Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Trevlig med alla dessa bilder. Många av er verkar vara mycket insatta. Skulle vara intressant när man hittat namn på stället att få från den som lagt bilden en kort beskrivning på några rader av platsen. Kanske med en anknytning så att man lär sig någonting. ps: frivilligt.

Senast ändrad:
Trevlig med alla dessa bilder. Många av er verkar vara mycket insatta. Skulle vara intressant när man hittat namn på stället att få från den som lagt bilden en kort beskrivning på några rader av platsen. Kanske med en anknytning så att man lär sig någonting.
Instämmer helt! Dra er inte för att lägga ut texten litet.

Alperna är rätt. Stugan åker man förbi i den vanligaste offpistrepan som följer dalgången.
Vi är på väg över knölen till vänster och genar över den för att få ett åk ned på andra sidan knölen ned i dalgången. Det går att välja några olika breda rännor eller mer öppet och man kommer då ned i höjd med stugan eller en bit nedanför beroende på åk.

Senast ändrad:
Inte fel-fel, men eftersom själva "Pointen" är någon kilometer bort ur bild åt skidåkarens höger, och åket vi är i slutet av på bilden i första hand nås från Lac Noir och inte toppen av La Masse så bestämmer jag i egenskap av bilduppläggare att La Teurre är mer rätt. Eftersom La Teurre syns. :)
Ok, ville bara reda ut det, har ingen koll på orten. :)

De som gillar offpist och varit på orten har med stor sannolikhet åtminstone åkt förbi stugan då enklaste varianten inte medför något hudande. Tänker inte svara på ortfrågor för då blir det mycket lätt. Inga rätt hittills.

Äh, måste svara Kaltenberg Hütte. (då jag aldrig har turat i Frankrike. Och har aldrig stoppat där (vid hutte), bara åkt förbi.)

Senast ändrad:
Trevlig med alla dessa bilder. Många av er verkar vara mycket insatta. Skulle vara intressant när man hittat namn på stället att få från den som lagt bilden en kort beskrivning på några rader av platsen. Kanske med en anknytning så att man lär sig någonting. ps: frivilligt.
Ta mig tusan en fantastisk idé. Ska ta och ordna till det på de två bilderna jag fått äran att lägga upp efter att jag tryckt i mig lite käk och lagt upp isskruvarna på tork.

Fixat! :) Hoppas det är till glädje för någon ^^

Senast ändrad:
Ja den vyn känner man igen, tyvärr blir nog årets säsongskort oanvänt.
Här kommer en ny bild, vad heter bergstoppen som jag står på.

Lite mera ledtrådar, ja jag har stegjärn på fötterna, men även ett par stenhårda Langepjäxor, lägger till en bild på vägen upp ganska nära toppen när vi har passerat bergschrund,

Bilagor

• 75350CA9-B33A-47C1-B722-575662F277D0.jpeg
    75350CA9-B33A-47C1-B722-575662F277D0.jpeg
    386.4 KB · Besök: 173
  • IMG_5782.jpeg
    IMG_5782.jpeg
    42.9 KB · Besök: 118
Senast ändrad:
Tänker mig att en ledtråd är att du har stegjärn på fötterna - men annars har jag ingen aning. Tokchansar på Mt Blanc. (Eller Matterhorn ;) )

Ping @johan - Något att lägga till som frivillig punkt i förstainlägget? ;) Om du inte ids redigera in det själv men tycker det är en bra idé kan jag fixa det åt dig ;P

Inga rätt, jag lägger upp lite mera bilder / ledtrådar om en timme om ingen har tagit den då.

Jag tror du står på Weisshorn 4504 m, och i bakgrunden till vänster har vi Dent Blanche och till höger Grand Cornier.
Svårt att veta om bilden är zoomad, skulle också kunna vara Schalihorn eller Blanc de Moming som du står på, men jag tycker att du står klart högre än Grand Cornier så du borde vara högre än på 4000m. Bergen i bakgrunden (Dent Blanche och Grand Cornier) är jag dock säker på.
Är det Grand Combin som skymtar längst ut till höger långt bort?

Senast ändrad:
@PisteCarver, ja det är Bishorn, en för topp till Weisshorn, men den räknas som en egen topp. Mycket riktigt ser vi Dent Blanche och Grand Cornier och jag tror också att det är Grand Combin som skymtas borta i horisonten.

Turen är nog ansedd som en av de enklaste 4000 metrarna och är en riktig fin tur där den översta biten ligger i nordläge med mycket fri utsikt, vanligen övernattar man halvvägs vid Cabane de Tracuit.

Bilderna har lite drygt 20 år på nacken och med lite ungdomligare sinne gjorde vi det inte lätt för oss, tror att det var sent i maj och vi drog från Lausanne på sen em och i princip sprang upp för grässlänterna från Zinal tills vi träffade på snön kring midnatt efter ca 1000 fallhöjsmeter, sov några timmar i ett tält och gav oss sedan upp mot toppen. Vi nådde den strax innan lunch och var glada att vi hade klarat 4000 m.

Utrustningen var väl lagom anpassad efter vad som fanns att tillgå, själv var jag nog värst då första biten traskades i Teva sandaler, sovsäckarna var inte särskilt varma och 1500 meter uppför i med hudar i pistpjäxor var kanske inte vad man hade valt idag.

Men vi var glada då vi hade haft ett kul äventyr och fått till ett riktigt fint ospårat åk långt efter säsongen var slut, sista bilden är tagen efter vi har kommit ner i höjd med stugan.

Skärmavbild 2021-01-30 kl. 15.48.31.png

IMG_5783.jpg

@PisteCarver, ja det är Bishorn, en för topp till Weisshorn, men den räknas som en egen topp. Mycket riktigt ser vi Dent Blanche och Grand Cornier och jag tror också att det är Grand Combin som skymtas borta i horisonten.

Turen är nog ansedd som en av de enklaste 4000 metrarna och är en riktig fin tur där den översta biten ligger i nordläge med mycket fri utsikt, vanligen övernattar man halvvägs vid Cabane de Tracuit.

Bilderna har lite drygt 20 år på nacken och med lite ungdomligare sinne gjorde vi det inte lätt för oss, tror att det var sent i maj och vi drog från Lausanne på sen em och i princip sprang upp för grässlänterna från Zinal tills vi träffade på snön kring midnatt efter ca 1000 fallhöjsmeter, sov några timmar i ett tält och gav oss sedan upp mot toppen. Vi nådde den strax innan lunch och var glada att vi hade klarat 4000 m.

Utrustningen var väl lagom anpassad efter vad som fanns att tillgå, själv var jag nog värst då första biten traskades i Teva sandaler, sovsäckarna var inte särskilt varma och 1500 meter uppför i med hudar i pistpjäxor var kanske inte vad man hade valt idag.

Men vi var glada då vi hade haft ett kul äventyr och fått till ett riktigt fint ospårat åk långt efter säsongen var slut, sista bilden är tagen efter vi har kommit ner i höjd med stugan.

Visa bilaga 6951

Visa bilaga 6950
Kul med lite kringfakta och en karta som visar turen! Mer sånt!!

@Amiraya, tack för fina bilder och en intressant berättelse.
Gåtan var lite svår pga det finns flera toppar tätt intill varandra som ger samma vy mot Grand Cornier och Dent Blanche (som dock inte alls ser ut som en "vit tand" från den här riktningen, den ser man bäst från Plateau Rosa).
Höjden var ganska lätt att uppskatta till drygt 4000m, vilket utesluter en del andra berg. Just runt Täsch och Zermatt finns det dock ett antal toppar över 4000m.
Om man från byn Täsch promenerar över till den östra sidan av dalen och går upp en liten bit på sluttningen, så belönas man med en mäktig vy (man får böja på nacken för det är över 3000 fallhöjdsmetrar nästan rakt upp) över Weisshorn där glaciärerna vältrar sig ner från toppen nästan ända ner i dalen - se bild nedan!
Ska iväg och handla, återkommer lite senare med någon ny bildgåta. :)
Clip190.JPG

Vi fortsätter på temat berg!
Berget som pilen pekar på höjer sig högt över de intilliggande topparna. Därför trodde man förr (på den tiden innan man lärt sig hur man mäter höjden på berg) att det här berget var det högsta i den här landsdelen/provinsen.
Det var fel, det finns flera andra toppar lokalt i närheten som är högre.
Men ögat kan bedras och när man ser det nerifrån dalen, så ser det också mäktigare ut än sin verkliga höjd.
Vad heter berget?
Clip200___.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp