verkar dock fokusera på pris och då finns det risk att du kommer stå där med ett par pjäxor som inte sitter så skönt på dina fötter.

Har du inte råd att gå till en butik med duktig personal och ett stort utbud av pjäxor så kan du lika gärna hyra ett par på skidorten.

Nu råkar Alpingaraget ha både personal, utbud och REA vilket bör tillfredsställa dina behov.
Näe det får kosta lite också så det lutar ju definitivt åt Alpingaraget. Men vill ju inte lägga 5-6000 på ett par pjäxor när jag åker så lite skidor. Pengar får aldrig vara en trång sektor. :)

XXL - Kunskap på säljare
Var på Alpingaraget igår och fick ett par LANGE RX 110 som satt riktigt bra. Med 20% rabatt blev det drygt 3000 spänn och det hade jag väl räknat med på ett ungefär.

I helgen ska dom provas i Åre så det ska bli intressant att se om det funkar.

Sen snåla jag in på väska till pjäxorna istället som jag köpte på Intersport för 80 spänn! :-)

Tillbaka
Topp