Belaget inte plant

jegt

Medlem
Belaget inte plant
Hej,

Jag har ett par Salomon XDR 80 Ti som jag är inne på tredje säsongen på. Jag har inte åkt mer än 2 veckor per säsong skulle jag tro. De har inte fått något underhåll alls sen de köptes och jag har nu till slut tagit en titt på undersidan och kanterna och skaffat lite verktyg. När jag skulle fixa till lite skador på stålkantens undersida blev jag dock lite konfunderad. Brynet tar inte i stålkanten alls utan bara i kanten på belaget. Det visar sig (se bild) att belaget är konkavt i mitten men konvext på båda sidor vid stålkanterna. Ska det vara så eller ha de slitits på det sättet av den ganska beskedliga mängd åkning jag gjort? Vad göra? Är det bara att lämna in på stenslipning?
IMG_3616.jpeg

Belaget inte plant
Om de inte fått någon valla på 3 år behöver de nog oavsett en slip. Belag behöver valla lite då och då för att inte torka. Men nej, belaget ser inte ok ut. Har du fått någon skada så fukt trängt in (även om det känns långsökt)?
Gå till en bra verkstad och be dem kolla innan de slipar

Belaget inte plant
Inte helt ovanligt att det ser ut så. Behöver inte betyda jättemycket, speciellt inte mitt på. Men kanske ändå dags att lämna in på planslipning och "nollställa". Be dom hänga 0,7-1 grad och lägga nytt mönster/struktur samt kanter på 88 grader. Sedan kan du ta det därifrån till mer aggressivt om du vill.

Belaget inte plant
Inte helt ovanligt att det ser ut så. Behöver inte betyda jättemycket, speciellt inte mitt på. Men kanske ändå dags att lämna in på planslipning och "nollställa". Be dom hänga 0,7-1 grad och lägga nytt mönster/struktur samt kanter på 88 grader. Sedan kan du ta det därifrån till mer aggressivt om du vill.
Men är det verkligen vanligt att belaget ligger "högre" än stålkanten? Aldrig varit med om när jag vallat egna eller andras skidor

Belaget inte plant
Det kan vara så att bindningen är skruvad så hårt att belaget buktar efter.
Prova att valla en bräda. Det buktar åt alla håll och kanter på dem. Särskilt vid insertsen.

Belaget inte plant
Men är det verkligen vanligt att belaget ligger "högre" än stålkanten? Aldrig varit med om när jag vallat egna eller andras skidor

Det är inte vanligt. Men inte heller ovanligt.
Det är oftast trä inne i skidan och ibland olika lager av olika träslag sammanfogade med lim. Det händer saker med det, i tillverkningen men också efter att skidan lämnat fabriken. Kör en planslip så vet du att dom är som dom ska. Det mest chockerande inmo är att du åkt tre säsonger utan att valla eller slipa. Tror att det gör dom mer ”oåkbara” än den lilla anomaliteten som syns på bilden. Lycka till med skidorna 🙂

Belaget inte plant
Tack för alla svar. Ja nu vet jag att de behöver kontinuerligt underhåll. Jag kommer lämna in dem för planslip så jag har ett bra läge att utgå från.

Belaget inte plant
Jag hakar på tråden. Köpte ett par Extrem Frontier 85 årsmodell 17/18 i februari i fjol. Åkte på dom någon förmiddag under våren och framför allt strax efter nyår i Trysil i hårda förhållanden. Testade dom igen i samma förhållanden i Sälen förra helgen och tänkte att detta nog inte är en skida som passar mig eftersom jag inte fick dom på kant som jag ville.
Valde att testa skidor på Concept Store i Tandådalen och efter att ha kört 5 olika modeller fann jag Blizzard Brahma med perfekt kantgrepp i de hårda förhållandena.
På söndagen skulle kompisen testa Frontierskidorna. Efter 1 åk sa han att så här ska det inte vara. Åkte ner och filade på hängning och kant.
Efter det gick det bättre! Han har köpt skidorna efter det.

Har haft kontakt med Extrem som ber om ursäkt och menar att jag skulle kontaktat dem direkt.
Känner mig rejält snuvad med tanke på pris och kvalité som märket ska ha.
Har någon mer råkat ut för detta?

Belaget inte plant
Jag hakar på tråden. Köpte ett par Extrem Frontier 85 årsmodell 17/18 i februari i fjol. Åkte på dom någon förmiddag under våren och framför allt strax efter nyår i Trysil i hårda förhållanden. Testade dom igen i samma förhållanden i Sälen förra helgen och tänkte att detta nog inte är en skida som passar mig eftersom jag inte fick dom på kant som jag ville.
Valde att testa skidor på Concept Store i Tandådalen och efter att ha kört 5 olika modeller fann jag Blizzard Brahma med perfekt kantgrepp i de hårda förhållandena.
På söndagen skulle kompisen testa Frontierskidorna. Efter 1 åk sa han att så här ska det inte vara. Åkte ner och filade på hängning och kant.
Efter det gick det bättre! Han har köpt skidorna efter det.

Har haft kontakt med Extrem som ber om ursäkt och menar att jag skulle kontaktat dem direkt.
Känner mig rejält snuvad med tanke på pris och kvalité som märket ska ha.
Har någon mer råkat ut för detta?
Vad var felet med skidorna? Var det inte slipade och hängda så som de ska vara från fabriken? 🤔

Belaget inte plant
Vad var felet med skidorna? Var det inte slipade och hängda så som de ska vara från fabriken? 🤔

Ja, exakt så var det.
Åre Skidfabrik har ju helt rätt i att man ska kontakta tillverkaren om något är fel.
Men hur ska man veta att skidorna är felaktigt/inte färdigt hängda och/eller slipade? Det var först när kompisen hängde kanterna och slipade kanterna som det upptäcktes.

Belaget inte plant
Ok. Tråkigt att det hade blivit så. Det är inte lätt att veta om man inte har varit med om liknande innan. Jag hade inte gissat rätt heller, men hade nog märkt det senast på min filbänk. Men alla servar inte sina skidor själv. Jag hade velat köpa dina skidor, i fall du hade dem kvar. Haha! 😅

Belaget inte plant
Normalt sett är det stor variation på kvaliteten på slip på nya skidor direkt från fabrik. I teorin borde man kunna vänta sig högre kvalitet från lågvolymtillverkare som Åre skidfabrik, men har ingen riktig koll på deras process. En bra slip är ett hantverk och tar en liten stund för ett par. De större tillverkarna lägger inte särskilt mycket kärlek på varje par, det hinns inte med helt enkelt. Så ha för vana att preppa alla skidor, antingen själv eller på service verkstad. I hårt före gör en bra slip en j-a skillnad.

Snödjup

Tillbaka
Topp