Tura med kids?

Per-Gidlund

Ny medlem
Nån som har tips på turbindningar som passar till juniorskidor?
Skall dra med mina söner på 11 och 13 nu i vinter. Dom åker på Völkl Mantra JR och ett par Faction Candide 3.0 JR.

Ivo

Aktiv medlem
kolla om du kan hyra randoskidor på Hygglo. damstorlek på skida/pjäxa lär väl funka för kidsen?

annars bör du leta en skida med gammal Diamirbindning - då kan de köra i sina vanliga pjäxor. (jag har ett par till salu). Alternativt klampa runt med step-in bindningar.

MEN: min erfarenhet säger att det är ytterst sällsynt att barn i den åldern "uppskattar" topptur.. (särskilt om de ska klampa runt med tung utrustning)

skidmannen

Aktiv medlem
För mindre barn vet jag att folk kört med längdskidor med stighudar upp och så har far eller mor haft slalomgrejorna på ryggen. Mina barn har kört längdskidor både upp och ner på de få turer vi gjort, men då ska man ju kunna åka på såna och det går ju inte att åka tokbrant eller is.

Mantra Jr (som vi också har) är helt platta på ovansidan, så du kan väl skruva dit vad som helst? Nån gammal Dynafit med tillräckligt låg DIN.

Pillard

Aktiv medlem
Ja alltså, första frågan är ju vad de har för pjäxor? Eller frågan kanske snarare är vad du har tänkt att de ska ha för pjäxor? Vad kommer de ha för BSL? Misstänker att det kan bli problem även med minsta rambindningarna om sulan är för kort. Men det lär också bli problem med techbindningar om det är för små storlekar på pjäxorna.

Per-Gidlund

Ny medlem
Dom kör båda med Technica Cochise JR idag. Och frågan är väl om dom är så sköna att tura med och om man hittar nån bindning som passar.. Tänkte försöka hitta utrustning som passar både för "vanlig" åkning och för att gå på tur men det kanske är svårt.

Pillard

Aktiv medlem
Dom kör båda med Technica Cochise JR idag. Och frågan är väl om dom är så sköna att tura med och om man hittar nån bindning som passar.. Tänkte försöka hitta utrustning som passar både för "vanlig" åkning och för att gå på tur men det kanske är svårt.
Det beror på som sagt. Har de sulor på pjäxorna som är långa nog för Barons eller motsvarande så funkar det ju. Vill pappa lägga mer pengar men ha bättre odds för att de gillar det så är ju Shifts eller Tectons en lösning (om de har fötter som är stora nog för pjäxor med inserts. Det är troligtvis så att det går att lösa vis dammodeller i värsta fall. Vad väger de? Om de är för lätta finns ju en risk att det inte finns bindningar som går att skruva tillräckligt lågt men tex Markers F10 går ner till 3 så det ska nog räcka. Det är ju så klart den enklaste lösningen. Köp två par Marker Tour F10 och skruva på skidorna och börja tura

Ok tack för alla tips. Contour kids verkar ju vara en enkel och billig lösning. Finns ett kit med stighudar för 199:95 euro på sport-conrad.

Hur är kvalitén? Om det rapplar för mycket så går jag nog hellre på ett par Marker f10.
Men då blir det mer än dubbelt så dyrt :(
Tycker det funkar bra. Enkel konstruktion & lätt att ställa in sullängd. Helt ok hudar.

Pillard

Aktiv medlem
Ok tack för alla tips. Contour kids verkar ju vara en enkel och billig lösning. Finns ett kit med stighudar för 199:95 euro på sport-conrad.

Hur är kvalitén? Om det rapplar för mycket så går jag nog hellre på ett par Marker f10.
Men då blir det mer än dubbelt så dyrt :(
Har du ingen brådska skulle jag hålla koll efter begagnade F10 istället. Jag har provat Trekkers istället och det är fantastiskt obekvämt att gå på dem.

Amiraya

Ny medlem
I vintras körde jag tur premiär med min äldsta dotter som då var 12år, hon har ärvt sin mors gamla Völkl Snowwolf med Fritschi bindingar, dom funkar bra både i och utanför pisten, sedan får jag erkänna att kämpa lite för naturupplevelsen inte uppskattades lika mycket av den yngre generationen, det fanns ju både liftar och fina åk som kunde nås från liften :) .

Skärmavbild 2020-09-19 kl. 22.59.42.png

Skärmavbild 2020-09-19 kl. 23.09.06.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp