Nordamerika, Sverige, Norge, Frankrike och Schweiz Liftkort 6 dagar 2021.Intressant jämförelse.

Lenz

Aktiv medlem
Nordamerika, Sverige, Norge, Frankrike och Schweiz Liftkort 6 dagar 2021.Intressant jämförelse.
ASPEN 8000 sek
ALTA 5318 Sek
BRECKENRIDGE 7349 sek
WHISTLER 6500 sek
FERNIE 6441 sek
KICKING HORSE 4945 sek
ST MORITZ 3516 sek
ZERMATT 3648 sek
VERBIER 3142 sek
CHAMONIX 3392 sek
Åre 2640 sek
Trysil 2526 sek
Hemsedal 2526 sek
Hatten av för Verbier då Schweiz är en av världens dyraste länder.

Senast ändrad:
Var tvungen att kolla om Aspen-priset stämde (wtf). Tur att man kan få säsongskort för bara $2849.

Skidåkning i Nordamerika är endast för det övre skiktet i samhället! Skrämmande!
Jag besökte Whistler 2014 och då betalade jag runt 6000 för 12 dagar. Något har hänt där också tydligen. Liftkortet har höjts med 100 procent på 6 år.(där ligger skistar i lä)

Senast ändrad:
Jag besökte Whistler 2014 och då betalade jag runt 6000 för 12 dagar. Något har hänt där också tydligen. Liftkortet har höjts med 100 procent på 6 år.(där ligger skistar i lä)

Nya ägare.

Som jämförelse fyra jätteområden högsäsong:

Via Lattea €208 (6 dagar)
Dolomiti Superski €292 (6 dagar)
Espace Killy €315 (6 dagar)
Zillertal super €277 (6 dagar)

Skistar är rätt dyrt då. Nordamerika har blivit sinnessjukt dyrt.

Senast ändrad:
För 3392 kr i Chamonix (Mont Blanc Unlimited) får man ju också Verbier/4 Dalarna, Courmayeur och Megeve/St Gervais....

Stämmer bra det. Det blir lite svårt att utnyttja bara om man är borta en vecka tex. Jag har faktiskt bara åkt i Cham och Italien när jag köpt unlimited. Klart är man nere 2-veckor eller mer så är det nog inga problem att hinna med. Mycket bra skipass unlimited.

Senast ändrad:
Lite anmärkningsvärt ändå att Europas ASPEN ST Moritz tar 3516 sek. Det finns väl annat som är i fokus på dessa orter än skidåkning.

Jag köper alltid dagskort när jag åker. Det går lös på ca 1500kr per dag i Aspen😂

Hur är åkningen i Aspen? Värd 1500kr, menar catskiing kostar ca 3500kr per dag och då är det jäkligt bra åkning med två guider och mat.

Jag köper alltid dagskort när jag åker. Det går lös på ca 1500kr per dag i Aspen😂

Hur är åkningen i Aspen? Värd 1500kr, menar catskiing kostar ca 3500kr per dag och då är det jäkligt bra åkning med två guider och mat.
Har aldrig besökt varken ASPEN eller ST Moritz. Men vad jag hört så är det ingen höjdare.Någon på freeride som varit på dessa orter?

Senast ändrad:
St Moritz känns väl som OK pris för att vara i Schweiz och med tanke på vilka skidområden som ingår. Kanske där man måste försöka köpa lgh, slipper man nog massa svenska barnfamiljer som klagar på priserna när de kommer med sina svenska pesetas... :ROFLMAO:

@Lenz finns flertal artiklar här på Freeride om St Moritz och kringliggande skidområden. Jag har bara varit där på sommaren, riktigt trevligt.

@Lenz finns flertal artiklar här på Freeride om St Moritz och kringliggande skidområden. Jag har bara varit där på sommaren, riktigt trevligt.
Har varit i Engadin (där St Moritz ligger, bodde inte i St Moritz utan i Sils-någonting invid Corvatsch-området) för några vintrar sedan. Då fick man dessutom ganska bra rabatt på liftkortet om man bodde på hotell i området (gällde även vårt olyxiga ställe) - kändes som de ville få upp folk i backarna...
@Lenz OK åkning, ssk i Corvatsch, största fördelen var väldigt liten konkurrens efter de snöfall vi fick.

Les arcs-La plagne (Paradiski) 6 dagar 315€
Bara till att konstatera att skistar är lite väl dyra. Det blir ju nästan löjligt om man jämför med framförallt Schweiz. (En av världens dyraste länder att leva i trotts allt.)

Senast ändrad:
@Lenz lite reportage om Engadin-dalgången där byn St Moritz ligger:

Video:

@Lenz lite reportage om Engadin-dalgången där byn St Moritz ligger:

Video:
Ser trevligt ut. Man kanske har varit lite fördomsfull då man sett det som ett ställe för nyrika ryssar och kändisar. Kanske får bli ett besök i framtiden.

Då är det mer värt att köpa skinns och bara gå upp haha

ASPEN 8000 sek
ALTA 5318 Sek
BRECKENRIDGE 7349 sek
WHISTLER 6500 sek
FERNIE 6441 sek
KICKING HORSE 4945 sek
ST MORITZ 3516 sek
ZERMATT 3648 sek
VERBIER 3142 sek
CHAMONIX 3392 sek
Åre 2640 sek
Trysil 2526 sek
Hemsedal 2526 sek
ASPEN 8000 sek
ALTA 5318 Sek
BRECKENRIDGE 7349 sek
WHISTLER 6500 sek
FERNIE 6441 sek
KICKING HORSE 4945 sek
ST MORITZ 3516 sek
ZERMATT 3648 sek
VERBIER 3142 sek
CHAMONIX 3392 sek
Åre 2640 sek
Trysil 2526 sek
Hemsedal 2526 sek
ASPEN 8000 sek
ALTA 5318 Sek
BRECKENRIDGE 7349 sek
WHISTLER 6500 sek
FERNIE 6441 sek
KICKING HORSE 4945 sek
ST MORITZ 3516 sek
ZERMATT 3648 sek
VERBIER 3142 sek
CHAMONIX 3392 sek
Åre 2640 sek
Trysil 2526 sek
Hemsedal 2526 sek
Vail kostar drygt 1200 USD (sek c. 9800) för sex dagar, passa på!

Vail kostar drygt 1200 USD (sek c. 9800) för sex dagar, passa på!
Det ingår 2×3 dgr i Vail i ett Tre Dalarna säsongskort så ska man dit någon vecka eller två och tänkt sig även en trip till Vail samma säsong så kan det bli ekonomiskt en vinning med säsongskort även om man bara kör ett par veckor. 😜

Jag trodde det var allmänt vedertaget att man inte köper dag- eller veckokort på de orter som ingår i Epic pass ex Vail, Beaver Creek, Whistler och Breckenridge utan man köper säsongskortet tidigt så blir det billigare än ett veckokort på vissa av ställena. https://dealswelike.com/epic-pass-skiing/

Jag trodde det var allmänt vedertaget att man inte köper dag- eller veckokort på de orter som ingår i Epic pass ex Vail, Beaver Creek, Whistler och Breckenridge utan man köper säsongskortet tidigt så blir det billigare än ett veckokort på vissa av ställena. https://dealswelike.com/epic-pass-skiing/

exakt!
Jag köpte Mountain collective för 460$ i höstas för min kommande resa i feb-mars.
Ingår: 3 dagar Aspen, därefter 2 valfria dagar på usa/canadas bästa orter. (Som bonus ingår 2 dar i Chamonix osv).

men jag fegade ur och lämnade tillbaka korten innan stop-datum för ”no-question asked-cash-back”
Oklart om vi kommer iväg nu.. men då blir det topptur och enstaka dagkort om det dumpar ❄️❄️❄️

Priserna verkar inte avskräcka direkt!

Tillbaka
Topp