Tura med kids?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 166956
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 166956

Guest
Tura med kids?
Nån som har tips på turbindningar som passar till juniorskidor?
Skall dra med mina söner på 11 och 13 nu i vinter. Dom åker på Völkl Mantra JR och ett par Faction Candide 3.0 JR.

Tura med kids?
kolla om du kan hyra randoskidor på Hygglo. damstorlek på skida/pjäxa lär väl funka för kidsen?

annars bör du leta en skida med gammal Diamirbindning - då kan de köra i sina vanliga pjäxor. (jag har ett par till salu). Alternativt klampa runt med step-in bindningar.

MEN: min erfarenhet säger att det är ytterst sällsynt att barn i den åldern "uppskattar" topptur.. (särskilt om de ska klampa runt med tung utrustning)

Tura med kids?
För mindre barn vet jag att folk kört med längdskidor med stighudar upp och så har far eller mor haft slalomgrejorna på ryggen. Mina barn har kört längdskidor både upp och ner på de få turer vi gjort, men då ska man ju kunna åka på såna och det går ju inte att åka tokbrant eller is.

Mantra Jr (som vi också har) är helt platta på ovansidan, så du kan väl skruva dit vad som helst? Nån gammal Dynafit med tillräckligt låg DIN.

Tura med kids?
Ja alltså, första frågan är ju vad de har för pjäxor? Eller frågan kanske snarare är vad du har tänkt att de ska ha för pjäxor? Vad kommer de ha för BSL? Misstänker att det kan bli problem även med minsta rambindningarna om sulan är för kort. Men det lär också bli problem med techbindningar om det är för små storlekar på pjäxorna.

Tura med kids?
Dom kör båda med Technica Cochise JR idag. Och frågan är väl om dom är så sköna att tura med och om man hittar nån bindning som passar.. Tänkte försöka hitta utrustning som passar både för "vanlig" åkning och för att gå på tur men det kanske är svårt.

Tura med kids?
Dom kör båda med Technica Cochise JR idag. Och frågan är väl om dom är så sköna att tura med och om man hittar nån bindning som passar.. Tänkte försöka hitta utrustning som passar både för "vanlig" åkning och för att gå på tur men det kanske är svårt.
Det beror på som sagt. Har de sulor på pjäxorna som är långa nog för Barons eller motsvarande så funkar det ju. Vill pappa lägga mer pengar men ha bättre odds för att de gillar det så är ju Shifts eller Tectons en lösning (om de har fötter som är stora nog för pjäxor med inserts. Det är troligtvis så att det går att lösa vis dammodeller i värsta fall. Vad väger de? Om de är för lätta finns ju en risk att det inte finns bindningar som går att skruva tillräckligt lågt men tex Markers F10 går ner till 3 så det ska nog räcka. Det är ju så klart den enklaste lösningen. Köp två par Marker Tour F10 och skruva på skidorna och börja tura

Tura med kids?
Kör Contour kids (typ Trekker) till våran 9 åring. Funkar bra som introduktion & kortare turer.
20200222_140213.jpg

Tura med kids?
Ok tack för alla tips. Contour kids verkar ju vara en enkel och billig lösning. Finns ett kit med stighudar för 199:95 euro på sport-conrad.

Hur är kvalitén? Om det rapplar för mycket så går jag nog hellre på ett par Marker f10.
Men då blir det mer än dubbelt så dyrt :(

Tura med kids?
Ok tack för alla tips. Contour kids verkar ju vara en enkel och billig lösning. Finns ett kit med stighudar för 199:95 euro på sport-conrad.

Hur är kvalitén? Om det rapplar för mycket så går jag nog hellre på ett par Marker f10.

Tycker det funkar bra. Enkel konstruktion & lätt att ställa in sullängd. Helt ok hudar.

Tura med kids?

Har du ingen brådska skulle jag hålla koll efter begagnade F10 istället. Jag har provat Trekkers istället och det är fantastiskt obekvämt att gå på dem.

Tura med kids?
I vintras körde jag tur premiär med min äldsta dotter som då var 12år, hon har ärvt sin mors gamla Völkl Snowwolf med Fritschi bindingar, dom funkar bra både i och utanför pisten, sedan får jag erkänna att kämpa lite för naturupplevelsen inte uppskattades lika mycket av den yngre generationen, det fanns ju både liftar och fina åk som kunde nås från liften :) .

Skärmavbild 2020-09-19 kl. 22.59.42.png

Skärmavbild 2020-09-19 kl. 23.09.06.png

Tura med kids?
Gammal tråd, men upptäckte nyss att det verkar kommit några rambindningar med barnvänlig DIN:

Kanske funnits en längre tid, men jag hittade de först nu. Tunga är de såklart. Men kanske ändå kul att ha på jr skidor om man vill vara flexibel. Kör man (som vi och många andra) med längdskidor till barnen faller ju spontanturer bort eftersom man inte har med längdgrejor med sig i backen varje dag.

PS: Har barnen pjäxor med tech, finns ATK Candy 5 med DIN 1.5-5, vikt 290g/ stk, grymt cool. Men Barnpjäxor med tech är tyvärr inte så vanligt.

Edit: ATK skriver ju om "release value" och inte DIN, är de ungefär samma för ATK bidningar?

Senast ändrad:
Tura med kids?
ATK bindningar är inte DIN-certifierade men deras release value ger någorlunda indikation var du ligger. Tex. kan jag ha åka Griffon/Attack med DIN 8 men jag måste skruva ATK Raider 12 upp till 10 att inte release hela tiden.
Fast det där är ju inte hela sanningen egentligen. DIN är ju en certifiering baserad på kraften som behövs för att pjäxan ska kunna röra sig i bindningen. Eftersom en Griffon har elasticitet behöver kraften ifråga också finnas över en viss sträcka innan den löser ut. Säg att du har 30mm elasticitet så måste kraften motsvarande din DIN-inställning vrida pjäxan 30mm innan den släpper. Om du i din Griffon utsätts för massa kraft men bara 10mm så kommer den inte lösa ut utan gå tillbaka. En ATK bindning som teoretiskt har exakt samma fjäder och kräver exakt samma kraft för att kunna röra sig skulle lösa ut hela tiden när den utsätts för 10mm-rörelsen. Så det du gör i din ATK är att spänna fjädern hårdare så att den inte kan röra sig lika lätt som Griffon. Så när du verkligen kraschar och utsätter bindningen för precis över kraften där du blir skadad så löser den ut. ATKn som du skruvat hårdare löser inte ut…

Tura med kids?
Fast det där är ju inte hela sanningen egentligen.
Den enda sanningen är att ATK bindningar är inte DIN (eller egentligen TÜV) certifierade. Bindningen som pre-releasar hela tiden bidrar inte heller positivt för åksäkerhet och jag känner mig helt bekväm att skruva upp dem. Jag har haft G3 Ion och Dynafit Radical 2 tidigare och dessa två hade inte samma beteende så här tydligt.

Senast ändrad:
Tura med kids?
Den enda sanningen är att ATK bindningar är inte DIN (eller egentligen TÜV) certifierade. Bindningen som pre-releasar hela tiden bidrar inte heller positivt för åksäkerhet och jag känner mig helt bekväm att skruva upp dem. Jag har haft G3 Ion och Dynafit Radical 2 tidigare och dessa två hade inte samma beteende.
Det är helt sant att de inte är certifierade. Att skruva upp en bindning som tjuvsläpper kan också vara förenat med stor risk då fjäderns spänning bara är en av flera faktorer i hur en bindning löser ut.

Tura med kids?
Att skruva upp en bindning som tjuvsläpper kan också vara förenat med stor risk då fjäderns spänning bara är en av flera faktorer i hur en bindning löser ut.
Jag är helt medveten om detta :D Oavsett bindningstyp får man balansera mellan två olika aspekter: release & retention.

Jag skulle gissa att de flesta på forumet tänker att ATKs "release values" skulle motsvara liknande "release- och retention-egenskaper" som STH/Griffon/Jester/Attack/Pivot/whatever levererar när de har justerats på motsvarande DIN-värde. Vilket inte är fallet.

Tura med kids?
Jag köpte turpjäxor till mina så fort dom inte åkte ur dom i storlek 22.0 typ 35
Dyker upp då å då billiga här å på Blocket.
Då ingen i familjen har tävlingsambitioner så...
Överlägsen komfort när man går både med och utan skidor och dom slipper halka runt.
Satte på Dynafit på lätta å billiga twintip. Funka utmärkt för mindre turer och rambindning på deras tyngre Mantra. Mest för korta turer från lift till åket eller från botten tillbaka till väg eller lift.
Hade alltid med mig några meter gummicord på 5-7mm köpt i båtbutik som jag kunde använda som bogserhjälp och mkt godis som muta och motivationshöjare.

Tura med kids?
Storlek 22 är rätt långt bort för oss. Grejen är väl att längdprylar är viktmäsigt alldeles överlägsen. Sonens längdskidor plus pjäxor väger 830 g per sida. Tillkommer hudar. Ska jämföras med rambindningarna som väger 880g per sida...
Man få nog blir hyfsat stark innan man orkar tura med alpingrejor.

Men jag är rätt sugen att skaffa en sån marker Jr rambindning som sen få följa med när skidorna byts. För kortare och spontana turer.

Senast ändrad:
Tura med kids?
Som sagts ovan ett par Fritschi Diamir i storlek small finns säkert i någons blivit över låda. Dom funkar utmärkt., Dojor leta begagnade dam rando dojor. En gång gummisula alltid gummisula. Skidor det går faktiskt att kapa. Eller leta tjej modell.

Tura med kids?
Vill bara varna för att rambidningar helt dödar en skida. Skidan får ingen möjlighet att flexa under foten. Så kontakten mot underlaget blir kass, det är svårt att få fäste i svängarna och känslan från underlag till fot blir också mycket sämre.

Jag skulle rekommendera att köpa beggad dampjäxa med pin, så de kan använda en riktig tvådelad bidning.

Tura med kids?
Vi har stuga i väglöst land på norska sidan om Riksgränsen, ca 7km från liftarna. De gånger vi gått uppåt med barnen (nu 9 år gamla) har jag haft deras alpingrejor i ryggsäck (pjäxor i och skidor spända utanpå) och dom har gått upp på längdskidor eller om det varit mycket skare i kängor. Klart lättast för barnen uppåt och ingen kompromiss på grejorna utför. Dessutom ger det ju mig lite mer träning med välpackad ryggsäck.

Tillbaka
Topp