Heddious
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Fjällen? Jag får alpvibbar jag, bergen är så spetsiga.Tarfala?
Tokchansar på Refuge de la Glière.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fjällen? Jag får alpvibbar jag, bergen är så spetsiga.Tarfala?
Ärligt talat en tokchansning och hängde mest ihop med att ordet ”stuga” användesFjällen? Jag får alpvibbar jag, bergen är så spetsiga.
Tokchansar på Refuge de la Glière.
Instämmer helt! Dra er inte för att lägga ut texten litet.Trevlig med alla dessa bilder. Många av er verkar vara mycket insatta. Skulle vara intressant när man hittat namn på stället att få från den som lagt bilden en kort beskrivning på några rader av platsen. Kanske med en anknytning så att man lär sig någonting.
Ok, ville bara reda ut det, har ingen koll på orten.Inte fel-fel, men eftersom själva "Pointen" är någon kilometer bort ur bild åt skidåkarens höger, och åket vi är i slutet av på bilden i första hand nås från Lac Noir och inte toppen av La Masse så bestämmer jag i egenskap av bilduppläggare att La Teurre är mer rätt. Eftersom La Teurre syns.![]()
NixÄh, måste svara Kaltenberg Hütte. (då jag aldrig har turat i Frankrike. Och har aldrig stoppat där, bara åkt förbi.)
Ta mig tusan en fantastisk idé. Ska ta och ordna till det på de två bilderna jag fått äran att lägga upp efter att jag tryckt i mig lite käk och lagt upp isskruvarna på tork.Trevlig med alla dessa bilder. Många av er verkar vara mycket insatta. Skulle vara intressant när man hittat namn på stället att få från den som lagt bilden en kort beskrivning på några rader av platsen. Kanske med en anknytning så att man lär sig någonting. ps: frivilligt.
Ping @johan - Något att lägga till som frivillig punkt i förstainlägget?Trevlig med alla dessa bilder. Många av er verkar vara mycket insatta. Skulle vara intressant när man hittat namn på stället att få från den som lagt bilden en kort beskrivning på några rader av platsen. Kanske med en anknytning så att man lär sig någonting. ps: frivilligt.
Kolla vinkeln på skuggan.Vilken tid på året är bilden tagen?
Jsg är mer ute efter breddgradenKolla vinkeln på skuggan.![]()
Kul med lite kringfakta och en karta som visar turen! Mer sånt!!@PisteCarver, ja det är Bishorn, en för topp till Weisshorn, men den räknas som en egen topp. Mycket riktigt ser vi Dent Blanche och Grand Cornier och jag tror också att det är Grand Combin som skymtas borta i horisonten.
Turen är nog ansedd som en av de enklaste 4000 metrarna och är en riktig fin tur där den översta biten ligger i nordläge med mycket fri utsikt, vanligen övernattar man halvvägs vid Cabane de Tracuit.
Bilderna har lite drygt 20 år på nacken och med lite ungdomligare sinne gjorde vi det inte lätt för oss, tror att det var sent i maj och vi drog från Lausanne på sen em och i princip sprang upp för grässlänterna från Zinal tills vi träffade på snön kring midnatt efter ca 1000 fallhöjsmeter, sov några timmar i ett tält och gav oss sedan upp mot toppen. Vi nådde den strax innan lunch och var glada att vi hade klarat 4000 m.
Utrustningen var väl lagom anpassad efter vad som fanns att tillgå, själv var jag nog värst då första biten traskades i Teva sandaler, sovsäckarna var inte särskilt varma och 1500 meter uppför i med hudar i pistpjäxor var kanske inte vad man hade valt idag.
Men vi var glada då vi hade haft ett kul äventyr och fått till ett riktigt fint ospårat åk långt efter säsongen var slut, sista bilden är tagen efter vi har kommit ner i höjd med stugan.
Visa bilaga 6951
Visa bilaga 6950