Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nej, det är Pointe de l'Argientere eller toppen till höger om den som jag inte hittar ett namn på.
De höga bergen på bilden är redan identifierade.
Snygg bild för övrigt!
Det var synd att den toppen inte hade något namn på min karta. Grrr. :(
Det var Foglietta.
Nästa gång ska jag identifiera till 100% innan jag skriver något.

Nu kommer något som kan vara svårt. Fyller på med ledtrådar om det behövs. Viken skidort befinner vi oss i?
Bild.jpg

Hmmm, det enda jag kommer att tänka på är La Clusaz?
Fast jag får inte riktigt till vinklar och berg...men nånstans måste man ju börja.

Vad är det för karta du använder? Den verkar ju bra, ja förutom i detta fallet då...
Google...
Det gäller att hitta rätt vy och den såg bra från Pointe de l'Argientere som ligger strax till vänster om Foglietta (som inte var namnmarkerad).
Mont Pourri och Grande Casse såg jag direkt på bilden, och började därefter söka siktlinjer/vyer.
PS. Cotopaxi tog jag ur mitt eget bildminne...

Senast ändrad:
Inga rätta svar än.
Ledtråd 2: Facet som åks nås genom en kortare hike från toppstationen och vetter mot ett annat väderstreck än liftsystemet

Riktigt snyggt @Pillard, jag flyttade oss endast några hundratals meter från @STORPOTATENs senaste bild. Facet syns faktiskt delvis i hans bild, just bakom ena låret är bilden tagen.

Är det fler än jag som har problem med att Freeride servern verkar "småkrascha" emellanåt?
Är det för många på den här tråden... :)

Är det fler än jag som har problem med att Freeride servern verkar "småkrascha" emellanåt?
Är det för många på den här tråden... :)
Jag har märkt samma sak. Trodde ett tag att det var min arbetsgivare som lagt in en ”cap”... 😄

Sedan denna tråd startade för 12 dygn sedan har den i snitt ett inlägg var 8:e minut... I genomsnitt även inräknat nätterna (vilket är helt relevant i detta fall). Nativiteten sjunker, skilsmässor och arbetslöshet stiger. Men det är det värt! 😄👍🏻

Helt of topic, men om ni är intresserade av skidåkarreportage från allehanda skidorter, såväl i Alperna som ända bort till Uralbergen, Uzbekistan mm., så kan jag rekommendera den här:
blog.inmontanis.info
Det är en österrikisk bloggare som jag har följt ett antal år. Han lägger regelbundet upp bilder och utförlig text (på tyska) från sina resor. Bra (och många) bilder tar han också.
I arkivet finns reportage ända från år 2006.
Många jämförelsebilder på glaciärförändringar genom åren (han har även testat de flesta sommarskidområden som finns).
Just nu är han på väg norrut genom Sverige (han har tröttnat på stängda skidorter och munskyddsplikt nere i Europa) och testar varenda liten backe på sin väg. Förra veckan var han bl a i Idre, Fjätervålen, Lofsdalen och Klövsjö. I förrgår var han i Bydalen.
Rekommederas!

Senast ändrad:
Det här offpiståket startar iom den första bilden ungefär och slutar vid den andra bilden. Vad heter toppen där åket startar?
Skärmavbild 2021-01-24 kl. 23.23.08.png

DSC01411.JPG

Kan det vara liften som heter Aiguille Rouge i Tignes? chansar på att berget heter lika även om jag inte hittar det på kartan.

Också märkt, och även innan @johan startade den här tråden... Sällan det håller i sig mer än 2-3 minuter
Denna tråd gör att servern får jobba hårt =)
Idag och i fredags har jag skapat nya bilder till köp & sälj avdelningen som kan ha påverkat prestandan. Men om ni har haft problem långt tillbaka är det något annat. Skicka gärna ett PM om ni får problem så ska jag försöka felsöka.

Dalen skulle kunna vara Serre Chevalier, men en sådan där liten topp strax ovanför trädgränsen hittar man inte på någon karta.

Inte Clot

lavinrygga behöver man inte här egentligen men det åktes mer exponerat i ett annat land på förmiddagen.

Snödjup

Tillbaka
Topp