Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Profitis Ilias, paros
Alldeles riktigt!
Toppen är ca 750 möh (det finns lite olika höjduppgifter). Den sista biten upp var så brant att vi fick stiga av moppen och gå bredvid. Motorn orkade bara dra upp moppens egen vikt.
Ön på andra sidan vattnet i bild 2 är den mycket bekanta Naxos.
Berget ligger mitt på ön och det finns inga andra berg, så man har en fantastisk 360 graders utsikt.

Din tur!

Ok, då får jag be om namnet på fjällen till höger och vänster om Ivo jr 😉

Bilagor

• 0CDB7F78-BF16-43E2-88E6-756058383189.png
    0CDB7F78-BF16-43E2-88E6-756058383189.png
    238 KB · Besök: 140
Bodde i Chamonix och var bara där [i Megève...] över dagen, det är visst väldigt dyrt.
Kan inte riktigt förstå varför, skidåkningen var inget att skriva hem om.
Tydligen är Megève ”the place to be” för engelsk överklass, det ger mer status än Les Menuires när man kommer hem till banken i London. Och de kanske inte alltid har så höga krav på skidåkningen. Sånt händer, ibland blir det liksom en självgenererande effekt, när allt lokalt blir allt dyrare och mindre prisvärt för oss andra.
Litet som Cortina för italienarna, men där finns faktiskt riktigt prisvärda boenden centralt (trestjärniga som ratas av de som har kosing).

Höger: Hottögsfjället
Vänster: Västerfjället/Sällsjöfjället
Imponerande!
Jag trodde du lämnade walk-over till @STORPOTATEN när det kom till svenska fjäll.
Nu får du lägga ut en bild som ni skrivbordskrigare får slåss om.
Jag har viktigare saker för mig idag (se bild från webcam kl 7:30)

Bilagor

• D76BA42F-2820-47AA-BF1F-56213658543C.png
    D76BA42F-2820-47AA-BF1F-56213658543C.png
    125.4 KB · Besök: 113
...Jag har viktigare saker för mig idag (se bild från webcam kl 7:30)
Ser finemang ut! Snö och sol, precis som det ska vara. Ja varje dag lika spännande att se på denna bild om det kommer ut några befolkade liftstolar och/eller t.o.m. gondoler till toppen! Jag tänker inte sätta varken hudar eller Shift på mina Deacon 80. Ut och fixa liftar och fortsatt fint väder nu, vi kommer på lördag! :)

1615359517949.png

Ser finemang ut! Snö och sol, precis som det ska vara. Ja varje dag lika spännande att se på denna bild om det kommer ut några befolkade liftstolar och/eller t.o.m. gondoler till toppen! Jag tänker inte sätta varken hudar eller Shift på mina Deacon 80. Ut och fixa liftar och fortsatt fint väder nu, vi kommer på lördag! :)

Visa bilaga 8496
Det är väl bara gondoler som går till toppen? Kommer förövrigt också på lördag och hoppas att ni iaf lämnar nån snöhög från senaste dumpet till oss :)

Till den här platsen kan man komma på flera olika sätt, bl a med en expressittlift med över 600 meters fallhöjd. Härifrån kan man bl a åka en lång riktigt bra svart pist som går i fallinjen längs hela liften.
Vad heter den här liften?

Clip770_.JPG

Kul! Jag har en bild som jag hittade i gömmorna och som jag bara är så nöjd med att jag vill lägga ut den här. Dock kommer de allra flesta av er att känna igen berget direkt. Så frågan är snarare var jag befinner mig när jag tar bilden. Jag vill tom ha exakt namn på stället vi sitter utanför (Det kommer att gå snabbt ändå)
DSC00258.JPG

Kul! Jag har en bild som jag hittade i gömmorna och som jag bara är så nöjd med att jag vill lägga ut den här. Dock kommer de allra flesta av er att känna igen berget direkt. Så frågan är snarare var jag befinner mig när jag tar bilden. Jag vill tom ha exakt namn på stället vi sitter utanför (Det kommer att gå snabbt ändå)Visa bilaga 8500
Snygg bild!
Jag passar.

Kul! Jag har en bild som jag hittade i gömmorna och som jag bara är så nöjd med att jag vill lägga ut den här. Dock kommer de allra flesta av er att känna igen berget direkt. Så frågan är snarare var jag befinner mig när jag tar bilden. Jag vill tom ha exakt namn på stället vi sitter utanför (Det kommer att gå snabbt ändå)Visa bilaga 8500
Är det Hotel Slalom i Les Houches?

Är Elevation Bagarn och Tompas gamla ställe? Gissar på det då. Inte varit där på evigheter...

Är Elevation Bagarn och Tompas gamla ställe? Gissar på det då. Inte varit där på evigheter...
Du är ju på rätt plats så jag ger dig den. Det är Elevation och när vi var där iaf så var det brittiskt och Moö synnerligen svenskt.

Som tillägg till min bild kan ju nämnas att den är tagen när vi hyrde en kompis lägenhet i Bosson i en vecka med dubbel föräldraledighet i september. Sjukt trevligt att bara bo och vistas med en sjumånaders i den där stan. Luncha på Elevation eller Moö och sen knata lite (har ju redan kört bilder från Col de Montets och Lavancher i tråden innan) med dottern i bärstol (Osprey Poco är ju en helt fantastisk pryl). Av någon anledning har vi haft en rejäl otur också med Chamonix och av de dagar vi tillbringat där har dagarna då det gått att åka skidor varit ganska få men det är också en av få alporter där det känns helt ok ändå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp